Akio Toyoda szerint újra kell értelmezni a vállalat működésének egyik alapkövét
Egyik legfontosabb alapvetésünket kérdőjelezik meg a globális járványhoz kapcsolódó korlátozások, ám ez nem biztos, hogy baj – nyilatkozta a világ legnagyobb autós szaklapjának Akio Toyoda, a Toyota-csoport elnöke.
Genchi genbutsu, szabad fordításban „Menj, nézd meg!” – így szól a modern üzleti tevékenységet az alapoktól újraépítő, ma már a gazdaság minden területén alkalmazott Toyota termelési módszer (TPS) egyik legfontosabb irányelve. Akio Toyoda, a Toyota Motor Corporation (TMC) elnöke a mindennapokban aktívan gyakorolja a genchi genbutsut: igyekszik személyesen találkozni az aktuális projektekért felelős munkatársakkal, hogy ne csak hallomásból szerzett információk alapján hozzon meg kritikus döntéseket.
A koronavírus-járvány azonban az utazást és a személyes érintkezést egyaránt ellehetetlenítette, az új helyzet pedig arra késztette Akio Toyodát, hogy újraértékelje a tradicionális értékeket. „Most nyolcvan százalékkal kevesebbet utazom, harminc százalékkal kevesebb időt töltök találkozókon, és fele annyi papírmunkát végzek, mint általában” – árulta el a 64 éves cégvezető az Automotive News autóipari szakkiadványnak. „Elkezdtük aktívan és tudatosan újraértelmezni a genchi genbutsu elvét. Továbbra is fontos, hogy a problémákat a gyökerüknél ragadjuk meg, és saját szemünkkel győződjünk meg a körülményekről, de csak ha és amikor ez indokolt.”
A japán kultúrában nagy hagyománya, komoly szimbolikus és gyakorlati jelentősége van a személyes találkozóknak, a mostani szükséghelyzet azonban rávilágított arra, hogy a távolságtartásnak akár komoly előnyei is lehetnek. „Hagyományosan mindenki alaposan előkészített prezentációkkal érkezik egy értekezletre. Ezek összeállítása rengeteg időt és energiát emészt fel, arról nem beszélve, hogy a meetingeken így egy-két héttel korábbi információkkal találkozunk. Most viszont nyitunk egy videokonferenciát, és az aktuálisan elérhető legfrissebb adatok alapján, ott és akkor hozzuk meg a döntést” – vázolta a genchi genbutsu újraértelmezésének nagyon is kézzel fogható előnyeit Akio Toyoda.
„Nem arról van szó, hogy teljes egészében el kellene vetnünk a genchi genbutsu gyakorlatát. Fontos azonban, hogy képesek legyünk eldönteni, mit kell személyesen megvizsgálnunk, és mi az, amivel a távolból is tudunk hatékonyan foglalkozni. Természetesen vannak olyan kommunikációs feladatok – például a hivatalos információkon túlmutató tájékozódás –, ami kizárólag személyesen működhet. Vállalnunk kell azonban a változtatás kockázatát: meg kell határoznunk, mi az, ami mehet tovább, mi az, amin változtatnunk kell, és mi az, amivel egész egyszerűen fel kell hagynunk.”
Fotók: Toyota, Akio Koon (Bloomberg)