Alfa Romeo 33 Stradale – „Merünk álmodni”
Az Alfa Romeo nagy örömmel jelenti be az egyedi megrendelésre készülő 33 Stradale visszatérését. A 33 Stradale, ahogy a múltban, úgy a jövőben is az olasz márka formatervezés és vezetési élmény terén nyújtott képességeinek megtestesülése. A mindössze harminchárom exkluzív példányban, tradicionális kézműves munkamódszerekkel készülő új kétüléses kupé a márka hagyatékát és jövőjét egybegyúrva a nemes olasz sporthagyományok legszebb jelképe.
Hogy valóra válthassunk egy álmot, mindenekelőtt nagy adag bátorságra és egy csipetnyi egészséges őrültségre van szükség. Ugyanezt a receptet alkalmaztuk annak a típusnak a megalkotásakor, amely sokak szerint minden idők egyik legszépségesebb autója: az 1967-ben bemutatott Alfa Romeo 33 Stradale. A mai napon ugyanezzel a merészséggel és jövőbe vetett hittel mutatjuk be az Alfa Romeo csapata által tervezett és fejlesztett új 33 Stradalét: egy mozgásba oltott műalkotást, a szépség és a technológia tökéletes kombinációjának gyümölcsét. A célja, hogy egy legenda halhatatlan báját, és a létező legizgalmasabb vezetési élményt biztosítsa a rajongók azon, rendkívül szűk köre számára, akik az első pillanattól fogva hittek a projektben. Az új 33 Stradale abban a frissen létrehozott Alfa Romeo „Bottega” műhelyben született, ahol a márka tervezői, mérnökei és történészei először ültek le a potenciális ügyfelekkel, hogy aztán meglátásaikat meghallgatva, közösen alkossák meg az autót, pontosan úgy, ahogy egykor a reneszánsz mesterei, majd az 1960-as évek legendás olasz karosszériaépítő műhelyeinek kézművesei.
Ahogy Jean-Philippe Imparato, az Alfa Romeo márka vezérigazgatója fogalmazott: „Az új 33 Stradale személyében olyasvalamit szerettünk volna teremteni, ami méltó márkánk büszke múltjához, amely tovább erősíti értékeinket, és amelyre fenntartások nélkül büszkék lehetnek az Alfa Romeo rajongói. Ilyen összetett eredményt nem érhettünk volna el, ha munkatársaink szakértelme, munkabírása és szenvedélye nem társul a vezetőség odaadó támogatásával, és ha közösen nem törekedtünk volna arra, hogy a márka történelemkönyvében új fejezetet nyitva, az Alfa Romeo hagyományait tiszteletben tartva megteremtsük egy nagyszerű jövő alapjait. 1969 óta ez az első, egyéni megrendelésre készülő Alfa Romeo, ám megígérhetem, hogy nem az utolsó!”
A „szükséges szépség” megtestesülése
Az Alfa Romeo Centro Stile gyermekeként az új 33 Stradale egyértelműen a klasszikus, 1967-es modellből merít ihletet, annak szoborszerű szépségét olyan különleges stíluselemekkel gazdagítva, amelyek az Alfa Romeo modern formanyelvét tolmácsolják. A lendületes karosszéria felületeit az Alfa Romeo kifejezésmódjára jellemző szempontok szerint alakították ki. Ezen túlmenően a felfelé és előre nyíló ajtóknak, valamint a széles, oldalra átnyúló szélvédőnek köszönhetően a vezető különleges kilátásban részesül – mintha egy repülőgép pilótafülkéjében foglalna helyet.
A gépházfedél és az ajtók felnyitásakor szemünk elé táruló látvány még inkább megerősíti a modell drámai karakterét. A „brutális” far megjelenését a lendületes ívekből építkező orrkialakítás ellensúlyozza. Az autó legmagasabb pontja nem a szélvédőnél található, mint a legtöbb sportautón, hanem a tető közepénél.
A far kialakítása különösen erőteljesen tolmácsolja az autóban lakozó erőt, köszönhetően a rövid, lemetszett farnak, a V alakú rajzolatnak, valamint a kerek lámpatesteknek. Az autó aerodinamikai jellemzőiről híven tanúskodik a 0,375-ös közegellenállási együttható és a zéró felhajtóerő együttható, amit aktív rendszerek nélkül ér el az autó.
A belső térben a minimalizmus jellemzi a kialakítást és az anyagválasztást egyaránt. A tervezők arra törekedtek, hogy a lehető leginkább magával ragadó, aktív vezetési élményt biztosítsák az ügyfelek számára. A vezetői környezet kialakításakor minimalizálták a sofőr figyelmét potenciálisan elterelő elemek számát – erről tanúskodik a kevés számú kezelőszerv, amelyeket praktikus okokból a középkonzolon helyeztek el. Közvetlenül a vezető előtt helyezkedik el a háromdimenziós, „távcső” kialakítású műszeregység, amely korábban ismeretlen együttműködést tesz lehetővé ember és gép között.
A kormánykerék kialakításakor a vezetés színtiszta élményének igénye lebegett a tervezők szeme előtt, ezért az mentes a manapság szokásos kapcsolóktól és gomboktól. Ahogy a repülőgépek pilótafülkéjében, itt is különböző szinteken helyezkednek el a kezelőszervek: egy részük a mélyen ülő középkonzolon, a többi pedig magasan, a tetőkárpit középső részén. A belső tér kétféle kivitelben – „Tributo” és „Alfa Corse” – elérhető. A repülés világából ihletet merítve a műszerfal és a padlókonzol olyan anyagokból építkezik, mint az alumínium, a szénszálas kompozit, a bőr vagy az Alcantara. Az utasok testét szorosan tartó, Poltrona Frau bőrkárpitozású ülések az eredeti modell stílusában készültek, kiemelkedően kényelmesek és ergonomikusak. Az autó a legapróbb részletekig olyan exkluzív, magával ragadó környezetet kínál, amely méltón őrzi az 1967-es 33 Stradale esztétikai és műszaki hagyományait.
Egyedülálló vezetési élmény
Az Alfa Romeo csapata nem kisebb feladatot tűzött ki maga elé, mint hogy a versenyautókra jellemző vezetési élménnyel vértezzen fel egy mindennapi, közúti használatra alkalmas modellt, anélkül, hogy a felhasználóknak kompromisszumokat kellene kötniük a kényelem vagy a biztonság terén. Az új 33 Stradale ezért az Alfa Romeo mérnöki tudásának a legjavát alkalmazza, a kettős keresztlengőkaros, aktív csillapítású felfüggesztéstől kezdve a továbbfejlesztett 2,9 literes V6-os erőforrásig.
Az új, limitált kiadású Alfa Romeo kétféle erőforrással választható: a V6-os ikerturbós benzinmotor több mint 620 lóerőt ad le, illetve kérhető egy 750 lóerőt meghaladó teljesítményű, akkumulátoros elektromos hajtáslánc is. Mindkét változat kiemelkedő menetteljesítményekre képes. A végsebesség 333 km/óra, az autó álló helyzetből kevesebb mint három másodperc alatt gyorsul 100 km/órára.
A kettős keresztlengőkaros, aktív lengéscsillapítókkal és megemelhető első futóművel szerelt felfüggesztés kiemelkedő irányíthatóságot és elsőrangú kényelmet biztosít. Az Alfa Romeo elektronikus (Brake-By-Wire) fékvezérlő rendszere és a Brembo karbon-kerámia fékek a legmagasabb szintű fékteljesítményt kínálják.
Az alumínium segédvázzal szerelt szénszálas monocoque struktúra kiemelkedő szilárdsággal társítja a csekély tömeget. A strukturális szilárdság és a legmagasabb szintű biztonság érdekében a tetőszerkezetet szénszálas kompozit és alumínium kombinációjából alakították ki, az oldalajtók felfelé és előre nyílnak. A szélvédőkeret szintén szénszálas anyagból, míg a hátsó szélvédő polikarbonátból készült.
Az autó finomhangolását Valtteri Bottas Forma-1-es pilóta végzi meg a legendás Balocco tesztpályán, Forma-1-es tapasztalatait átültetve a mindennapi vezetésbe, és megvalósítva az Alfa Romeóra jellemző, összetéveszthetetlen vezethetőséget.
A „Bottega”
A 33-as projekt hívta életre az Alfa Romeo „Bottega” fogalmát: ez egy olyan, magasan képzett szakemberekből álló csoportot takar, akik az ügyfelekkel szorosan együttműködve tervezik meg a modell harminchárom egyedi, megismételhetetlen példányát. A „Bottega” rendszerhez a reneszánsz korának műhelyei, az 1960-as évek karosszériaépítő stúdiói adták az ihletet, ahol kiemelkedő szépségű műalkotások születtek, pontosan a megrendelők igényei szerint.
Ahogy egykor, az ügyfelek most is a projekt kezdete óta szorosan közreműködnek az alkotás folyamatában. Az érdekeltek egy csoportjával először a 2022-es Monzai Nagydíjon találkoztak a Bottega munkatársai, ahol a potenciális vásárlók kifejthették, milyen elvárásokat támasztanak az autóval szemben. Néhány hét leforgása alatt mind a harminchárom példány gazdára talált.
A Bottega az aresei múzeum Sala del Consiglio termében működik – ott, ahol 1967-ben a márka vezetősége jóváhagyta a 33 Stradale formatervét. Végül, de nem utolsósorban a 33-as Bizottság feladata, hogy engedélyezze az ügyfelek igényeit, hogy megbizonyosodjanak afelől, azok nem sértik az autó történelmi hagyatékát és ikonikus értékeit. A bizottság a márka különböző részleteinek vezetőiből áll, elnöke az Alfa Romeo vezérigazgatója.
Kézműves kidolgozás és innováció biztosítja az egyéni elképzelések soha nem látott mértékű megvalósítását
Az új fuoriserie (egyéni igények szerint gyártott modell) mindössze harminchárom példányban készül. Az Alfa Romeo egy olyan, különleges programot hívott életre ehhez, amelynek keretében az ügyfelek az Alfa Romeo fejlesztőivel együttműködve a funkcionális szereppel bíró elemek – így légbeömlők, keréktárcsák vagy a karakteres első pajzs – kialakításába is beleszólhatott. Ez szavatolja, hogy nem lesz két egyforma 33 Stradale a világon: az autó minden egyes példánya teljességgel egyedi, guruló műalkotás, amely méltó helyre kerül az Alfa Romeo történetében.
Ugyanez az egyediség ölt testet abban az exkluzív regisztrációs folyamatban, amelynek keretében az ügyfelek személyes „kézjegyükkel láthatják el” az alvázszámot. Minden egyes alvázszámon belül van egy nyolc számjegyből álló számcsoport, amelyet az ügyfél határozhat meg, és amelyet a padlókonzolon is feltüntetnek.
Az Alfa Romeo az exkluzív, egyedi automobilok építése terén páratlan tapasztalattal bíró Carrozzeria Touring Superleggera szakértelmét hívta segítségül a 33 Stradale modellek megépítéséhez. Mindez garantálja az egyedi megvalósítás legmagasabb szintű minőségét, és ezáltal a legapróbb részletekbe menő, tökéletes kidolgozást.