Alfa Romeo Giulietta Sprint

Olaszország menyasszonya (la fidanzata d’Italia), amely soha nem öregszik meg

  • Hetvenedik születésnapját ünnepli az 1954-es Torinói Autószalonon, április 21-én Sprint kivitelében leleplezett, legendás Alfa Romeo Giulietta. A modellcsalád a mai napig izgalomba hozza a veterán autók legigényesebb szerelmeseit is
  • A Giulietta az 1960-as évek gazdasági fellendülésének az előszele volt: Olaszország örökifjú „menyasszonya,” és mindenekelőtt az első olyan, sorozatgyártású modell, amely az Alfa Romeo portellói üzemeiben, Milánóban látta meg a napvilágot
  • A Giulietta dicsőséges pályafutása 1965-ben ért véget: életének tizenegy, kereskedelmi és sportsikerekben bővelkedő éve alatt több mint 177 ezer példányban készült és talált gazdára világszerte a modell

A Begurulva – Autó és kütyümustra eddigi első és egyben utolsó Alfa Romeo podcastja:

Az Alfa Romeo Tonale MHEV modellt is alaposan körbejárták

A PodCars sem jutott tovább egy “Alfás” anyagnál:

Szia hölgyem/uram! Egy kis Alfa Romeo Tonale MHEV makogás érdekel?

Az idén hetvenéves legenda, az Alfa Romeo Giulietta – avagy Olaszország menyasszonya (la fidanzata d’Italia) – az autóipar történetének emblematikus típusa, amelyre a mai napig mérvadó modellként tekintenek mindazok, akik rajongó imádattal viseltetnek az automobil iránt.

Az 1950-es évek elején, miután az Alfettával 1950-ben és 1951-ben – előbb Farinával, majd Fangióval a volán mögött – egymás után két F1-es bajnoki címet nyert, a milánói autógyártó merész lépésre szánta el magát. Egy olyan modellt szerettek volna bevezetni, amely nagy darabszámban gyártható, és amellyel kevésbé tehetős vásárlók szélesebb körét is meg tudják szólítani, anélkül, hogy lemondanának azokról a jellemzőkről, amelyeknek a márka sikerét köszönhette: a stílusról, a teljesítményről, vagy a megbízhatóságról.

Az Alfa Romeo Centro Stile haladéktalanul munkához látott, és csak úgy záporoztak a kreatív javaslatok. A győztesként kiválasztott pályamunkát végül a felülmúlhatatlan Franco Scaglione mester felügyelete alatt fejlesztette ki a Bertone. Scaglione mester nevéhez olyan további, ikonikus Alfa Romeo modellek fűződnek, mint a nagyjából ugyanekkor bemutatott 2000 Sportiva, a későbbi Giulietta Sprint Speciale, vagy a csodálatos 1967-es 33 Stradale.

Az eredmény: egy mélyen ülő, rendkívül egyszerű, letisztult profilú autó, amelynek erősen döntött, a lemezek síkjából kiemelkedő szélvédője mögötti karosszériaelem csempészett dinamizmust a dizájnban: a Giulietta álló helyzetében is száguldani látszott.   Az Alfa Romeo csapata első pillantásra beleszeretett az új modellbe. A tervezett bemutató előtt két héttel előzetes premiert szerveztek a portellói gyárudvaron a hatóságok és a bennfentesek számára. Egy helikopterből két színész ugrott ki, Shakespeare Rómeójának és Júliájának öltözve.

A hivatalos, nyilvános világpremierre 1954. április 21-én, a Torinói Autószalonon került sor. A közönség ekkor csak a kupé változattal találkozhatott, ami önmagában is szokatlan volt, hiszen akkoriban mindig a szedán verziókat mutatták be először. A Giulietta Sprint fogadtatásra fenomenális volt. Már az Autószalon első néhány napján mintegy kétezer megrendelést adtak le az autóra, ami akkoriban hatalmas mennyiségnek számított.

Az Alfa Romeo ezzel egy vadonatúj piaci szegmensbe: a nagy teljesítményű kompakt kupék osztályába lépett be, ahol olyan új, műszaki és menetdinamikai mércéket állított, amelyekkel messze megelőzte minden versenytársát. A Giuliettát egy 1,3 literes, soros négyhengeres motor hajtotta. A motorsportból átemelt, kettős felülfekvő vezérműtengelyt alkalmazó erőforrás teljes egészében alumíniumból készült – ezzel a kis tömegű anyaggal a repülőgépiparban szerzett tapasztalatot az Alfa Romeo, ahol régóta mértékadó motorgyártó szereplőnek számított a márka. Az autó végsebessége megközelítette a 170 km/órát, ami akkoriban rendkívül gyorsnak számított. A Sprint Veloce kivitele az 1956-os 1000 Miglia közúti versenyen kategóriagyőzelmet ért el – ez csak egyike volt azon számtalan diadalának, amelyeket közúti és pályaversenyeken ért el világszerte.

A Sprint az egyik első olyan automobil volt, amely női nevet kapott. Részben ennek köszönheti becenevét: la fidanzata d’Italia, azaz Olaszország menyasszonya; részben pedig annak, hogy villámgyorsan beleszeretett a nagyközönség, különös tekintettel a közép- és felső-középosztálybeli autóvásárlók, akik az olasz gazdasági fellendülés szimbólumát látták az autóban. Amikor a 100 001-es sorszámú Giulietta szedán legördült a portellói üzem gyártósoráról, Federico Fellini múzsája, Giulietta Masina személyesen köszöntötte a helyszínen ezt a fontos autóipari mérföldkövet: ez volt ugyanis a milánói márka első olyan típusa, amelyből több mint százezer darab készült.

Sprint mellé rövid időn belül felsorakoztak további modellváltozatok, a szedántól kezdve az Észak-Amerikában hihetetlen karriert befutó, legendás Spider modellen át a „zömök farú” Giulietta SZ variánsig. Minden kivitelt összevetve 1954 és 1965 között nem kevesebb, mint 177 690 Giulietta készült, tanúskodva arról a korabeli sikerről és vonzerőről, amely a mai napig sem mutatja jelét a gyengülésnek.