Állófűtés autóba – hogy ne fázz, amikor beülsz

A téli időszakban nem olyan egyszerű és kellemes elindulni, mint nyáron. Illetve fontos tisztázni a “sima” fűtés és az állófűtés közötti különbséget is. Mit takar a kettő? Mire jó az állófűtés, és mitévő legyél, ha nincs az autóban? Illetve mire figyelj oda a téli elinduláskor? Cikkünkből minden kérdésedre választ kapsz!

Fűtés, állófűtés, motormelegítő: mi a különbség a kettő között?

A hagyományos autó fűtés

Fűtés lényegében az összes autóban van. A belső égésű motoroknál keletkezik úgynevezett hulladékhő, azaz az elégetett üzemanyag energiájának nagyobbik részéből hő lesz, nem mechanikai energia. Az autógyártók relatíve hamar rájöttek, hogy ennek a hőnek egy részét a szellőzőrendszeren át be lehet terelni az autó utasterébe, hogy ne fázzunk télen. Ezzel együtt itt ugyebár meg kell várni, amíg a rendszer elemei kellően felmelegednek ahhoz, hogy valóban meleg jöjjön a szellőzőnyílásokból. Illetve a legtöbb autóval menni kell, hogy a motor rendesen felmelegedjen, csak utána lesz tényleg meleg. (A motor elindulás előtti járatásáról is írtunk cikket, ha érdekel, olvasd el a linkre kattintva!)

Motormelegítő: egy kis rásegítés

A motormelegítő egy külön rendszer, amely nem a motortérben keletkezett hulladékhőt hasznosítja, hanem maga termel meleget. A motormelegítők előnye tehát, hogy a motor járásától függetlenül termelnek meleget, segítve motor melegítését, illetve az utastér felfűtését. Ezzel együtt csak akkor kapcsol be, amikor a motort is bekapcsoljuk. Lényegében segít az autó motorjának, hogy minél hamarabb üzemi hőfokra melegedjen fel, ahol aztán a normális tartományon belül esik a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás. Illetve ahol már tud az autó meleget nyomni az utastérbe.

De hogyan is működnek a motormelegítő rendszerek?

A motor melegítése történhet úgynevezett kályhákkal (Webasto, Eberspächer ) vagy elektromos fűtőszálakkal is.

  • Az elektromos fűtőszálak kisebb hatékonysággal melegítik a motort és az utasteret, és az akkumulátor áramát használják
  • A kályhák ezzel szemben egy kisebb akkumulátor méretének megfelelő alkatrészek, amelyek az autó üzemanyagát égetve generálnak hasznosítható hőt.

És az állófűtés?

Az állófűtés lényege az, hogy a fent említett motormelegítő technológiákat (fűtőszál / kályha) álló motorral is be lehet kapcsolni, előre. Ráadásul le se kell slattyogni az autóhoz a hidegben, mert távirányítóval, programozható órával, sőt, akár még SMS-sel is működik a rendszer. Tehát mire beülünk az autóba, kellemes meleg lesz, nincs hő a szélvédőn, és a motor is kellő hőfokon van.

Állófűtés autóba: be is szereltetheted!

Az újabb és némileg drágább autókba jár állófűtés. Ezzel együtt van lehetőség rá, hogy utólag szereltesd be. Az, hogy ez a Te autóddal működőképes-e, illetve hogyan és mennyiért kivitelezhető, már bonyolultabb kérdés. A legegyszerűbb, ha utánaolvasol, illetve megkérdezed a szerelődet.

A biztonság és a komfort egyaránt fontos

Az állófűtés egyébként több legyet üt egy csapásra:

  • Hamarabb el tudsz indulni
  • Alacsonyabb a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás
  • Nem kell jeget kaparnod
  • Kényelmes meleg van az autóban
  • És a komfort miatt jobban tudsz figyelni az útra

Az utóbbi sem elhanyagolható. A nyálkás, ködös téli időben könnyű koccanni, főleg, ha álmos még az ember, főleg, ha alig lát ki a sebtében lekapart szélvédőn. Az állófűtés tehát egy biztonsági plusz is, amivel könnyebb biztonságosan vezetni a reggeli ködös időben.

schiller.hu