Amit a vadonatúj elektromos Lexusról tudni kell

December 2-án közzétette közelgő villanyautójának első kedvcsináló képeit a Lexus. A 2021 tavaszán bemutatott LF-Z tanulmányból építkező Lexus RZ elképesztő menetdinamikát és fejedelmi komfortot ígér.

Miután a Lexus 2020 nyarán a világ több térségében is levédette az RZ típusnevet, beindultak a találgatások, mit takarhat ez a soha nem használt betűkombináció. Nos, azok tippeltek helyesen, akik sportos szabadidőjárműre számítottak: a Lexus december másodikán nem csak a típusnevet erősítette meg, de a modellt megelőlegező, korai grafikák egy elegáns terepkupé sziluettjét rajzolják ki.

A Lexus egyelőre fukarkodik a műszaki részletekkel, annyit azonban elárultak, hogy az RZ tisztán elektromos üzemű, ráadásul összkerékhajtású lesz, a Direct4 névre keresztelt vezérlés pedig tengelyenként vezérli a villanymotorokat, így a másodperc tört része alatt képes bármelyik vagy mindkét tengelyre nyomatékot juttatni, a pillanatnyi körülmény, illetve a vezetői szándék függvényében. Ez a rendszer „hihetetlen kanyarvételi képességekkel és úttartással” vértezi fel az autót, árulta el egy brüsszeli sajtórendezvényen Spiros Fotinos, a márka európai vezetője.

A Lexus RZ a cégcsoport e-TNGA platformját alkalmazza, beleértve annak elektronikus (steer-by-wire) kormányművét is. Ez nem csupán igény szerint változó áttételt és rásegítést, illetve a vészhelyzetet elkerülő manőverezést  támogató, szelektív erőkifejtést (amikor a „helyes” irányba megkönnyíti, a „hibás” irányba viszont megnehezíti a kormányzást a rendszer) tesz lehetővé, hanem elméletben tetszőleges méretű és formájú kormánykerék felszerelését is. Azt, hogy a Lexus RZ valóban elérhető lesz-e nem hagyományos – például ökörszarv alakú – kormánykerékkel, nem erősítette meg kifejezetten Fotinos úr. A megoldás elvi előnyeiről azonban említést tett, kihangsúlyozva, hogy ez új korszakot nyithat az ergonómia, a műszeregység kialakítása, a vezetőtájékoztatás terén, így jók az esélyei az űrhajókormányos Lexusnak.

Mivel a Lexus RZ tisztán elektromos hajtásláncot kap, kiemelten fontos szempont volt a tervezésnél az aerodinamika. Az autó ezért – bár arányai és vonalai egyértelműen szabadidő-járművesek – alacsonyabban ül, mint az átlagos crossoverek. A pontos formai részleteket egyelőre titkolja a Lexus, de a korábbi tapasztalatok alapján a márciusban bemutatott LF-Z előtanulmány némileg visszafogottabb, szelídebb átiratára számítunk.

Az egyik legfontosabb részlet az orrkialakítás, hiszen miközben a Lexus arculatát alapvetően határozza meg az orsó alakú hűtőmaszk, elsődleges műszaki funkciójára egy villanyautó esetében nincs szükség. Az LF-Z tanulmány fényezett, homogén borítással oldotta meg a kérdést, amelynek szélén perforált mintázat rajzolta ki a trapéz alakot – az előzetes hasonló, de egyszerűbb, és főleg könnyebben tisztán tartható megoldást sejtet. A Lexus elvetette az ajtók síkjába simuló kilincseket, a digitális külső visszapillantó tükröket, valamint a csupaüveg tetőt – az ezek helyett alkalmazott, konvencionális megoldások arra engednek következtetni, hogy az elektromos hajtásláncot igyekeznek kihangsúlyozni a modell elsődleges erényeként.

Az LF-Z tanulmányautó 90 kWh kapacitású akkumulátorcsomagja és 596 kilométeres hatótávolsága technológiailag megvalósítható, és elképzelhető, hogy a 2022 végére időzített japán és európai, majd az ezt követő globális piaci bevezetéskor egy ilyen, nagy hatótávolságú csúcsmodellel debütál a márka. Akár emellett, akár helyette, de bizonyosan megvásárolható lesz a Lexus RZ az e-TNGA padlólemezen már megvalósított 71,4 kWh-os akkumulátorcsomaggal, ami 500 kilométeres hatótávolságot kínál.

Fotók: Lexus