Audi AI – az intelligens mobilitáshoz vezető úton



Az Audi AI:ME és az Audi Aicon: két tanulmány, amelyek neve már tartalmazza azt a két betűs rövidítést, amellyel az Audi az innovatív mobilitási technológiák egy teljes csoportját jelöli. Az AI:TRAIL személyében pedig most új tag érkezett a családba. Az Audi AI megnevezés olyan változatos elektronikus rendszereket jelöl, amelyek célja a vezető tehermentesítése és egyben úgy lehetőségek biztosítása a járműben töltött idő kihasználására. Ennek eléréséhez az Audi AI a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás területéről is alkalmaz stratégiákat és technológiákat. Az Audi AI az önvezetést lehetővé tevő járműintelligenciát kombinálja az együttműködési intelligenciával, amely lényegében a járművet az utasok partnerévé változtatja.

Az Audi AI rendszerek képesek a tanulásra és a gondolkodásra, ugyanakkor proaktívak és egyediek is, nekik köszönhetően pedig a jövő négy karikát viselő járművei intelligensek és “empatikusak”. Képesek lesznek a környezetükkel és az utasokkal való folyamatos kapcsolattartásra, így minden eddiginél jobban tudnak majd alkalmazkodni a bent helyet foglalók igényeihez.Önvezető üzemmód az utakon, vezetői segédrendszerek a rázós terepen

Ami már megvalósult a vasúti és a légi közlekedésben, már csak egy karnyújtásnyira van attól, hogy az autóiparban is megvesse a lábát: az az önvezető üzemmód. Az Audi AI:TRAIL tanulmányt úgy alkották meg, hogy az utakon akár 4-es szintű önvezető technológiával közlekedhessen.

A 4-es szint a második legmagasabb kategória az automatizáltság fokát vizsgáló nemzetközi szabvány szerint. Habár ennél a kategóriánál a rendszerek nem követelnek meg semmilyen vezetői közreműködést, funkciójuk csupán egy meghatározott területre terjed ki, például autópályákon vagy a megfelelő infrastruktúrával felszerelt belvárosi környezetben való közlekedésre. A vezetőnek csupán akkor kell visszavenni az autó irányítását, amikor az elhagyja a teljesen önvezető közlekedésre alkalmas területet. Az Audi AI:TRAIL tanulmányt ezért felszerelték a hagyományos kormánykerékkel és pedálokkal is.

Ezekre a vezetőnek legkésőbb akkor szüksége lesz, amikor elhagyja az aszfaltozott utat. Ugyan a digitális térképalkotásnak hála a földutak és az erdei utak is megfelelően dokumentálva vannak, a felületük erodálódása nehezen tervezhetővé teszi őket. Így az önvezető üzemmód számára nem megbízható a velük kapcsolatos korlátozások és sérülések digitalizálása. A csökkentett sebesség mellett megvalósuló, 3-as szintű önvezetés különleges esetekben és alacsony sebesség mellett lehetséges lehet ilyen földutakon is. Ilyen helyzetekben a vezetőnek néhány másodperc áll rendelkezésére, hogy átvegye a kormányzást.

Azonban az érzékelők és a vezetői segédrendszerek nem hagyják magára a terepen sem az AI:TRAIL vezetőjét. Először is számíthat az ESP sokat próbált és tesztelt érzékelő rendszerére. A súrlódási értékek, a csúszásra, a hossz- és oldalirányú gyorsulásra vonatkozó adatok biztosítják az elektronika számára a vezetési stabilitás optimalizálásához szükséges összes paramétert. Érzékelők egész hada dolgozik az úthibák és az akadályok felismerésén: a kamerák és a lézerek alkotta optikai rendszerek mellett az ultrahang és a radar is rendelkezésre áll. Az általuk összegyűjtött adatok teszik lehetővé a központi vezetéstámogató rendszer számára, hogy szükség esetén kormányzással vagy fékezéssel közbelépjen és elkerüljön egy ütközést.

Az elektronika az egyenetlen terepek meghódításánál is a vezető rendelkezésére áll, például amikor a jármű kifejezetten meredek emelkedőn áll. Szükség esetén a rendszer figyelmezteti a vezetőt, amikor az kritikus határhoz közelít például a hasmagasság vagy a terepszög tekintetében. Hasonlóan a sávtartó asszisztens és a sebességszabályozás rendszerének együttes munkájához, a rendszer itt is képes – határain belül – a járművet az ösvényen tartani. A körülményektől függően ez a 2-es szintű önvezető üzemmódban valósul meg, amely folyamatos figyelmet igényel a vezető oldaláról. Az intelligens segédrendszerek azonban még így is hatékony támogatást nyújtanak, határozottan biztonságosabbá teszik az autózást, működésükkel jelentős terhet levéve a vezetőről.