Automatizált díjfizetés a francia autópályákon

Fizetőkapuk helyett kamerás, rendszámfelismerő rendszerrel teszik lehetővé a díjfizetést a franciák az autópályákon.

Franciaországban az útdíj összege a megtett távolságtól függ, az autópályákon ehhez fizetőkapus rendszer szolgál. A tervek szerint a következő években az összes francia autópályán bevezetik a digitális útdíjfizetést, és elbontják a kapukat. Az új fizetőrendszerben nincsenek fizetőkapuk, nem kell megállni és jegyet venni, illetve az autópálya elhagyásakor a kapunál ismét megállni, és fizetni. A járművek felhajtását kamerák ellenőrzik, majd a rendszámokat automatikusan rögzítik.

Az új rendszer előnye, hogy a forgalom gyorsulhat. A fizetésről már az autósnak magának kell gondoskodnia. Erre az autópálya használat után 72 óra áll rendelkezésre. Vagy online felületen, vagy benzinkútnál, a legközelebbi pihenőhelyen vagy dohányboltnál lévő automatánál.  Ha valaki nem fizet időben, az a legrosszabb esetben 375 eurós büntetést is kaphat.

Az első autópálya-szakasz, amelyet próbaképpen felszereltek az új, kamerás rendszerrel, egy kevésbé forgalmas, 30 kilométeres szakasz volt az A79-es autópályán, Allier megyében, Közép-Franciaországban. A rendszer 2024. júniusában a Párizsból Normandia felé tartó A13/A14-es úton is üzembe állt. Idén decemberben a tervek szerint a teljes 230 kilométer hosszú A13/A14 útvonalat átalakítják Párizstól Caenig, Normandiában. A tervek között szerepel az A69 Toulouse melletti és az A40 Genf melletti út is.

Az alábbi autópályák egyes szakaszain szintén bevezették az új díjfizetési módot:

  • A4: Saarbrücken – Metz, Boulay 36. kijárat
  • A13/A14: Párizs – Caen (részleges)
  • A79: Montmarault – Digoin

Arról még nincs információ, hogy a legforgalmasabb francia autópályákat, az A7-es Lyonból a Rhône-völgyön át Marseille-be és az A8-as Fréjusból Marseille-be a Côte d’Azur-on mikor alakítják át.

A rendszer átalakításától azt remélik a franciák, hogy évente 1,7 millió órával csökken az autópályákon a várakozási idő, így 9,5 millió liter üzemanyagot lehet megtakarítani.  A rendszer nem ismeretlen Európában. Például Olaszországban az A36-os, az A59-es és A60-as Como közelében Milánótól északra, Spanyolországban pedig az A-636-os autópálya Beasain és Bergara közötti szakasza is ilyen szisztémával működik. Horvátországban pedig a tervek szerint 2025-től vezetik be az e-matricát.

kreszvaltozas.hu

https://miazablogger.hu/parizs-2024

Tudtad?