Autópiac aktuál

MGE 2018. évre vonatkozó piaci előrejelzése:

Idő arányosan: egész év I.negyedév 2.negyedév 3. negyedév havi átlag

Személygépkocsik 125 000 31 250 62 500 93 750 10 417

Kishaszon járművek 21 000 5 250 10 500 15 750 1 750

Nagyhaszon járművek 5 600 1 401 2 802 4 203 467

Motorkerékpárok 2 500 624 1 248 1 872 208

Autóbuszok 600 150 300 450 50

Közúti pótkocsik 3 800 951 1 902 2 853 317

Előre jelzésünk az év eleji gazdasági környezetre vonatkoznak. Tartós változás esetén az előrejelzéseket év közben módosítjuk.

Új személygépjárművek és kishaszon járművek első forgalomba helyezése és két hónapon belüli kivonása

2018 május

Tárgyhó forgalomba helyezés piac

Tárgyhó forgalomba helyezés piac változás

Tárgyhó kivonás utáni piac

Tárgyhó kivonás utáni piac változás

Kumulált új autó forgalomba helyezés

Kumulált új autó forgalomba helyezés változás

Kumulált kivonás utáni piac

Kumulált kivonás utáni piac változás

 

db

%

db

%

db

%

db

%

Személygépjármű

12871

17,5

11447

24,2

56542

28,6

49064

32,3

Ebből tisztán elektromos

132

181

557

174

Kishaszon jármű

1749

8,4

1553

10,2

8480

17,2

7247

13,6

(A % értékek a tárgyévet megelőző év azonos időszakával való összehasonlítást mutatják.)

Forrás: DataHouse Kft.

Személyautók: A májusi eredmények azt mutatják, hogy a piac jelentősen meghaladja a tavalyi referencia hónap és időarányos kumulált értékét és az előrejelzéseket is. Ilyen mértékű fejlődés elsősorban arra vezethető vissza, hogy a magán vásárlók visszatérése folytatódik, immáron meghaladja a 40%-ot, miközben valószínűsíthető az is, hogy a céges vásárlások egy része (különösen az egy-három autós céges vásárlások) magán vásárlásnak tekinthetők. Az alacsony betéti kamat és a mostanra kifutott deviza alapú forint hitelek nagy részének lezárása is fogyasztás ösztönző hatásúak. Ennek megfelelően az új és a használt gépjármű import is fejlődik, erősödik az idősödő autópark lecserélésének folyamata, miközben – ennek a folyamatnak ellentmondva – a használtautó import korösszetétele továbbra is egészségtelen.

MGE sajtóközleményben sürgette és sürgeti a használt autók importjának mederbe terelését annak érdekében, hogy a fejlettebb országokban „levetett” régebbi, nagyobb károsanyag kibocsátású, különösen régebbi diesel motoros autók ne, vagy ne ilyen mértékben nálunk kerüljenek forgalomba. Konkrét javaslataink a döntéshozók asztalán vannak immár évek óta.

A tisztán elektromos hajtású gépkocsik forgalomba helyezése jelentősen, de még kis mennyiség mellett növekszik. A beszerzési max. 1,5 millió Ft támogatás, a töltő infrastruktúra fokozatos kiépülése, és egyéb kedvezmények támogatják a tisztán elektromos autók értékesítésének pozitív trendjét. Úgy gondoljuk, hogy ebben az évben mintegy 2000-2500 darab kerülhet forgalomba helyezésre.

Kishaszonjárművek: A kishaszon jármű piac visszaesése megállt és emelkedést mutatott, azonban némileg az előrejelzés mögött van az ötödik hónap végén. Továbbra is szükségesnek tartjuk és szorgalmazzuk a vegyeshasználatú kishaszon jármű kategória felélesztését. Ez a kategória nagymértékben támogatná a kis-, és középvállalatokat, ami a kormányzat deklarált célja is. A kishaszon jármű piac trendje az előre jelzett növekedést támasztja alá.

2018 május

Tárgyhó

Tárgyhó változás

Kumulált

Kumulált változás

db

%

db

%

Motorkerékpár

484

44,5

1371

37,8

Nagyhaszon jármű

531

-17,4

2943

30,7

Autóbusz

70

100

328

54

Közúti nehézpótkocsi

237

-44,5

1613

-4,4

(A % értékek a tárgyévet megelőző év azonos időszakával való összehasonlítást mutatják.)

Forrás: DataHouse Kft.

Nagyhaszonjárművek: A nagyhaszon járműveknél – a májusi visszaesés ellenére – folytatódik a piac növekedése, ami nagymértékben függ a nagy szállítmányozók flotta beszerzéseitől, illetve a havi átadások alakulásától. A piac az előre jelzett növekedés előtt jár.

Autóbuszok: Az autóbusz piac igen kis mérete miatt tud jelentős havi eltéréseket mutatni, itt az a fontos, hogy éves szinten növekedést lássunk, mivel a buszpark nagyon öreg,

így lecserélésre szorul. Jelenleg a növekedési ráta meghaladja az előre jelzettet.

Motorkerékpárok: A piac továbbra is igen gyenge, és a százalékban jelentős növekedés ellenére is

drámaian alacsony a forgalomba helyezés. Némi bizakodásra ad okot a bázissal

szembeni növekedési trend. Továbbra is azt gondoljuk, hogy létfontosságú lenne

a robogó azonosítás megoldása, a regisztrációs adó kiigazítása a közlekedési céllal

használt motorok esetében.

Szükséges lenne a 125 ccm robogók „B” kategóriás jogosítvánnyal való

vezethetőségével kapcsolatos procedúra könnyítése.

Közúti nehéz pótkocsik: 2017-ben összességében 8,1%-kal nőtt a közúti nehézpótkocsi piac

Magyarországon, az előző évhez viszonyítva, jellemzően az ügyfélkör a régebbi

járműparkját cserélte új eszközökre.

A masszív európai fuvar megrendelési volumenek mellett rendkívüli igény

jelentkezett tavaly a kelet-európai és balkáni térségbeli fuvarozóktól is.

A pozitív piaci környezet ellenére a korábbi prognózisunkat

fenntartjuk, miszerint 2018-ra enyhe piaci csökkenés várható az előző évhez

viszonyítva.

Javítók és szervizek: MGE, tagvállalatai támogatásával tovább folytatja a márkaszervizeket bemutató kommunikációs kampányt, amely az autozzbiztonsagosan.hu interaktív bloggal bővült, amelyen az olvasók egyre aktívabbak. A kampányban 2018 során szeretnénk bemutatni a márkaszervizeket mint izgalmas és vonzó és egyre magasabb jövedelmet biztosító munkahelyeket annak érdekében, hogy egyre többen válasszák ezt a fiatalok és az elvándoroltak közül.