Az abroncsaink kommunikálnak az autóval
Matteo Schiavo a Pirelli Hungary ügyvezető igazgatója. Ha valóra válnak azok a fejlesztési elképzelések, amelyekről az interjúban beszél, hamarosan egészen másként fogunk az abroncsokra tekinteni.
- Melyek az új abroncstrendek vagy feltehetném úgyis a kérdést, hogy miként hat az autóipar átalakulása az abroncsgyártásra?
- Az előttünk álló években több tényező is hatással lesz a gumiabroncs-iparra: szabályozási változások, például a gumiabroncsok szigorúbb címkézése (a gumiabroncsok gördülési ellenállása kulcsszerepet játszik az üzemanyag- és energiafogyasztás, ezáltal a CO2-kibocsátás csökkentésében), a téli gumiabroncsokra vonatkozó szabályozás bevezetése (Magyarország még mindig egyike a kevés szabályozatlan piacnak), és a biztonsági előírások szigorodása. Ám, ami a legfontosabb – a teljes gumiabroncs- és autóipart formáló kulcstényező – a környezetvédelem és a fenntarthatóság határozott előtérbe helyezése. Mindenek hajtóereje az éghajlatváltozás mérséklésére tett erőfeszítéseink összessége. A kiterjesztett gyártói felelősségvállalás (Extended Producer Responsibility, EPR) a körforgásos gazdaságra való áttérés egyik kulcseleme. Ezenkívül az új elektromos járműveknek speciális abroncsokra van szükségük, hogy megfeleljenek a sajátos követelményeknek. Az autonóm vezetési rendszerek új technológiákat igényelnek az útviszonyok megfigyeléséhez, hiszen a gumiabroncs a jármű egyetlen érintkezési pontja a talajjal. Ezek az trendek egyúttal azt is magukkal hozzák, hogy az autógyártók és a technológiai megoldásokat kínáló gumiabroncsgyártók közötti együttműködés még intenzívebb lesz.
- Melyek az új K+F trendek és a legújabb gumiabroncstechnológiák?
- A gördülési ellenállás, valamint a gumiabroncsok kopásának csökkentésére összpontosítunk, hogy redukáljuk a gumiabroncsok környezetre gyakorolt hatását. Új gumiabroncsainkban több megújuló és újrahasznosított anyagot fogunk használni: például az élelmiszeripar hulladékából, a rizshéjból nyert szilícium-dioxidot; a fapépből nyert lignin – ez a papírgyártás hulladékterméke –, felválthatja a kormot, amely jelenleg a gumiabroncsok anyagkeverékének egyik fő fosszilis eredetű összetevője; és újrahasznosított palackokból származó poliésztert használunk a tekercselt acélhuzal helyett. Az ipari-folyamatfejlesztésünk során fokozzuk a folyamatok digitalizálását, előjelző modellezést és virtuális szimulátorokat használunk. A szimulációs és virtualizációs eszközök használata a régimódi „próba és hibakeresés” megközelítés helyett lehetővé tette, hogy új ötleteket próbáljunk ki anélkül, hogy prototípus abroncsokat kellene készítenünk. Ez a megközelítés kevésbé pazarló, és ha már elkészültek a fizikai prototípusok, a különböző, egyedi futófelületi mintázatokat gyorsan tesztelni lehet lézerrel történő vágással, ahelyett, hogy drága öntőformákat kellene készíteni.
- Miként támogatja a Pirelli az autóipar átalakulását?
- Immár több évtizede sikeresen működünk együtt számos egyetemmel és kutatóközponttal abból a célból, hogy élvonalbeli technológiákat fejlesszünk ki közösen. Támogatjuk a szabadalmaztatási célú kutatási és kísérleti tevékenységeket, valamint patronáljuk a fiatal kutatók képzését és szakmai továbbképzését. Mindezeken felül a prémium- és presztízs kategóriájú autóipari beszállítókkal fennálló erős és hosszú távú partnerségek lendületet adnak a termékeink teljesítményének növeléséhez és a legújabb technológiák folyamatos fejlesztéséhez. A világ legjelentősebb motorsportversenyein való történelmi jelenlétünknek köszönhetően a Pirelli vezető szerepet tölt be a személygépjárművekhez gyártott gumiabroncsok terén is. A Forma-1-ben, a rally világbajnokságban, a Superbike világbajnokságban és világszerte több mint 350 további versenyen keresztül támogatjuk az innovatív gyártási eljárásokat és a termékfejlesztést.
- Tudna erre egy konkrét példát mondani?
- A Pirelli Cyber Tyre rendszere lehetővé teszi a járműveknek, hogy felismerjék vagy előre jelezzék a potenciálisan veszélyes helyzeteket, például a tapadás elvesztését és az aquaplaninget, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy az autó elektronikája azonnal beavatkozhat. A Pirelli Cyber Tyre rendszer szenzorokkal ellátott abroncsokkal rendelkezik, így az autó felismeri a gumiabroncs típusát és állapotát, és ezáltal képes hatni a felfüggesztésre, a fékekre vagy a stabilitásszabályozó- és vezetéstámogató-rendszerekre. A világ első olyan gumiabroncsát, amely „beszél az autóval”, tavaly mutattuk be a McLaren 671 lóerős Artura hibrid szuperautóján. Ezek a berendezések folyamatosan fejlődnek, ahogyan az autonóm vezetési rendszerek is egyre kifinomultabbak. A ma még a vezetőre bízott feladatokat – az útfelület és az időjárási viszonyok által biztosított tapadás mértékének mérését – egyre inkább átadják a gumiabroncsoknak, ami azt jelenti, hogy az autó automatikusan lelassít, ha az út csúszóssá válik, és a biztonság növelése érdekében aktiválódnak a vezetéstámogató rendszerek. Ahogy a járművek közötti összeköttetés online lesz, úgy az autó képes lesz tájékoztatni a többi vezető nélküli autót a közelgő potenciális veszélyről. Mindezek hozzáadódnak az autó egyetlen, az úttal ténylegesen érintkező részének – a gumiabroncsnak – a tulajdonságaihoz. Ha már az elektromos járművekről beszélünk, a Pirelli nemrégiben fejlesztette ki az ELECT technológiát, amely kivételes energiahatékonyságot és optimális tapadást biztosít a különböző típusú útfelületeken. Ezeknek az abroncsoknak a tervezésekor figyelembe vettük az elektromos autók sajátos követelményeit: alacsony gördülési ellenállást, ami javítja az akkumulátor hatótávolságát, alacsony külső zajszintet, a vezető nagyobb kényelme érdekében, és maximális tapadást a nagy nyomaték átviteléhez. Legutóbbi homologizációs eredményeink egyike, hogy a nagy teljesítményű – két motorral felszerelt, összkerékhajtású – BMW i4 M50-et, amelynek összteljesítménye 400kW, és álló helyzetből 3,9 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-re, Pirelli gumiabroncsokkal szerelték fel. Ezek szerkezetét megerősítettük, hogy megtartsák az autót, és extrém sportos vezetés közben is maximális teljesítményt nyújtsanak. A speciális keveréket is úgy tervezték, hogy a lehető legnagyobb tapadást biztosítsa a precíz és hatékony kezelhetőség érdekében.
- Mennyire prioritás a fenntarthatóság a Pirelli számára?
- A Pirellit az Eco-Safety Design megközelítés vezérli, amely szorosan kötődik a DNS-ünkben kódolt teljesítményelvhez (azaz a biztonságra törekvéshez) és ez most kiegészül az autóipar fenntarthatósági trendjével. És ez nem csak a termékek tulajdonságaihoz, hanem az ipari folyamatokhoz is kapcsolódik. A Pirelli célja, hogy 2030-ra elérje a szén-dioxid-semlegességet, mind az elektromos-, mind a hőenergia tekintetében, amit támogat az energiaellátási célunk: 2025-re globális szinten 100%-ban megújuló forrásból származó villamos energiára állunk át. Emellett elkötelezettek vagyunk a megújuló anyagokkal kapcsolatos innovatív kutatás és fejlesztés, valamint az ellátási láncból származó károsanyag-kibocsátások csökkentése mellett. Az innováció számunkra nem csak a termék teljesítményéről szól, hanem arról is, hogy mindez fenntartható módon valósuljon meg. A dekarbonizáció és a körforgásos gazdaság a Pirelli stratégiájának szerves részét képezi. A környezeti fenntarthatóság iránti elkötelezettségünk, amelynek keretében a vállalat az úgynevezett tudományos eredményeken alapuló célállítás (Science Based Targets Initiative, SBTi) keretében hivatalosan is rögzítette a „nettó zéró elkötelezettség 1.5°C-on belül” elnevezésű vállalását, 2023-ban a legmagasabb szintű elismerést hozta meg a vállalat számára a fenntarthatósággal összefüggésben: a Pirelli az S&P 2023-as kiadású fenntarthatósági évkönyvében bekerült a legfelső, vagyis legjobb 1 százalékba.