Az Alfa Romeo 33 Stradale megjelenése

DIZÁJN – A SZÜKSÉGES SZÉPSÉG MEGTESTESÜLÉSE

Az Alfa Romeo Centro Stile által megálmodott érzéki, vonzó vonalak soha nem látott szépséggel és erővel ruházzák fel ezt a különleges fuoriserie (azaz egyedi megrendelésre épülő) autót. Az arányok tökéletesen megegyeznek az ihletadó eredetiével: a tengelytáv és a karosszériahossz, a kerekek átmérője és a magasság ugyanúgy viszonyulnak egymáshoz. Noha bizonyos részletek megváltoztak, az alapvető gondolat ugyanaz maradt. A „brutális” far megjelenését a lendületes ívekből építkező orrkialakítás ellensúlyozza. Az autó legmagasabb pontja nem a szélvédőnél található, mint a legtöbb sportautón, hanem a tető közepénél.

KÜLSŐ MEGJELENÉS

A szemlélőt már első pillantásra lenyűgözi az új 33 Stradale arányainak, tömegeinek és felületeinek tökéletes egyensúlya. Ebben az érdekfeszítő kombinációban az a szükséges szépség ölt testet, amely a márka génjeiben gyökerező kreatív elvként egymástól elválaszthatatlan tényezőkként tekint az esztétikumra és a műszaki tartalomra.

Orr: a 33 Stradale erőteljes, izmos karosszériája az Alfa Romeókra jellemző, lendületes idomokat alkalmazza, ahogyan azok már az 1967-es 33 Stradalén is megjelentek. Ugyanezek a stílusjegyek jelennek meg a cofango (azaz a közös idomként megformált motorházfedél és kerékdobok) V formájában, amely a 33/2 emlékezetes légkivezető nyílását idézi. Az orr prominens eleme a szénszálas anyagból megformált Alfa Romeo logó – amely az ügyfél döntése szerint lehet hagyományos vagy háromdimenziós kialakítású -, ahol az orron végigfutó két borda találkozik.

Az eredeti 33-as stíluselemei és génjei a magával ragadó, azonnal felismerhető autó megjelenésében is visszaköszönnek. Ebben kulcsszerepet játszanak az ellipszis alapú, de összetett formavilágú fényszórók, amelyeken belül formailag és műszakilag egyaránt kifinomult részletek lapulnak, és amely így modern hangvétellel tölti be a feladatát. Végezetül az orr kialakítására az alul elhelyezett, szénszálas aerodinamikai elemek teszik fel a koronát.

Oldalfal: az erőteljes, mégis kecses és dinamikus sziluett optimális formában továbbítja az elöl támadó erőt és energiát az izmos farhoz. A köztes töltőlevegő-hűtőt kiszolgáló két nagyméretű, oldalsó légbevezető optikailag és légszállítás tekintetében egyaránt meghatározónak bizonyult a far kialakítása szempontjából. A lendületes karosszéria felületeit az Alfa Romeo kifejezésmódjára jellemző szempontok szerint alakították ki. A hengeres elemek és a márkára jellemző kidolgozások pontosan azt a fajta, jellegzetes érzékiséget tükrözik, amely összekapcsolja a történelmi modelleket és napjaink típusait.

A tervezők tudatosan ismételték meg az első és hátsó cofango idomok kialakítását és nyitását. Az új Alfa Romeo esetében ez a megoldás egyrészt drámai hatást ér el, másrészt gyors és egyszerű hozzáférést enged a mechanikus alkatrészekhez, méghozzá hamisítatlan motorsport stílusban. Az előre és felfelé nyíló ajtók külön fejezetet érdemelnek. Ezek nem csak az egykori 33 Stradale előtt tisztelegnek, amely elsőként alkalmazta ezt a megoldást: a speciális ajtószerkezet egyben kiemelkedő ergonómiát biztosít, és nagyban megkönnyíti a be- és kiszállást. Ezen túlmenően a speciálisan mozgó ajtóknak, valamint a széles, oldalra átnyúló szélvédőnek köszönhetően a vezető különleges kilátásban részesül – az út és a környezet úgy tárul elébe, mintha csak egy repülőgép pilótafülkéjében foglalna helyet. A cofango és az ajtók felnyitásakor szemünk elé táruló látvány még inkább megerősíti a modell drámai karakterét.

Hátsó rész:az autó ezen része testesíti meg a Stradale személyiségének a „brutális” aspektusát. A metszett far központi V alakja kihangsúlyozza a karosszéria színét, egyben ráirányítja a figyelmet az alul látható, szénszálas felületekre. Habár megjelenésük teljességgel modern, a hátsó lámpatestekben könnyű felfedezni az elődmodell kerek zárófényeinek hatását. Az irányjelzőket két részre osztották: az egyik a lámpatest közepén kapott helyet, míg a másik a kerékdob oldalából emelkedik ki, kihangsúlyozva a hátsó kerekek mögötti, újraértelmezett oldalsó légkivezető nyílásokat.

Aerodinamika: a 33 Stradale külső formatervének kidolgozása során az első pillanattól fogva arra törekedtek, hogy kihangsúlyozzák az autó stílusát és műszaki jellemzőit, dinamikai és áramlástani szempontból egyaránt. Éppen ezért minden alkalmazott stíluselemet egyetlen végső cél: a menetdinamika érdekeit szem előtt tartva optimalizáltak. A fényszórók alsó részében például légbeömlőt alakítottak ki, amely a hűtőradiátorokhoz vezet levegőt; oldalt pedig olyan légcserélő rést találunk, amely a közegellenállást hivatott javítani. A külső visszapillantó tükröket tartó konzolok egy másodlagos szereppel is bírnak: az oldalsó légbevezetők felé terelik a levegőt, hogy az előbbiek minél hatékonyabban láthassák el feladatukat. Ezek a megoldások a plasztikus formai részletekkel együtt az elképzelhető legkedvezőbb aerodinamikai jellemzőkkel vértezik fel a 33 Stradale kupét. A fejlesztés korai fázisában nagyteljesítményű számítógéppel elvégzett, aprólékos áramlástani elemzés, majd az ezt követő szélcsatorna-vizsgálatok jóvoltából különösen kedvező, 0,375-ös közegellenállási együtthatót értek el, méghozzá aktív aerodinamikai rendszerek alkalmazása nélkül.

BELSŐ KIALAKÍTÁS

Az eredeti modell előtt tisztelgő Tiibuto kivitelben, illetve a különösen sportos Alfa Corse kidolgozással egyaránt megrendelhető belső térben a minimalizmus jellemzi a kialakítást és az anyagválasztást egyaránt. A tervezők arra törekedtek, hogy a lehető leginkább magával ragadó, aktív vezetési élményt biztosítsák az ügyfelek számára. Az új 33 belső terében, akárcsak egykoron, a vezető és utasa fenntartások nélkül adhatják át magukat a vezetés élményének, amit nem csorbítanak a hagyományos autókban megkövetelt feladatok.

A középkonzolon csakis praktikus célokat szolgáló kezelőszerveket találunk, korlátozott mennyiségben. Közvetlenül a vezető előtt helyezkedik el a háromdimenziós, „távcső” kialakítású műszeregység, amely korábban ismeretlen együttműködést tesz lehetővé ember és gép között. Mint az Alfa Romeo modelleknél általában, itt is a kormánykerék az autó és a vezető közötti „párbeszéd” elsődleges csatornája. Tudatosan hiányoznak róla a szokásos kezelőszervek, így már stílusában is színtiszta vezetési élményt sugall, köszönhetően nem utolsósorban az alumínium váltófüleknek. Ahogy a repülőgépek pilótafülkéjében, itt is különböző szinteken helyezkednek el a kezelőszervek: egy részül a mélyen ülő középkonzolon, a többi pedig magasan, a tetőkárpit középső részén.

Sportos kormánykerék és „távcső” kialakítású műszeregység: a 33 Stradale a legmagasabb szintre emeli a vezetői üléshelyzet koncepcióját, amelyet az összes Alfa Romeo modellre jellemző két, alapvető alkotóelem: a kormánykerék és a műszeregység határoz meg. Az előbbi kompakt, sportos formájú, ami pontos, közvetlen kormányérzetet biztosít.

Ezt a hatást a szokásos kezelőszervek hiányából fakadó, letisztult vonalvezetés is erősíti.

A volán három küllője a Tributo kivitel esetén alumíniumból, míg az Alfa Corse felszereltségű modelleken karbon kompozitból készült. A másik jellegzetes stíluselem a „távcső” kialakítású műszeregység, amely az Alfa Romeo hagyományos stíluselveit követve egy helyen jeleníti meg a vezetés közben szükséges összes információt. A vezető közúti és versenypálya üzemmódok között választhat. A műszeregység minden esetben egyszerű leolvashatóságot kínál, így semmi nem zavarja meg a pilóta koncentrációját – pontosan úgy, ahogy azt egy ilyen stílusú autó esetében elvárnák.

Műszerfal és középkonzol: az Alfa Romeo szívéhez eleve közel álló repülés világából ihletet merítő középkonzolon mechanikus stílusú kapcsolók szolgálják ki azokat a funkciókat, ahol elengedhetetlenek az egyértelmű, tévedhetetlen döntések. Az új 33 Stradale esetében ezért már a motorindítás is olyan, magával ragadó élmény, amely maximális élményt kínál a fedélzeten tartózkodóknak. Az egyszerű, funkcionális műszerfalon az alumínium és/vagy szénszálas műanyag hideg, szilárd tényszerűsége a bőr és/vagy Alcantara meleg puhaságával társul.

A légbeömlők rejtett kialakítást kaptak, ami letisztult, sportos műszerfalat eredményez. Ezeken túlmenően a műszerfal és a középkonzol között nagyméretű, elrejthető kijelző található: innen kezelhető az Alfa Romeo ezen különleges kiadásának minden beállítása. Végül, de nem utolsósorban a 33 Stradale minden egyes példányát nagyteljesítményű, héthangszórós prémium audiorendszerrel szerelik fel, amely magával ragadó hangélményt biztosít.

Ülések és ajtópanelek: a Poltrona Frau bőrrel kárpitozott, kényelmes, mégis jó megtámasztást biztosító ülések modern formában értelmezik újra az eredeti 33-as üléseit, ami a színvilágban és a jellegzetes, legendás oldalsó bordákban nyilvánul meg. Emellett maguk az ülések hat, deréktámaszuk pedig négy irányban motorosan állíthatók. Végezetül ne feledkezzünk meg arról, hogy az ülések anyag- és színvilága az ajtópanelek, a műszerfal, a vezetői környezet és a középkonzol burkolatában is visszaköszön, így teremtve exkluzív környezetet.