Az Alfa Romeo 33 Stradale műszaki tartalma
– FELEDHETETLEN VEZETÉSI ÉLMÉNY
Az Alfa Romeo csapata az új 33 Stradale megalkotása során nem kisebb feladatot tűzött ki maga elé, mint hogy a versenyautókra jellemző vezetési élménnyel vértezzen fel egy mindennapi, közúti használatra alkalmas modellt, méghozzá úgy, hogy ne csak a hivatásos autóversenyzők tudásával rendelkező pilóták számára nyújtson izgalmakat az autó. Az új 33 Stradale rendelkezik a közúti használathoz szükséges típusbizonyítvánnyal, miközben a teljesítmény, a vezethetőség és a komfort kiemelkedő szintjét nyújtja. Hogy mindezt biztosíthassa, a 33 minden egyes típusának fejlesztését, tesztelését és tanúsítását egy külön mérnökcsoport végzi, szoros együttműködésben Valtteri Bottas Forma-1-es versenyzővel.
A finn bajnok részt vesz az olaszországi Vercelli tartományban található Balocco tesztközpontban zajló hangolási folyamatban; F1-es tapasztalatával nem csak a mindennapi vezetési élményt emeli magasabb szintre, de egyben az Alfa Romeóra jellemző, összetéveszthetetlen vezethetőségről is gondoskodik.
A globális olasz márka új limitált kiadású típusa mindenekelőtt az alábbiakban részletezett elemeknek köszönheti kivételes menetteljesítményeit.
Belső égésű és akkumulátoros elektromos hajtásláncok: a 33 Stradale egyfelől választható egy több mint 620 lóerős 3,0 literes V6-os ikerturbós benzinmotorral, amely nyolcfokozatú DCT sebességváltón és elektronikus vezérlésű, részlegesen önzáró differenciálművön keresztül hajtja a hátsó kerekeket, másfelől rendelkezésre áll egy 750 lóerőt meghaladó teljesítményű, 450 kilométer körüli WLTP hatótávolsággal bíró, akkumulátoros elektromos változat is. A belső égésű motor az olasz márka legnagyobb teljesítményű típusaiban már megtalálható V6-os erőforrás továbbfejlesztett változata.
A keresztben, középre beépített motorral 333 km/óra végsebességre képes az autó, álló helyzetből nem egészen három másodperc alatt éri el a 100 km/óra sebességet. A középkonzolon található kapcsolókkal a vezető szabadon választhat a két rendelkezésre álló üzemmód (Strada vagy Pista) között. Az előbbi a közútra szánt beállításokat hívja elő. Az autó beindításakor ez az alapértelmezett üzemmód, amely kényelmes, élvezetes utazást ígér, köszönhetően a gyengéd teljesítmény-leadásnak, a megszokott
pedálreakcióknak, a lágy rugózásnak, a finoman kapcsoló sebességváltónak, valamint azoknak az aktív kipufogó-szelepeknek, amelyek csak 5000/perc fordulatszám felett nyitnak. Pista (versenypálya) üzemmódban ezzel szemben adrenalinban gazdag vezetési élmény vár a pilótára: csúcsteljesítményre hangolt motor, kiemelkedően érzékeny gázreakciók, feszes futómű segíti a dinamikus vezetést. A V6-os ikerturbós motorhoz kapcsolódó sebességváltó gyors kapcsolásokat biztosít, az aktív kipufogó-szelepek folyamatosan nyitva vannak. Ráadásul ebben az üzemmódban a kipörgésgátló teljesen kikapcsolható (ESC OFF.)
Alumínium segédvázzal szerelt szénszálas monocoque: a Bottega mérnökei a 33 Stradale szilárd, kistömegű szerkezetében rejlő rugalmasságot kiaknázva hajtották végre a modell dinamikus fejlesztését és finomhangolását. A könnyű anyagok széles körű alkalmazását egy olyan gyártási folyamat tette lehetővé, amely az ultramodern eljárásokat szigorú követelmények szerint elvégzett kézműves alkotómunkával társítják. A H alakú vázkeret a lehető legnagyobb torziós szilárdság, valamint a precíz, biztonságos vezethetőség érdekében alumíniumból készül, míg a monocoque szerkezet szénszálas kompozitból áll.
A mérnökök választása azért esett erre a megoldásra, mert a lehető legnagyobb mértékű tömegcsökkentés mellett mélyen tudták tartani az autó tömegközéppontját, ami a legtechnikásabb útszakaszokon is rendkívüli dinamizmust, kezes vezethetőséget szavatol. A strukturális szilárdság és a legmagasabb szintű biztonság érdekében a tetőszerkezetet szénszálas kompozit és alumínium kombinációjából alakították ki, az oldalajtók speciálisan kialakított zsanérokon nyílnak felfelé és előre. A szélvédőkeret szintén szénszálas anyagból, míg a hátsó szélvédő polikarbonátból készült.
Felfüggesztés: az új 33 Stradale kettős keresztlengőkaros felfüggesztést alkalmaz aktív lengéscsillapítókkal, valamint mindkét tengelyen félig virtuális kormányzással. A 100 százalékban Alfa Romeo fejlesztésű technológia a kormánykerék optimális kezelését, és a lehető legpontosabb kormányozhatóságot biztosítja. Emellett kiemelkedő oldalirányú gyorsulást enged, így az autó menetviszonyoktól függetlenül mindig optimálisan vezethető marad. Ezen túlmenően az autó hatékonyan szűri ki az útfelület egyenetlenségeit, ezzel még kényelmesebbé téve a rugózást.
Megemelhető első tengely: a rendszer lehetővé teszi, hogy akadályokon (pl. fekvőrendőr, sín) áthaladva, vagy parkolóba / garázsba behajtva megemeljük az autó orrát, ezzel megóvva a karosszériát a sérüléstől. A vezető a középkonzoli Assetto (‘beállítás’) kezelőfelületről aktiválhatja ezt a funkciót, legfeljebb 40 km/óra sebességig. A hidraulikus rendszer mintegy 50 mm-rel emeli meg az autót az első tengelynél. Ha áthaladt az akadályon, a futóművet a vezető ugyanígy visszaállíthatja alaphelyzetébe, illetve 40 km/óra felett magától is kikapcsol a funkció.
Menetdinamikai vezérlő rendszerek: bizonyos paraméterek módosításával a lehető legteljesebb mértékben kiélvezhetjük a 33 Stradale vezetését. Pista (versenypálya) üzemmódban például a középkonzoli Quadrifoglio gombról aktiválható a rajtautomatika funkció. Ilyenkor a rendszer úgy módosítja a sebességváltó és a kipörgésgátló beállításait, valamint a motor teljesítmény-leadását, hogy a lehető legnagyobb mértékű gyorsítást tegye lehetővé, anélkül, hogy a kerekek elveszítenék tapadásukat. A Felfüggesztés kezelőszervével mindkét üzemmódban módosíthatók a futómű beállításai – Strada üzemmódban lágyról közepesre, Pista funkcióban feszesről közepesre állíthatjuk a felfüggesztést.
Fékrendszer: az új 33 Stradale az Alfa Romeo integrált elektronikus (Brake-By-Wire) fékrendszerét alkalmazza. Ez jól adagolható féknyomást, valamint tartós és kiszámítható pedálérzetet biztosít, függően az éppen választott üzemmódtól. A Brembótól származó karbon-kerámia fékek maximális fékhatást biztosítanak, közvetlen fékérzettel, és magas hőmérsékleten sem csökkenő fékhatással. A féktárcsák elöl és hátul egyaránt belső hűtésű, lyuggatott darabok; elöl hatdugattyús alumínium monoblokk féknyereggel, hátul négydugattyús konfigurációval. A féknyergek a hagyományos Rosso, Nero és Giallo színek mellett kívánságra egyéb árnyalatokban is megrendelhetők.