Az átalakulás, mint esély
A stabilitás egy rugalmas rendszerállapotot és egy érzelmileg feltöltött komfortzónát ír le. A változás átmenetet, átalakulást és a bizonytalanság lehetőségét jelenti. Tehát létezik olyan, hogy stabilitás a változásban? Ez az ipari átalakulás üzleti kihívása.
A koronavírus-járvány miatt bezárnak egy félvezetőgyárat Kínában. Egy konténerhajó elakad a Szuezi-csatornában. Európában háború tör ki, ami energiaválsághoz vezet. Az ilyen címsorok a szívükig megrázhatják az embereket. Barbara Frenkel, az igazgatótanács tagja vezetése alatt álló mintegy 700 beszerzési alkalmazott esetében szintén sürgős intézkedésre van szükség. Frenkel több mint 14 milliárd eurós éves beszerzési volumenért felel, valamint csapatáért.
Exkluzív Porsche podcastok a Begurulva (spotify + youtube) és a podCARs (spotify + youtube) csatornáinkon!
Hallgass ránk!
„Minden válságban vannak lehetőségek. Erre koncentrálok. A pozitív gondolkodás segíthet a befolyásolható kérdésekre összpontosítani” – mondja Frenkel. „Stresszes helyzetekben való rugalmasságra, világos célokra és intenzív kommunikációra van szükség ahhoz, hogy nyomás alatt is jó megoldásokat találjunk.”
Végül is mindig az emberek alakítják a változásokat, új ötleteket adnak hozzá, és hatékony alternatív stratégiákat dolgoznak ki, akár külsőleg, akár a világ több mint 7000 Porsche-partnerével, vagy belső párbeszédben.
Vegyük például a félvezetőket: minden Porsche Taycanba körülbelül 5000 mikrochip van beépítve, így az ellátási lánc megszakításai felforgathatják a járműgyártást. Sikeres biztonsági intézkedés lehet a kettős beszerzés, amely a partnerportfólió bővítésével jár. „Azóta jóváhagytunk egy alternatív komponenst néhány kritikus félvezetőhöz” – magyarázza Frenkel. „Kritikus pillantást vetünk minden komponensre, hogy eldöntsük, van-e értelme egy bizonyos szintű készletnek.” Egyes gyártásban lévő autók előnyben részesítése egy másik ésszerű lehetőség a hiányok leküzdésére.
Vegyük például a kábelköteget: több mint 4000 alkalmazott gyárt kábelköteget a Porsche számára Ukrajnában. „Jól ismerjük ezeket a beszállítókat. Az ottani nehéz helyzet természetesen hatással van ránk” – mondja Frenkel, aki továbbra is szolidaritásból és azért áll a cég mögé, mert jó minőséget nyújt.
Megteremtjük a feltételeket a hosszú távú munkahelyek biztosításához.
Andreas Haffner, az Igazgatóság emberi erőforrásokért és szociális ügyekért felelős tagja
De szüksége van egy B-tervre. Néhány hónapon belül az Ukrajnában használt rendszereket és eszközöket megkettőzték és más országokban beállították. „Különösen válsághelyzetben több megoldás is létezik a beszerzésben. Egy sor intézkedést dolgoztunk ki az ellátás jobb biztosítására, és továbbra is bővítjük és optimalizáljuk azokat.” Az elmúlt néhány évben drámai változás következett be a beszerzési ágazatban, amely úgy működik, mint egy zsanér – mint egy mozgó kapcsolat a belső és a külső között. A beszerzés régóta az innováció motorja és stratégiai ötletek forrása, többek között ez az egyik oka annak, hogy Barbara Frenkel irodája a Porsche Weissach Fejlesztési Központban található. Egy másik jó példa a chilei eFuels gyártás. Új struktúrákra és szakterületekre van szükség ahhoz, hogy minden új feladatot teljesítsünk, és stabil pénzügyeket biztosítsunk még változékony időkben is. Más szavakkal, ehhez változásmenedzsmentre és munkaerő-átalakításra van szükség.
„Különösen Barbara Frenkel osztályán jelenthetnek nagy kihívást a külső hatások miatti utolsó pillanatban végbemenő változások” – mondja Andreas Haffner, az Igazgatóság emberi erőforrásokért és szociális ügyekért felelős tagja – és így a világ több mint 40 000 alkalmazottja számára. „De alapvető koncepcióként az átalakulás az egész vállalatunkat és az egész iparágat érinti. Nem kell félni a villamosítástól, az automatizálástól, a digitalizációtól és a mesterséges intelligenciától. Üdvözöljük ezeket az átalakuló megatrendeket, és azt tervezzük, hogy csapatként hasznosítjuk őket.”
Valószínű, hogy minden negyedik alkalmazottnak új szakmát kell tanulnia vagy felelősséget kell váltania. „Azt tervezzük, hogy mindenkit magunkkal viszünk az utunkra” – hangsúlyozza Haffner. „Megteremtjük a feltételeket a hosszú távú munkahelyek biztosításához, ezért indítottuk el a cég történetének egyik legnagyobb minősítési kampányát.
Minden válságban vannak lehetőségek. A pozitív gondolkodás segíthet a befolyásolható kérdésekre összpontosítani.
Az átalakulási térképek és a stratégiai személyzeti tervezés segítségével konkrét tervünk van arra vonatkozóan, hogyan készítsük fel csapatunkat a jövőre. Az informatikai építészek hiányára például saját tanulmányi programunkkal válaszoltunk, és most magunk képezzük őket.”
Vegyük például a zuffenhauseni üzemet: a Taycan gyártása 2019-ben indult, és több mint 2000 új munkahelyet teremtett. A Porsche a csapat körülbelül egyharmadát a vállalaton belülről toborozta, és hónapokig betanította őket új feladataikra.
Vegyük példának a lipcsei üzemet: a teljesen elektromos Macan gyártóüzemének sikeres átalakítása érdekében 2023 októberéig mintegy 6000 résztvevőt képeztek ki a minősítési intézkedésekről.
„Egyéni átalakítási és képzési tanácsadást, valamint belső és külső minősítést biztosítunk. Könnyebbé tesszük a szerepek cseréjét, és munkakörülményeket és próbaidőszakokat kínálunk, így az alkalmazottak megismerkedhetnek az új részlegekkel” – mondja Haffner. „Ez a rugalmasság hasznos lehet az útmutatás nyújtásában. Így megszilárdítjuk a hosszú távú innovációs képességünket.
A Porsche számos csatornát használ az ajánlatok közlésére, az internettől, az intranettől és a közösségi médiától kezdve a díjnyertes Carrera alkalmazotti magazinig és a kapcsolódó TV-formátumig. A „Porsche Transformation Days” olyan kidolgozott belső kereskedelmi vásárok, amelyek hatékony eszköznek bizonyultak a csapat aktív integrációjában. Minden részlegnek lehetősége van bemutatkozni olyan átalakulási témákkal, amelyek vizuális és fizikai élményeket kínálnak, a meghajtótechnológiától és az adatkezeléstől a 3D nyomtatásig és az AI-ig. „Az átlátható információk, a megosztott tapasztalatok és a személyes beszélgetések új ötleteket váltanak ki, és ezáltal az aggodalmat lelkesedéssé változtathatják” – mondja Haffner. Az egy százalék alatti ingadozási arány azt igazolja, hogy a Porsche munkaerő-átalakítási intézkedései hatékonyak. Ez nem lenne lehetséges az olyan különféle programok nélkül, mint az egészségügy, a rugalmas munkamodellek, a nyugdíjazási tervek és a munka és a magánélet egészséges egyensúlya. A „Porsche hilft” kezdeményezés egyszerű módja annak, hogy megfelelő önkéntes lehetőségeket biztosítsunk az alkalmazottaknak, és ezáltal minden máshoz hasonló szemléletváltást tegyen lehetővé.
A külső felmérések megerősítik, hogy a Porsche az egyik legnépszerűbb munkaadó. A 21 000 diákot megkérdező Universum 2023 munkaadói tanulmányban a vállalat az üzlettudomány és a mérnöki tudományok területén az első helyet szerezte meg. A 12 000 szakmai gyakorlattal rendelkező akadémikus által kitöltött kérdőív ugyanezt az eredményt adta. A számítástechnika szegmensében a hallgatói válogatás a Porschét a negyedik helyre helyezte. A cégcsoporton belüli szakképzett foglalkozások széles skálája, sőt a duális munkavégzés lehetősége is jó karrierlehetőséget kínál. „Folyamatosan frissítjük ajánlatainkat, sőt bizonyos esetekben felülvizsgáljuk azokat, hogy belsőleg és külsőleg is vonzóak maradjunk” – magyarázza Haffner.
A beszerzés és az emberi erőforrások számára a változás stabilitásának megteremtése azt jelenti, hogy mindig a mára kell gondolni, de a holnapra és a holnaputánra is. Ehhez pedig éles szemre van szükség a víziók és a látnokok, valamint a Porschét gazdagító cégek és emberek számára, különösen azért, mert különböznek egymástól, és sokszínűséget adnak. A sokféle nézőpont kulcsfontosságú hajtóerő a változás alakításában. „Lehet, hogy nagyobb kihívást jelent a különböző csapatokban való együttműködés, mint egy homogén csapatban, ahol mindenkinek azonos a véleménye. De sokkal innovatívabb, kreatívabb és produktívabb is” – mondja Haffner. „Szeretnénk felhívni a figyelmet. A 19 százalékban nőkből álló munkaerő egyszerűen nem elég jó.” Osztálya az egész vállalatra kiterjedő kezdeményezést indított a mindennapi működés sokszínűségének megteremtésére, olyan intézkedésekkel, amelyek különféle területekre összpontosítanak, mint például a célzott toborzási formátumokra, mentori programokra és kommunikációs hálózatokra.
A legfontosabb támogató Barbara Frenkel, akinek saját karrierjét a kíváncsiság, a bátorság és a változás alakította. Kémiai és gumitechnológiai diplomával 2001-ben csatlakozott a Porsche minőségi módszerekért és rendszerekért felelős menedzsereként. Később kinevezték az európai értékesítési vezetőnek, és végül az Igazgatóság első nőjeként vette át a beszerzésekért. „Megismertem az értéklánc mindkét végét” – mondja. LinkedIn-videókban mutatja be azokat a kollégákat, akik a Porsche-nál jelentős szerepet töltenek be, interjúkban pedig karriertippeket oszt meg. Frenkel 40 százalék körülire növelte a nők arányát az osztályán. Haffner, aki képzett jogász, és 1997 óta foglalkozik a Porsche humánerőforrás részlegével, a Christopher Street Day alkalmával csatlakozott csapatához a szivárvány színeiben pompázva, a következő mottóval összhangban: Egyedülálló. Változatos együttesen. Sikeres együtt. „Számunkra nem mindegy, honnan jössz, hány éves vagy, kit szeretsz, vagy melyik nemnek vallod magad” – hangsúlyozza.
Akár Porschét vásárol, akár a céghez csatlakozik, nemcsak márkát választ, hanem egy egyedi közösséget is – egy családot, amely generációk során alakult ki, mindig lehetőségként tekint a változásra, és kulcsfontosságú mérföldköveket ér el egy olyan környezetben változás.