Az Audi az elektromos mobilitás korában (2.)

Márkákon átívelő célkitűzés – széles lefedettségű töltőinfrastruktúra

Az otthoni garázsoktól az Ionity együttműködésen át, egészen a teljes elektromosáram-hálózatig – a Volkswagen-csoport Audi és Porsche márkáival, valamint a BMW, a Daimler és a Ford 2017-ben közösen megalapította a Ionity európai egyenáramú gyorstöltőhálózatot, amelynek keretében 2020-ig 25 országban, s egymástól legfeljebb 120 kilométer távolságban összesen 400 nagyteljesítményű (High-Power Charging; HPC) töltőállomás létesül. Az Ionity-csoportban való részvétele mellett az Audi energiakonszernekkel és városüzemeltetőkkel folytatott fejlesztési és kínálati együttműködése keretében már bevezető modellteszteket is végez, hogy a zöldáram-ellátással együtt megbízható és teljeskörű mobilitási ajánlattal szolgálhasson BEV-ügyfelei számára. Az Audi elektromos mobilitási ökoszisztémájának meghatározó eleme az olyan töltésmenedzsment, amely inkább támogatja, s nem túlterheli a helyi elektromos hálózatot. A márka az energiaellátókkal és -szolgáltatókkal közösen az intelligens otthoni hálózatokban és okoshálózatokban (Smart Grid) rejlő lehetőségeket is vizsgálja, amelyekkel az e-tron modellek az energiafordulat aktív szereplőjévé léphetnek elő. Az első modellteszt máris sokat ígérő eredményeket hozott, mégpedig az ügyfelek költségelszámolása tekintetében is.

Hosszú távú fenntarthatóság a teljes értékteremtési láncolat mentén

A teljes vállalatra kiterjedő hosszú távú fenntarthatósági útitervében (roadmap) az Audi célkitűzésként fogalmazta meg járművei teljes életciklusának fokozatos szénmentesítését, a beszállítói hálózattól és a gyártástól a használaton át, egészen az Audi-modellek újrahasznosításáig.

Mindezeken túl az Audi egyértelmű víziója a szén-dioxid-semleges mérleg 2050-ig megvalósított elérése.

A beszállítói hálózat döntő szerepet játszik az Audi hosszú távú fenntarthatósági útitervében (roadmap), különösen az elektromos autók esetében. A vállalat ezért még intenzívebben keresi a párbeszéd lehetőségét partnereivel, s velük közösen tervezi a teljes értékteremtési láncolat mentén jelentősen csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást. Az Audi 2018 végén indította el beszerzése szén-dioxid-programját és azóta már több mint harminc szén-dioxid-workshopot szervezett a beszállítóknak. Az első eredmények jól mutatják, hogy a partnerek elsősorban az anyag-körforgások zárásával, zöld elektromos áram használatával, illetve a szekunder és újrahasznosított anyagok alkalmazásának megnövelt arányával mérsékelhetik a kibocsátást. A középpontban itt azon alkatrészek állnak, amelyek előállítása különösen energiaigényes. Ezek közé tartoznak egyebek mellett a nagyfeszültségű akkumulátorok és az alumíniumalkatrészek, az Audi ezért a cellagyártásban már ma is zöld elektromos áram használatát írja elő akkumulátorcella-beszállítói számára, ami a márka alapkövetelményei között is megjelent.

A prémiumgyártó az alumínium hosszú távon fenntartható kezelését is szorgalmazza. Az átfogó hosszú távú fenntarthatósági szabványt kidolgozó Aluminium Stewardship Initiative 2018 októberben az első autógyártóként állította ki az Audi számára “Performance Standard” tanúsítványát, amely igazolja, hogy az Audi e-tron* akkumulátorházának alumíniumelemeit az ASI-követelményeknek megfelelően, hosszú távon fenntartható módon állítják elő, illetve szerelik be. Az Audi emellett célzottan kíván olyan partnerekkel együttműködni, akik szintén rendelkeznek ASI-tanúsítvánnyal, a Hydro alumíniumgyártó így már 2019 július óta szállít hosszú távon fenntartható módon kezelt, ASI-minősített alumíniumot az Audi első tisztán elektromos hajtásrendszerű modelljének akkumulátorházához. 2019 végétől a Hydro már kizárólag ASI-minősítésű alumíniumlemezt szállít majd az Audi e-tron* gyártásához.

Az Audi emellett az alumínium alkalmazásából származó szén-dioxid-kibocsátást is mérsékli, amint az anyagot a körkörös gazdaság elvét alkalmazva hasznosítja újra. A vállalat már 2017-ben zárt alumíniumkört (Aluminium Closed Loop) vezetett be neckarsulmi gyárában, ahonnan a présüzemben keletkező alumíniumlemez-darabolási hulladékot közvetlenül visszajuttatják a beszállítóhoz, aki újból feldolgozza. Az így előállított alumíniumlemezeket az Audi ismét felhasználja gyártási folyamatában, s egyedül 2018 folyamán mintegy 90 ezer tonna széndioxid kibocsátását előzte meg ilyen módon, 30 százalékkal többét, mint a megelőző év során. 2020-tól az Audi fokozatosan további üzemeire is kiterjeszti a zárt alumíniumkör (Aluminium Closed Loop) technológiáját.

A hosszú távú fenntarthatóság még hatékonyabb biztosítására beszállítói hálózatában, a négykarikás márka már 2017-ben hosszú távú fenntarthatósági minősítést (Sustainability Rating; S-Rating) vezetett be, amely a beszállítók társadalmi és környezetvédelmi normakövetését értékeli. A minősítéshez az információszolgáltatás mellett helyszíni ellenőrzést is alkalmazhatnak. 2019 júliustól a hosszú távú fenntarthatósági minősítés megfelelőségi ellenőrzést (Compliance Check) is tartalmaz, s ezen időponttól kezdődően az S-Rating kötelező érvényű kritériumnak számít. Ez annyit jelent, hogy a beszállító csak abban az esetben kaphat megrendelést, ha bizonyíthatóan kielégít bizonyos társadalmi, környezetvédelmi és megfelelőségi követelményeket. A minősítés a teljes Volkswagen-csoportra kiterjed.

Az Audi mindezeken túl különböző kezdeményezésekben is részt vesz, ahol más partnerekkel közösen határozottan kiáll az emberi és környezetvédelmi jogok a beszállítói hálózatban biztosított védelméért. Ezek közé tartozik a márka tagsága a Global Battery Alliance szervezetében, amely az emberi jogok védelmét és a szociális követelmények betartását vizsgálja az akkumulátorok nyersanyagainak kitermelése során, valamint a lítiumion-akkumulátorok újrahasznosítására dolgoz ki megoldásokat.