Az Audi az elektromos mobilitás korában (3.)

Szén-dioxid-semleges gyártás

Ugyancsak a hosszú távon fenntartható mobilitás meghatározó eleme az Audi számára az elektromos hajtásrendszerű gépkocsik szén-dioxid-semleges gyártása. A márka brüsszeli gyára úttörő szerepet tölt be ezen a téren és már az Audi e-tron* gyártáskezdete óta szén-dioxid-semleges módon termel. Megvalósításának eszközeiül a zöld elektromos áram használatára való átállás – ami e termelési helyszínen már 2012-ben megtörtént – és a régió legnagyobb napelem-rendszere szolgált, fűtési igényeit pedig biogáz-certifikátokkal fedezi az Audi brüsszeli gyára. Összességében a létesítmény évente akár 40 ezer tonna szén-dioxid kibocsátását is megelőzheti a megújuló energiaforrások révén. Az intézkedések együttesét az egyelőre nem megelőzhető kibocsátások kompenzációs projektjei teszik teljessé. A vállalat még szélesebb körben kívánja alkalmazni e stratégiáját, s 2025-re az Audi összes üzemének teljes egészében szén-dioxid-semlegesen kell működnie.

Akkumulátorok újbóli felhasználása és újrahasznosítása

A használt nagyfeszültségű akkumulátorok kezelésére az Audi és a Volkswagen már ma is fejleszt különböző koncepciókat. Ha az akkumulátor az évek során elveszíti töltőkapacitásának meghatározott hányadát, telepített alkalmazásokban még tovább használható. Az e téren kínálkozó számos lehetőség közül az Audi jelenleg kettőt vizsgál kísérleti projekt formájában: az egyik a villástargoncákban és vontatókban történő alkalmazás az ingolstadti gyárban, míg a másik egy berlini egyetemen telepített energiatárolóként való hasznosítás.

Már lezárult azon stratégiai kutatási együttműködés első szakasza, amelynek keretében az Audi és a belga Umicore újrahasznosítási és anyagtechnológiai specialista zárt anyagkörforgást fejlesztett ki a nagyfeszültségű akkumulátorok elemei számára. A cél az értékes anyagok – mint a kobalt és a nikkel – visszanyerése és új nagyfeszültségű akkumulátorokban történő felhasználása.

A lehető legrugalmasabban – az elektromos hajtásrendszerű modellek gyártása

Az elektromos korszak az Audi e-tron* gyártásának beindításával vette kezdetét a négy karikás márka számára a brüsszeli gyárában. E nagy hagyományokra visszatekintő termelési helyszín előzetesen átfogó korszerűsítésen esett át és napjainkban az elektromos modellek legkorszerűbb gyárai közé tartozik Európában. Az elektromos hajtás saját gyártásból, a győri motorgyárból érkezik, míg Brüsszelben saját akkumulátorgyártás indult. A brüsszeli e-tron gyártás számos tapasztalata az új BEV-projektekben, illetve az elektromos járművek további termelési helyszíneinek kialakításában is megjelenik.

A jövőbeni elektromos modellek gyártása során az Audi a magas fokú rugalmasságra és vállalatcsoporton belüli értékes szinergiákra épít. A nagyméretű elektromos gépkocsik számára készült prémium elektromos platform (PPE) például a Porschéval közös fejlesztés, s a cél, hogy a PPE-modellek a már meglévő termelési helyszíneken készülhessenek. A járműkoncepció a szabványosított gyári struktúrákra összpontosít és gyorsan áttelepíthető más üzemekbe is.

Az Audi a moduláris elektromos platform (MEB) műszaki alapjaira épülő kisebb modellek esetében is kihasználja a szinergiahatásokat. Az Audi Q4 e-tron concept sorozatgyártású változata az A-szegmensbe tartozó elektromos SUV-modellként a Volkswagen zwickaui gyárában gördül majd le a szerelőszalagról, mégpedig Volkswagen és SEAT típusokkal együtt. A termelés ilyen jellegű, egyes platformok szerinti csoportosítása az elektromos hajtásrendszerű jövőbeni volumenmodellek nagy darabszámú és gazdaságos gyártását teszi lehetővé. Az MEB-modellek legfontosabb elemei a vállalatcsoport komponensgyáraiból, elsősorban Kasselből (hajtásrendszer-modulok), Salzgitterből (elektromos motorok alkatrészei) és Braunschweigből (akkumulátorok, illetve futóműelemek) érkeznek.

Mindemellett már zajlanak az Audi e-tron GT concept sorozatgyártású változatának előkészületei, amely 2020 végétől az Audi R8 sorozat tagjaival közösen gördül le a neckarsulmi Böllinger Höfe területén működő gyár szerelőszalagjáról. Míg a belsőégésű motorral hajtott, nagyteljesítményű sportkocsi készítésekor még a kézi munka dominál, az elektromos hajtásrendszerű Gran Turismo karosszériagyártását már jócskán megnövelt automatizáltsági fok jellemzi. A két modell ugyanazon összeszerelősoron készül, amely most 20 ütemmel összesen 36 ütemre bővül, illetve egy függesztett felső szerelőszalaggal egészül ki. Az új modell elektrospecifikus részei, mint az akkumulátor-, a hajtás- és a hőmenedzsment-rendszer, különleges előszerelésben készülnek és a szerelőszalagon kész modulként építik be őket.

A hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) hajtásrendszerű modellek az adott sorozatokat gyártó termelési helyszíneken készülnek, például az Audi Q5 TFSI e* San José Chiapában (Mexikó), az Audi A7 TFSI e* pedig Neckarsulmban. Kínában az A6 L e-tron és a Q2 L e-tron formájában jelenleg két elektromos hajtásrendszerű modelljét készíti helyi gyártásban az Audi, amelyekhez 2020-tól az Audi e-tron is társul majd.