Az autó hány éves koráig érdemes Cascót kötni?
Szakértők szerint ez nem annyira a jármű életkorától, mint inkább aktuális értékétől függhet, vagy például attól, hogy a későbbi eladásra számítva folyamatosan szakszervizben javíttatjuk-e a kocsinkat és vezetjük-e a szervizkönyvet. A casco és a gépkocsi dokumentálható élettörténete ugyanis értéknövelő tényező.
A tapasztalatok szerint azonban az autótulajdonosok a garanciális időszak lejárta után már nem nagyon hosszabbítják meg a cascót. Így például a tavalyi adatok szerint 853 270 magyar autó rendelkezett casco biztosítással. Ugyancsak az elmúlt évben a szerződésekre kifizetett átlagos kárnagyság meghaladta a 310 ezer forintot.
Az önkéntes és a kötelező
Érdekes módon, a biztosítók tapasztalatai szerint nincs mindenki tisztában azzal, hogy mi a különbség a casco és a kgfb között – sokak számára mindkettő csak autó biztosítás.
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás, ahogy a neve is mutatja, kötelező biztosítás, a casco pedig önkéntesen, választhatóan köthető meg. A casco a saját autónkban keletkezett károk megtérítését vállalja, míg a kgfb – helyettünk – annak a kárát téríti meg, akinek mi okozunk kárt. Ebből eredően a kgfb alapján akkor fizet a biztosító, ha egyértelműen mi voltunk a hibásak, míg a casco esetében mindegy, hogy ki volt a hibás.
Míg kgfb-ből gyakorlatilag csak egyfajta szerződés van, viszont a casco-család sokkal szerteágazóbb. Így a teljeskörű cascón kívül lehetséges csak törés-cascót, vagy csak lopás-cascót kötni, és így a díj is sokkal kedvezőbb lehet. Azonban, ahogy a törés-casco nem fizet lopási károkra, úgy a lopás-casco sem a töréskárokra – a döntés viszont mindig az ügyfélé.
Így alakítják ki a kötelező díjait
A MABISZ-tól kapott tájékoztatás szerint az úgynevezett kampányidőszakban, tavaly november 1-től december elsejéig csak a gépjárművek mintegy egyharmadánál kellett megújítaniakötelező gépjármű-felelősségbiztosítást, és csupán minden tizedik tulajdonos váltott biztosítót. A kgfb-díjakat a piacon versengő tizennégy társaság a saját üzleti stratégiája szerint állapítja meg, alapvetően a kárráfordításuk figyelembe vételével. Mivel az utóbbi években jelentősen emelkednek a szervizköltségek, valamint az alkatrész és munkadíjak, illetve a személyi sérülésekkel járó balesetek kifizetési összegei is, a kgfb-díjak értelemszerűen ehhez igazodnak.