Az autók „Mona Lisa”-ja, egy 1955-ös Mercedes-Benz 300 SLR Coupé rekordáron, 135 millió euróért kelt el
A valaha készült két 1955-ös Mercedes-Benz 300 SLR kupé közül az egyik, mindkettőt a Mercedes újból meghagyta, először adják el.
Testvérautó Stirling Moss Mille Miglia-rekordot döntõ, nyitott pilótafülke 300 SLR-jéhez, amely 992 mérföldet tett meg 10 óra, 7 perc és 48 másodperc alatt közutakon.
Mindkét 300 tükörreflexes kupé újkora óta a Mercedes-Benz gyárában maradt, a másik (kárpitja „kék” becenévvel) a Múzeum kiállításán, és ezt az autót („Piros”) többnyire raktárban tartották, teljes élettartama alatt 6045 km-t tettek meg. .
A Mercedes-Benz 2022. május 5-én titkos „meghívásos” aukciót szervezett a Múzeumban, szigorú követelményekkel az ajánlattevőkkel szemben, amelyeket a Mercedes választott ki.
A nyertes ajánlatot Simon Kidston brit szakértő és kereskedő tett egy ügyfél nevében, miután 18 hónapig lobbizott a Mercedes-Benz igazgatótanácsánál, hogy fontolja meg az autó eladását.
Mind a 135 millió eurót a Mercedes-Benz által létrehozott jótékonysági alap javára fordítják.
A Mercedes-Benz által 1955-ben épített és azóta is általuk őrzött országúti versenyautót Simon Kidston brit szakértő biztosította egy ügyfélnek. Kidston 18 hónapon át lobbizta a német cég igazgatótanácsát, hogy fontolja meg az autó eladását, „amit soha nem adnának el”.
A stuttgarti Mercedes-Benz Múzeumban 2022. május 5-én egy meghívásos rendezvényen, amelyet rövid határidővel, nagy titoktartás mellett tartottak, Kidston 135 millió eurós ajánlata biztosította az autót egy meg nem nevezett gyűjtő számára. Az összes pénzt a Mercedes-Benz arra fordítja, hogy jótékonysági alapot hozzon létre fiatalok számára.
Mindig is azt feltételezték, hogy a Mercedes soha nem fog megválni céges kollekciójának egyik koronaékszerétől, amelyet ritkasága, versenyzői származása, szépsége és elérhetetlensége miatt az autók „Mona Lisájának” tartanak. A végső 135 millió eurós szám (a napon kb. 142 millió USD) megdönti az autóeladás eddigi rekordját, amely a feltételezések szerint 78 millió dollár egy 1962-es Ferrari 250 GTO magáneladása során, amelyre 2018-ban került sor.
Az 1955-ös Mercedes-Benz 300 SLR Coupé a Mercedes által az 1955-ös szezonra épített, nyitott kétüléses sportversenyautó fejlesztése volt, amelyet olyan Grand Prix-nagyok vezettek, mint Stirling Moss, Juan Manuel Fangio és Peter Collins. A W196 S sportkocsit nagymértékben a cég mindent meghódító W196 Grand Prix együléses autójára alapozva egy 302 lóerős, 3,0 literes, nagy összetettségű nyolcas hajtású, és uralta az 1955-ös sportkocsi-világbajnokságot. Moss rekordhajtását az 1955-ös Mille Miglián az autóversenyzés valaha volt egyik legnagyobb bravúrjaként írták le.
Rudolf ‘Rudi’ Uhlenhaut kettős állampolgárságú (német és brit) mérnök és a Daimler-Benz motorsport főnöke a domináns sportautó két zárt változatát rendelte be tartós versenyekre. A dizájn megegyezik a stílusjegyekkel a híres 300 SL „Gullwing” közúti autóval, de a bőr alatt egy tiszta versenyautó, amely szinte semmi engedményt a praktikumnak, mivel egyiket sem tervezték magánügyfeleknek eladni.
Egyik 300 SLR Coupé-val sem versenyeztek, pedig gyakorlásra és Uhlenhaut magasan képzett sofőrjeként használták az európai eseményekre való nagysebességű szállítást. A brit Autocar magazin és a svájci Automobil Revue folyóirat által 1956-ban közösen végzett közúti teszt a következő adatokat adta: 0-60 mph 6,9 mp; 0-120 mph 20,3 másodperc alatt; maximális sebesség 176,47 mph. A közúti teszt céljára az autót teljesítménycsökkentő hangtompítókkal szerelték fel.
„Ne feledje, hogy ez az autó nem eladó, és ebben a formában soha nem is lesz: ez egy versenyautó, amelyet közúti használatra alakítottak ki, bizonyos kísérleti célokat szem előtt tartva… Úgy kell elsajátítani, mint egy bátor lovat.”
„Az, hogy vezettem, elhomályosította az összes korábbi tapasztalatot a 20 évnyi tesztvezetés során a világ legjobb autóin, és nem hiszem, hogy sokáig megtalálnám a párját.” Gordon Wilkins az Autocar című brit magazinnak írt 1957 januárjában az SLR Coupé másvilági képességeit írja le.
Kidston a rekordtranzakciót kommentálta:
„Ha az elmúlt fél évszázadban klasszikus autószakértőket és vezető gyűjtőket kért volna meg, hogy nevezzék meg a világ legkívánatosabb autóját, jó eséllyel ugyanazzal a modellel álltak volna elő: a Mercedes-Benz 300 SLR-rel. az egzotikus tervezés, a mindent legyőző versenytörténet, a háromágú csillag ereje az orrán és az a tény, hogy soha, de soha nem adtak el egyet. Sok gyűjtő próbálkozott, de mindegyik kudarcot vallott
„Az egész autós világ ezt gondolta, de az idők változnak, és ha nem kérdezed meg, sosem tudod meg. A Mercedes-Benz Múzeummal való régóta fennálló kapcsolat segített, de még 18 hónapos türelmes lobbizás után sem tudtuk, hogy megfontolják-e a 300-as tükörreflexes gép fogságból való kiengedését. Minden érintett számára, és különösen az általunk képviselt új tulajdonos számára ez egyszeri lehetőség volt a Mona Lisa autók megvásárlására.”