Az e-transzporterek választékának megháromszorozása

Az ABT e-Line sorozatgyártásba hozza az üzemanyagcellát

A belsőégésű motorral felszerelt furgonok jelentős mennyiségű CO2-t bocsátanak ki. Bár az akkumulátoros elektromos hajtások helyileg károsanyag-kibocsátásmentesek, csak bizonyos hatótávolságon belül jelentenek alternatívát, és az újratöltés sok időt vesz igénybe. Hiszen a napi 800 km-es távolságok gyakoriak például az expressz logisztikában, amihez 300 kWh-s akkumulátorméretre lenne szükség töltési megállás nélkül. A személygépkocsi-szektorral való összehasonlítás azt mutatja, hogy ez a furgon osztályban nem kivitelezhető. Ott az elektromos autók akkumulátorkapacitása ritkán haladja meg a 100 kWh-t, még a prémium szegmensben is. „Ezért ésszerű alkalmazási területet látunk a hidrogén üzemanyagcella számára a távolsági logisztikában” – mondja Eric Plekkepoel, az ABT e-Line GmbH vezérigazgatója, amely az ABT csoport alternatív hajtásokra szakosodott leányvállalata. A vállalat az elmúlt három évben rengeteg tapasztalatot szerzett az üzemanyagcellás hajtások integrálása terén két nagy Tier 1 projektben. A következő lépésben két sorozatgyártású e-transzportert alakítottak át bemutató járművé ezzel a technológiával. Ezeket először a hannoveri IAA Transportation szakkiállításon mutatták be szeptember végén. A piaci kereslet akkora, hogy az ABT e-Line úgy döntött, hogy partnerekkel együtt elkezdi a sorozatfejlesztést.


A bemutató járművek üzembe helyezésekor a kempteni székhelyű cég átvette az üzemanyagcellás rendszer járműintegrációját, a teljes jármű biztonsági koncepcióját, a teljes gyártási folyamatot és a közúti engedélyezést. Ezenkívül egy 700 bar nyomású hidrogéntartály rendszert is beépítettek. Néhány perc alatt két-hét tárolótartály tankolható. A jármű felépítése és a rendelkezésre álló beépítési hely miatt az átalakítások kihívást jelentettek. Az erőfeszítés azonban több mint megérte: az új hajtáskoncepció megvalósításával több száz kilométeres hatótávolságot sikerült elérni. A tankolás most még később szükséges, mint a hasonló dízel modelleknél.


Még akkor is, ha a mobilitás jövője túlnyomórészt akkumulátoros lesz, hatékonysági okokból, az üzemanyagcella óriási lehetőségeket rejt magában a szűk körű alkalmazások számára, különösen a kisteherautó-szektorban. A hidrogénre jellemző energiasűrűség, amely a jelenlegi akkumulátortechnológiával messze nem lehetséges, itt igazi USP, amikor a hatótávolság fontos. Ráadásul a tankolás sokkal gyorsabb, mint az akkumulátorok újratöltése. Az ABT e-Line technológiai vezető és szakértő szerepét tölti be az üzemanyagcellás hajtások piacra kész kis szériáinak kidolgozásában és megvalósításában.