Az e:HEV hajtáslánc a teljesítmény és a hatékonyság tökéletes egyensúlyát teremti meg a HR-V számára
- A Honda kétmotoros[1], hibrid hajtáslánca alapáron jár a modellhez
- Nagy hatékonyságú, Atkinson-ciklusú, belső égésű erőforrás
- Az e:HEV rendszer takarékos működést, alacsony károsanyag-kibocsátást és kiemelkedő teljesítményt garantál
- A technológia húsz éves – utcai hibridekkel és F1®-versenyautókkal gyűjtött – tapasztalaton alapul
A vadonatúj HR-V a Honda fejlett, két villanymotoros (generátor és a hajtásért felelős egység), hibrid e:HEV hajtásláncára épül, így hatékony működés, nagy teljesítmény és rugalmas viselkedés jellemzi. Nem ez az első e:HEV rendszerrel felszerelt Honda modell, hiszen a nemrégiben bemutatott hibrid Jazz és CR-V és már az utakon bizonyítja, milyen elképesztően hatékony a japán márka által fejlesztett műszaki megoldás.
Mondhatjuk tehát, hogy az e:HEV hajtáslánc már bizonyított az európai piacon, ami nem meglepő, hiszen igazi hibrid élményt nyújt, ugyanakkor rendkívül kifinomult és valóban segíti a felhasználókat. Nincs szükség konnektorra, illetve töltésre, a hibrid HR-V megalkuvás nélkül használható a hétköznapokon. Az elektromos autókra jellemző teljesítménnyel, takarékossággal, valamint magas használati értékkel segíti tulajdonosát, és éppoly rugalmas, mint a hagyományos benzines és dízel autók.
Alacsony károsanyag-kibocsátás, villámgyors gázreakciók
A rendszer alapját két kompakt, ámde nagy teljesítményű villanymotor adja, ezekhez kapcsolódik az 1,5 literes, DOHC-vezérlésű, benzines i-VTEC egység. Energiaforrásként lítium-ion akkumulátorcsomag szolgál, az erőátvitelről innovatív, fix áttételű nyomatékelosztó gondoskodik, a teljesítményleadást pedig speciális vezérlőelektronika szabályozza. A konstrukció fejlesztésekor 20 évnyi, az utcai hibridekkel gyűjtött tapasztalatot használhatott föl a Honda, sőt a Formula1®-ben szerzett tudást is kamatoztatták.
Ennek is köszönhetően a mérnökök megnövelték a HR-V-ben lévő e:HEV egység, ami a hibrid Jazzben is megtalálható, korábbi teljesítményét 131 LE-re, a legnagyobb forgatónyomatéka pedig 253 Nm[2] lett. A nagyobb motorerő egyebek mellett a továbbfejlesztett, nagyobb energiasűrűségű akkumulátorokra vezethető vissza. Az akkumulátor celláinak száma 25%-kal nőtt, így – a 80 kW-os Jazzhez mérten – több energiát képes elraktározni a rendszer. Emellett, hogy beférjen a motortérbe, a vezérlőegység (PCU) méretét is csökkentették, a korábbi léghűtés helyett pedig folyadékhűtést alkalmaztak, mellyel javították a fűtőrendszer hatékonyságát. További fontos különbség, hogy rövidebb lett a villanymotor és a kerekek közötti áttétel, ezáltal még dinamikusabbá és rugalmasabbá vált az új HR-V.
Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az új Honda HR-V-vel városi környezetben, valamint autópályán, nagy sebességnél is biztonságosan és kényelmesen róhatók a kilométerek. Vegyes üzemben a szén-dioxid-kibocsátás csupán 122 g/km-tól indul, az üzemanyag-fogyasztás pedig akár 5,4 l/100 km is lehet a WLTP-szabvány szerint elvégzett mérések szerint; a 100 km/órás sebességet 10,6 másodperc alatt éri el álló helyzetből a vadonatúj modell.
Optimalizált menetüzemmódok
A városi környezetben és autópályán egyaránt optimális teljesítményt nyújtó e:HEV rendszert három menetüzemmódot felkínáló, szinte teljesen észrevétlen kapcsolásokat biztosító vezérlőelektronikája emeli ki az átlagos hibridek közül. Az intelligens Electronic Control Unit (ECU) automatikusan, a helyzetnek megfelelően, maximális üzemanyag-hatékonyságra törekedve vált az elektromos (Electric Drive), a hibrid (Hybrid Drive) és a belső égésű (Engine Drive) üzemmód között.
Ha az autó állandó sebességgel halad (pl. autópályán), belső égésű motorja gondoskodik a hajtásról, nagy távokon ugyanis ez a leghatékonyabb üzemmód. Amennyiben a vezető erőteljesen gyorsít pl. előzésbe kezd, az autó hibrid üzemmódba kapcsol, nagyobb teljesítmény áll tehát a pilóta rendelkezésére. Hybrid Drive módban a benzines motor termelte áramot – egy generátor révén – az akkumulátorok töltésére is fordíthatja a rendszer, ezzel tovább fokozva a hatékonyságot.
Ha a sofőr – az üzemmódkapcsolóval – aktiválja a Sport programot, a hibrid rendszer még közvetlenebbé válik, míg Econ állásban a légkondicionáló működését és a gázreakciókat is úgy szabályozza az elektronika, hogy a lehető legkevesebbet fogyassza a HR-V. Normál üzemmódban „két világ között egyensúlyoz” a vezérlés, de a felhasználó természetesen bármikor válthat az üzemmódkapcsolóval.
Elektromos autókra (EV) jellemző közvetlenség
Hogy az EV-élmény a lehető legteljesebb legyen,
a vezető a váltókarral kiválaszthatja a B fokozatot, amely lehetővé teszi az energia-visszatáplálás mértékének kiválasztását is ami akkor jelentkezik, ha lelép a gázpedálról vagy fékez. A „motorfék” ereje, ezáltal az energia-visszatáplálás mértéke a kormány mögött elhelyezett kapcsolófülekkel szabályozható a mi a megszokott D fokozathoz képest hangsúlyozottan intenzívebb.
Az üzemmódok közötti átállást és a motor – áramtermelés miatti – indítását tulajdonképpen nem is veszik észre az utasok. Szemben a hagyományos, nagy belső súrlódású, bolygóműves nyomatékelosztókkal a fix áttételeket jóval kisebb ellenállás jellemzi, így sokkal visszafogottabb az energiafogyasztás elektromos üzemmódban. Ebből kifolyólag a rendszer többet használható elektromos üzemmódban a városi közlekedés során, mint némely jelenleg árusított hibrid modell.
A HR-V fejlesztőit a Honda F1®-es hibrid technológiája inspirálta
A Honda által fejlesztett Formula Hybrid Power Unit roppant versenyképesnek bizonyult a pályán, segítségével még több tapasztalatot halmozhattak fel a hibrid hajtásláncok terén a japán vállalat munkatársai. Ez a páratlan tudásbázis adta az alapot az e:HEV hibrid rendszer kidolgozásához, s alighanem ennek köszönhető a HR-V e:HEV – minden helyzetben kiaknázható – hatékonysága és meggyőző teljesítménye.
Hibrid hagyaték
A Honda Insight 1999-es bemutatásával a hibrid technológiák terén is vezetővé vált a Honda. Ez volt az első sorozatgyártású hibrid Európában, s ebben debütált az Integrated Motor Assist (IMA) rendszer, amelynél az integrált villanymotor teljesítménytöbbletet adott a belső égésű erőforrásnak, a fékrendszer pedig segített visszanyerni az energiát, még dinamikusabbá és takarékosabbá téve a modellt.
Ez persze csak a hibridfejlesztés első lépése volt. Ma már kétmotoros e:HEV rendszer dolgozik a Jazzben és a CR-V-ben, sőt a vadonatúj HR-V, valamint a Civic következő, 11. nemzedéke is megkapja ezt a különleges hajtásláncot.
[1] Két villanymotor van – az egyik meghajt, a másik generátorként működik.
[2] Az elektromotor teljesítményére vonatkozik
Az autó részletes bemutatását hamarosan folytatjuk! >>>