Az első sorozatgyártású autó 130 éve
:A Benz Motor-Velocipede a jövőbe vezet
- Az autógyártás jövője és története Sindelfingenben találkozik
- A Mercedes-Benz Classic 2024-ben visszahozza az utakra az 1894-es járművet
- A Benz & Cie 130 évvel ezelőtt kezdte meg a világ első sorozatgyártású autójának gyártását
Exkluzív Mercedes podcastok a Begurulva (spotify + youtube) és a podCARs (spotify + youtube) csatornáinkon!
Hallgass ránk!
1894-től a jövőbe: 2024 márciusában a 130 éves Benz Motor-Velocipede a jubileumi évben először a Mercedes-Benz sindelfingeni gyárában mutatkozott be. A helyszín egyben az 56-os gyár otthona is a legmodernebb gyártástechnológiával. A Mercedes-Benz itt próbálja ki például a humanoid robotok használatát a termelési logisztikában. Az ehhez hasonló projektek ma éppoly innovatívak, mint az első sorozatgyártású autó fejlesztése és gyártása 130 évvel ezelőtt.
Fényképek a Benz Motor-Velocipede-ről a sindelfingeni tesztpályán és más történelmileg jelentős helyszíneken: https://mercedes-benz-archive.com/marsMuseum/de/instance/ko/130-Jahre-Jubilaeum-Benz-Motor- Velociped-1894.xhtml?oid=191741440
A Mercedes-Benz Classic a saját fellbachi Classic Center szakértelmével az eredetiség legmagasabb szintű vezetésére késztette a járművet. Az ilyen projektekhez a Mercedes-Benz Classic archívumában található kiterjedt történelmi dokumentumokra és információkra támaszkodik. A Motor-Velocipede korábban a Mercedes-Benz Múzeumban volt látható. 2024-ben a 130 éves autót válogatott rendezvényeken láthatja a közönség működés közben.
Az innovatív sorozatgyártású autó bestseller lett
1894-ben az innovatív Benz Motor-Velocipede könnyű szerkezetével fordulópontot jelentett az autóiparban. „A kereslet szó szerint elsöprő volt erre a járműre. Amit készítettünk, azonnal eladtuk.” Így emlékezett rá Carl Benz autófeltaláló egy 1909-es interjúban. Összességében a mannheimi Benz gyárban 1894 és 1902 között mintegy 1200 példányt építettek ebből a kompakt Benz modellcsaládból. Röviden, a modell a történelem első sorozatgyártású személyautója volt.
A Benz & Cie. a következőképpen jellemezte a sikeres autó teljesítményét 1894-ben: „Ennek a Velocipede-nek olyan motorja van, amely másfél lóerőt képes kifejteni.” Két évvel később a katalógus megállapította a maximális sebességet és a vezetési viselkedést: „A Velocipede körülbelül 20 kilométer per órás sebességet képes megtenni, és jó utakon akár 10%-os lejtőket is leküzd.” 2000 márkába került „a legjobb szerelvényekkel és lámpásokkal együtt”.
Az innováció gyors ütemben haladt. 1896-tól a Benz erősebb motorokat és kiegészítő felszerelési lehetőségeket kínált. A Motor-Velocipede luxusváltozataként a Benz Comfortable hosszabb karosszériával, felár ellenében elérhető harmadik sebességfokozattal, kidolgozottabb üléskárpittal, hátrafelé néző gyermeküléssel és hajtókarral érkezett a könnyebb indítás érdekében. Az opcionális extrák között a jobb menettulajdonságok érdekében pneumatikus abroncsok is szerepeltek.
A járműkoncepciót 1900-ig Benz Motor-Velocipede néven, 1902-ig Benz Comfortable néven gyártották, és folyamatosan fejlesztették. A vízszintesen beépített 1 literes egyhengeres, függőleges lendkerékkel ellátott motor teljesítménye az 1894-es első Benz Velo 1,1 kW-ról (1,5 LE) az 1902-es Benz Comfortableban 3,3 kW-ra (4,5 LE) nőtt. Csak 1901-ről (2,6 kW/3,5 LE) 1902-re a teljesítmény lenyűgöző, 28,5 százalékkal nőtt.
A modellcsalád exportsiker is volt. Ez látható a háromnyelvű katalógusban németül, angolul és franciául 1901-től. Franciaországban a „Velo”-t „Éclair” („Villám”) néven forgalmazták. 1895-ben Benz engedélyt adott a brit Arnold mérnöki cégnek a Motor-Velocipede gyártására. Az „Arnold Motor Carriage” volt az egyik első brit autó.