Az energetikai átmenet mellett elkötelezett a Citroen
- ÚJ C5 AIRCROSS HYBRID CONCEPT SUV-TANULMÁNY
A Párizsi Autószalon alkalmából a Citroën nagyobb fokozatba kapcsol, és bemutatja az új C5 Aircross Hybrid Concept SUV-tanulmányt, amely már az új C5 Aircross SUV 2020 elején bevezetendő konnektorból tölthető hibrid verzióját vetíti előre. Ebben az első hibrid modellben a márka „Low Emission Vehicle” (alacsony kibocsátású jármű) névre keresztelt új offenzívájának első darabját üdvözölhetjük. A Citroën a modellválaszték 2025-re tervezett teljes „villamosításával” összhangban 2020-tól kezdődően minden évben egy újabb „LEV” bevezetését tűzte ki célul. Ügyfelei igényeit szem előtt tartva a márka minden egyes szegmensben és piacon az autósok használati szokásainak leginkább megfelelő elektromos alternatívát kínálja majd, a nagyon célzott ajánlatoktól a sokoldalúbban használható verziókig. Az új C5 Aircross Hybrid Concept SUV-tanulmánynál alkalmazott prémium PHEV technológia tovább erősíti a modell zászlóshajó státuszát, és új dimenziókat nyit a Citroën Advanced Comfort® programon belül:
- A Citroëntől megszokott kényelem újfajta élményét nyújtja a teljesen elektromos (ZEV) üzemmódban tapasztalható finom, hangtalan haladás, amely tovább növeli az új C5 Aircross SUV kimagasló komfortszintjét.
- Elektromos mobilitás korlátok nélkül, kedvező üzemeltetési költség mellett: a gépkocsival napi szinten akár 50 km-t tehetünk meg ZEV üzemmódban, hosszú utak alkalmával pedig kényelmesen áttérhetünk a hagyományos motor használatára.
- Élvezetes vezetést biztosít a 180 lóerős PureTech benzinmotor és a 80 kW-os villanymotor EAT8 automata váltóval kiegészülő kettőse, mely azonnal rendelkezésre álló nyomatékot szavatol, és összesen 225 lóerő teljesítményre képes.
- Az élen járó technológia egyszerű használattal párosul: automatikus üzemmódkezelés, egyszerű feltöltés, intuitív módon értelmezhető információk, változatlan belső modularitás.
01. SZÉLES RÉTEGET MEGCÉLZÓ ELEKTROMOS KÍNÁLAT
FELVILLANYOZÓ KÜLSEJŰ ÚJ C5 AIRCROSS SUV
Az új C5 Aircross Hybrid Concept SUV-tanulmány a hálózatról tölthető hibrid szériaváltozat előhírnöke. A tanulmány a rengeteg személyre szabási lehetőséget kínáló C5 Aircross SUV exkluzív szelleméhez méltón sötétkék-fehér ruhát öltött magára, melyet anodizált kék színfoltok (az első lökhárítón, az Airbump elemeken és a tetőrudak alján), valamint a villamosításra utaló grafikus motívumok díszítenek. A 19” antracitszürke felnik dinamikus, sportos karaktert kölcsönöznek a modellnek. A speciális meghajtásra a hátsó ajtón látható „Hybrid” felirat utal. Az új C5 Aircross Hybrid Concept SUV-tanulmány sajátjának tekinthető kéttónusú – kék-fehér – színvilág az utastérben is visszaköszön: a bézs színű bőr-, ill. szövetborítású Advanced Comfort üléseknek, a bőrhatású szövetből készült bézs színű műszerfalborításnak, valamint az üléstámlák tetejét és a műszerfalat feldobó kék színfoltoknak köszönhetően teljes az összhang. A 12,3” digitális műszercsoport és a 8” kapacitív érintőképernyő is ugyanezt a harmóniát sugározza, és a tanulmányutó exkluzív jellegét hangsúlyozza, méltón a hagyományos és a villamos meghajtás legjobb tulajdonságait ötvöző hibrid hajtáslánchoz.
SZÉLES RÉTEGET MEGCÉLZÓ ELEKTROMOS KÍNÁLAT
Széles rétegeket megcélzó márkaként a Citroën minél több ember igényeit kiszolgáló kínálat megalkotására törekszik. Egyben az energetikai átállás egyik meghatározó szereplője is kíván lenni azáltal, hogy Low Emission Vehicle kínálatát minél szélesebb tömegek számára elérhetővé teszi. A márka jelenlegi elektromos palettája különböző szegmensekben, különböző vevőkörök nagyon speciális használati szokásait és célzott igényeit szolgálja ki: az E-Berlingo a városi vagy elővárosi környezetben közlekedő vagy áruszállító családok és kisiparosok járműve, a C-Zéro fürge és jól kormányozható városi autó, a legendás Méhari előtt tisztelgő, fedetlen tetejű négyszemélyes E-MEHARI pedig a tengerparton vagy a hegyekben tökéletes választás.
Az új C5 Aircross Hybrid Concept SUV-tanulmánnyal a Citroën most rákapcsol, és egy kibővített termékpaletta felé indul el, mely a nagyteljesítményű belső égésű motorok és a speciális igényeket kielégítő elektromos modellek mellett 2020 környékére 100%-ig elektromos, valamint konnektorból tölthető hibrid ajánlatokkal gazdagodik majd. A C5 Aircross SUV 2020 elején bevezetendő PHEV változatában a Citroën alap modellstratégiájának első PHEV modelljét üdvözölhetjük majd, melynek nyomdokában 2023-ra a modellválaszték 80%-a, 2025-re pedig a 100%-a rendelkezik majd valamilyen elektromos változattal. A C5 Aircross SUV bevezetését követően minden új Citroën-modell kínálatában lesz egy elektromos ajánlat is. Mindez egyértelműen jelzi a márka felelős energetikai átállás mellett való elköteleződését és azt a szándékát, hogy minden szegmensben, minden piacon és minél szélesebb körben ki tudja elégíteni az ügyfelek különböző igényeit.
Az új C5 Aircross Hybrid Concept SUV-tanulmány egy rendkívül sokoldalú ajánlatot képvisel. Azokat az ügyfeleket célozza meg, akik amolyan „kettő az egyben” megoldást keresnek: a városon belüli napi közlekedésben szeretnék kihasználni a ZEV üzemmód előnyeit, hosszabb utak esetén viszont a hagyományos meghajtásra van szükségük. A Citroënnél tehát zajlik az energetikai átállás és szélesedik a villamos mobilitási kínálat azon ügyfelek elvárásainak megfelelően, akik a hétköznapokban környezetkímélő módon kívánnak közlekedni, de a kikapcsolódást jelentő hosszabb utazásokról sem szeretnének lemondani.
A konnektorból tölthető hibrid megoldást a magánszemélyek és a vállalatok egyaránt igénylik, hiszen ugyanúgy alacsony üzemeltetési költségekre vágynak. Mindkét ügyféltípusnak egyformán fontos az átállás és a keveset fogyasztó, környezetkímélő és nagyteljesítményű motorok.
02. AZ ULTRAKÉNYELMES SUV
A Citroën név és a kényelem fogalma régóta szorosan összefonódtak: lassan 100 éves közös múltra tekintenek vissza. Az új C5 Aircross SUV valamennyi tervezési fázisában meghatározó szerepe volt a kényelem összes aspektusára gondot fordító Citroën Advanced Comfort® programnak. A konnektorból tölthető hibrid tanulmány még ennél is messzebb megy, és a kényelmes és sokoldalú használat szolgálatában az elektromos mobilitás korszerű és high-tech megközelítését nyújtja. Teljesen elektromos üzemmódban a külvilág zajától elszigetelve, egyfajta védőburokban érezhetjük magunkat, mely a külső behatások kiszűrésével tökéletes nyugalmat biztosít. Az elektromos meghajtással minden akadály megszűnni látszik, derű és nyugalom szállja meg az utasokat. A zajtalan működés, a szinte észrevétlen indítás, az élvezetes vezetés, a kényelmes felfüggesztés, a puha Advanced Comfort ülések, a rezgések teljes hiánya, az ergonomikus és intuitív felhasználói felületek és a kapcsolódó szolgáltatások mind a fedélzeti kényelmet fokozzák. Az új C5 Aircross Hybrid Concept a teljesen elektromos (ZEV) városi közlekedés lehetőségével tökéletesen megfelel a mindennapi használat igényeinek, de a váratlanul jött hosszabb utak elől sem futamodik meg, sőt kifejezetten útra csábít.
SZABADABB ÉS FELHŐTLENEBB KÖZLEKEDÉS
A hibrid megoldásnak hála, a gépkocsi indítása és vezetése teljesen hangtalan, egy gramm CO2 sem kerül a levegőbe, és 135 km/h sebesség alatt akár 50 km-t is meg lehet tenni ZEV üzemmódban. Ez a hatótávolság a felhasználók napi közlekedésének a nagy részét fedezi, így a mindennapos vezetés során nincs szükség a benzinmotor beindítására. Az elektromos üzemmódnak köszönhetően a városok korlátozott forgalmú részeibe is behajthatunk, ahonnan a hagyományos meghajtású gépjárművek egyre inkább ki vannak tiltva. A hibrid meghajtás így fokozott mobilitást biztosít: a korlátozott forgalmú területeken tett mindennapos rövid utaktól kezdve az országúton vagy autópályán való közlekedésig. Ez valóban a lehető legjobb kombináció: az ideális hatótávolságnak köszönhetően a hétköznapokban olyan gyakran utazhatunk teljesen elektromos üzemmódban, amilyen gyakran csak akarunk, a hétvégi kiruccanások és a hosszabb nyaralások alatt pedig az alacsony fogyasztású és nagyteljesítményű benzinmotorra bízhatjuk magunkat, nem kell a feltöltés miatt aggódnunk.
ZEV üzemmódban – azaz városon belül, rendszerint a legstresszesebb vezetési helyzetekben vagy rövid utakon – fokozott akusztikus komfortban lehet részünk: semmilyen rezgés nem zavarja az utasok nyugalmát
A C5 Aircross SUV kényelmét, melyet többek között az Advanced Comfort ülések és a meleg hatású világos anyagok biztosítják, csak fokozza a ZEV üzemmód nyújtotta békés, nyugodt légkör.
Variálhatóság és csomagtér-kapacitás tekintetében az új C5 Aircross Hybrid Concept SUV-tanulmány a C5 Aircross hagyományos változatának valamennyi erényét megőrizte. Ilyen a változatlanul nagyfokú variálhatóság, a továbbra is csúsztatható, dönthető és elrejthető, teljes értékű hátsó ülések és a példásan nagy csomagtartó, melyet az akkumulátor hátsó ülések alatti elhelyezésével sikerült elérni.
ÉLVEZETES VEZETÉS ÉS KIVÉTELES HATÉKONYSÁG
Az új C5 Aircross Hybrid Concept SUV-tanulmányt egy környezetkímélő és gazdaságos motor hajtja, melynek hatékonysága és teljesítménye minden körülmény között elismerést érdemel. Tervezői egy 180 lóerős, 1,6 literes PureTech benzinmotorhoz társítottak egy 80 kW-os villanymotort, amely a belső égésű motor és a sebességváltó között kapott helyet, és működését egy nagyfeszültségű 200 V Li-Ion típusú, 13,2 kW/h kapacitású akkumulátor támogatja.
Hibrid módban a két erőforrás – egyesült erővel – a kétféle hajtásmód legjavát nyújtja: összesen 225 lóerős teljesítményt az első kerekeken, már a legalacsonyabb tartományokban is bőségesen rendelkezésre álló nyomatékot, visszafogott fogyasztási mutatókat, ugyanakkor kiemelkedő vezetési élményt.Alig 2 liter/100 km üzemanyagigény mellett – ami egy hagyományos belső égésű motorénál 40%-kal alacsonyabb – a kilométerenkénti CO2-kibocsátás 50 g alatt tartható. A benzinmotor csendes és zökkenőmentes működését egy indítógenerátor biztosítja.
A fékezési és lassítási szakaszokban keletkező energia hasznosításáról egy elektromos rásegítésű („i-booster”) fékrendszer gondoskodik, amely lehetővé teszi a mechanikus energia akkumulátorban tárolt elektromos energiává alakítását. Segítségével a hatótávolság akár 10%-a is biztosítható, ami még nagyobb autonómiát tesz lehetővé a villanymotor számára.
A gyors és hatékony EAT8 automata váltó szintén jelentős fejlesztések tárgyát képezte, minek köszönhetően optimálisabb fokozatváltásra és még gördülékenyebb és kellemesebb vezetésre nyílik lehetőség, a villanymotor 337 Nm-es nyomatéka azonnal rendelkezésre áll, valamint egy új, Brake nevű üzemmód is megjelent, amely a fékpedál benyomása nélkül is lehetőséget nyújt az autó lassítására.
KÖNNYŰ HASZNÁLAT
Meghajtás
A belső égésű és a villanymotor közötti váltások kezelése az akkumulátor töltöttségi szintje és a vezető által igényelt teljesítmény függvényében automatikusan történik. Ugyanakkor a középkonzolon, az automata sebességváltó váltókarjától jobbra található üzemmódválasztó gomb segítségével a vezető is bármikor könnyen üzemmódot válthat, és ZEV, Hibrid vagy Sport módba kapcsolhat.
Töltés
A feltöltési idő optimális: hagyományos aljzatról az akkumulátor egy éjszaka alatt feltöltődik, a feltöltés ideje a konnektor típusától függően 4 (14 amperes aljzat) és 8 óra között van. 32 amperes Wallbox fali töltő használata esetén a feltöltés ideje lerövidül, és mindössze 2 órát vesz igénybe. Az eljárás egyszerű, ráadásul programozott és késleltetett töltésre is lehetőség van, ha például kedvezményesebb áramdíjat szeretnénk igénybe venni (éjszakai áram). A programozás az utastéri érintőképernyőn vagy az ügyfél okostelefonján, a MyCitroën alkalmazáson keresztül történhet.
A töltőkábelek a csomagtér padlója alatt, egy külön e célra kialakított helyen tárolhatók. A töltőnyílás a gépkocsi bal oldalán, az üzemanyagtartály feltöltésére szolgáló hagyományos jobb oldali töltőnyílással átellenben található. A töltőnyílás és a töltőkábelek ergonomikus kiképzésének hála a töltés maga gyerekjáték. A bal oldali töltőnyílásban színkód segíti az eligazodást: a fehér lámpa az alapállapotot, a villogó zöld lámpa a folyamatban lévő töltést, a folyamatos zöld fénnyel világító lámpa a töltés végét, a kék lámpa pedig a késleltetett töltést jelzi.
Ember-gép interfész és speciális szolgáltatások
Az új hajtáslánc bevezetésével létfontosságú lett, hogy átlátható, könnyen olvasható és kezelhető felhasználói felületek segítsék a vezetőt. A cél egyszerűen a vezető és a gépkocsi közötti kapcsolat erősítése, a hajtáslánc és a gépjármű modern adottságainak maximális kihasználása, az ember és a gép közötti kommunikáció és az egyes műveletek napi szinten való leegyszerűsítése volt, hogy a gépjármű egy játékos hangulatú, minőségi és könnyen kiismerhető második otthonná váljon.
A 12,3” digitális műszercsoport egy külön erre szolgáló részén a vezető bármikor kiválaszthatja a hibrid működéssel kapcsolatos adatok – teljesítménymérő, energia- és üzemanyagszint-mérő, hatótávolság elektromos és benzines üzemmódban, energiaáramlási diagramok – kijelzése funkciót. Töltés közben a műszercsoport speciális kijelzést ajánl fel, melyen nyomon követhető a teljes feltöltöttség eléréséig hátralevő idő, az adott pillanatban érvényes, elektromos üzemmódra vonatkozó hatótávolság (km), az akkumulátor töltöttségi szintje (%) és a töltés gyorsasága (km/h).
Az új C5 Aircross Hybrid Concept SUV-tanulmány érintőképernyőjén külön oldalakat szenteltek a hibrid működéssel kapcsolatos adatok kezelésére: energiaáramlási diagramok, fogyasztási statisztikák, ökovezetési tanácsok, akkumulátortöltési beállítások. Az érintőképernyő alatti gombot megnyomva közvetlenül is hozzáférhetünk ezekhez az információkhoz és beprogramozhatjuk a töltést.
A kapcsolódó szolgáltatások minden szempontból hallatlanul kényelmes, gördülékeny és felhőtlen használatot tesznek lehetővé, ezzel is hozzájárulva a zavartalan utazáshoz és a fedélzeti komforthoz. Az érintőképernyőn elérhető Citroën Connect Nav 3D navigációs rendszer például már a hibrid működéssel kapcsolatos funkciókat is kínál: a szolgáltatóegységek között a hagyományos benzinkutakon kívül az elektromos töltőállomásokat is jelöli, és mutatja, hogy az akkumulátor töltöttségi szintjétől függően mekkora távolságot tehetünk még meg az autónkkal teljesen elektromos üzemmódban.
A MyCitroën alkalmazás a vezető és az autó közötti folytonosság tökéletes értelmezését nyújtja. Az okostelefon képernyőjén közvetlenül elérhető, felhasználóbarát alkalmazásban megtalálható a mindennapokban hasznos összes információ. Az alkalmazás több funkció távvezérlésére is képes, így programozható vele az akkumulátor töltése, bármikor elindítható és leállítható a töltés, és ellenőrizhető az akkumulátor töltésszintje. A töltés vezérlésén és programozásán kívül a fűtés és a klímaberendezés vezérlését és programozását is lehetővé teszi, a gazdaságos vezetésre vonatkozó útmutatással szolgál, és fogyasztási statisztikákat készít.
MŰSZAKI ADATOK*
Belső égésű motor: PureTech 180 S&S
Villanymotor: 80 kW (a belső égésű motor és a sebességváltó között)
Összesített teljesítmény: 225 LE / Elsőkerék-meghajtás
Villanymotor nyomatéka: 337 Nm
EAT8 automata sebességváltó elektromos kapcsolókarral
Akkumulátor: nagyfeszültségű 200 V Li-ion, 13,2 kW/h kapacitással
Töltési idő: 2 óra (32 amperes fali töltő) és 8 óra (hagyományos aljzat) között
NEDC autonómia ZEV üzemmódban: kb 50 km (135 km/h-ig használható) *
Emisszió : kevesebb, mint 50g CO2 /km a belső égésű változatnál mintegy 40%-kal kevesebb*
*nem homologizált adatok