Az Enyaq RS Race
Új motorsport koncepció fenntartható ötletekkel a sorozatgyártású modellekhez
- Alacsonyabb, szélesebb és jelentősen könnyebb: a Škoda Motorsport egy teljesen elektromos koncepcióautót fejleszt a Škoda Enyaq Coupé vRS alapján
- Több mint 300 kg megtakarítás: Az új koncepcióautó kísérleti projektként szolgál, és magában foglalja a jövőbeli sorozatgyártású autókra vonatkozó ötleteket, beleértve a fenntartható és könnyű anyagokat
- A Škoda versenyzői DNS-ének továbbvitele: Az Enyaq RS Race vizuális és műszaki fejlesztéseket tartalmaz, beleértve a szélesített, leengedett alvázat, az újratervezett lökhárítókat, a továbbfejlesztett lengéscsillapítókat és a bukóketrecet.
A Škoda Motorsport bemutat egy új, teljesen elektromos versenyautó koncepciót: az Enyaq RS Race-t. A cseh márka versenyzői DNS-ében gyökerező koncepció innovatív technológiák és fenntartható anyagok fejlesztését támogatja, kísérleti projektként szolgálva a jövőbeli gyártási modellek számára. Az alacsonyabb és szélesebb koncepcióautó olyan innovatív, fenntartható biokompozit alkatrészeket tartalmaz, amelyek ugyanolyan merevséget és súlyelőnyöket biztosítanak, mint a szénszálas, és 316 kg-os össztömeg-csökkenéshez járulnak hozzá az alapjául szolgáló Škoda Enyaq Coupé vRS-hez képest.
Johannes Neft, a Škoda Auto igazgatótanácsának műszaki fejlesztésért felelős tagja így nyilatkozott: „A Škoda Enyaq RS Race-t a Škoda Motorsport teljesen házon belül fejlesztette ki. Az Enyaq Coupé vRS szériamodellre épülő autót jellegzetes formatervezés jellemzi, erős verseny DNS-sel, továbbfejlesztett aerodinamikával és kiváló gyorsulással. A fenntartható megoldások tekintetében az új koncepcióautó kísérleti projektként is szolgál a sorozatgyártás jövőbeli innovációihoz. A biokompozit alkatrészek jelentős súlycsökkenést eredményeztek, és a jövőbeli megvalósítás érdekében kipróbáljuk őket a motorsportban, így a jelenlegi Škoda Fabia RS Rally2-ben is.”
Egy teljesen elektromos versenyautó, amelyet a Škoda Fabia RS Rally2 motorsport DNS-e határoz meg
A Škoda Motorsport mérnökei egy teljesen elektromos versenyautót fejlesztettek ki, amely szorosan illeszkedik a sikeres Škoda Fabia RS Rally2 kezelhetőségéhez és belső teréhez. A Škoda versenyzői DNS-e és a motorsport szigorú követelményei továbbra is feszegetik a technikai innováció határait.
Az Enyaq RS Race fejlesztése 2023-ban kezdődött. A projekt bemutatja a Škoda tevékenységét az elektromos motorsport területén, és egy fenntarthatóbb jövő felé tereli a fejlődést. A Škoda Enyaq Coupé vRS-re épülő koncepcióautó ugyanazt az elektromos hajtásláncot használja, de 70 mm-rel alacsonyabb, elöl 72 mm-rel, hátul pedig 116 mm-rel szélesebb. A legfontosabb, hogy lényegesen könnyebb, mint a sorozatgyártású modell. A biokompozit alkatrészek, amelyek lenszálakat tartalmaznak a karosszériában és a belső térben is, segítenek csökkenteni az autó tömegét. Emellett a koncepció számos vizuális és műszaki módosítás előnyeit élvezi, beleértve a szélesebb, leengedett alvázat, az újratervezett lökhárítókat, valamint a módosított lengéscsillapítókat és rugókat. A teljesen új, nagy teljesítményű fékrendszer, a versenyülések és a bukóketrec biztosítja a lehető legmagasabb aktív és passzív biztonságot. A sötétített első fényszórókon a jellegzetes Škoda Motorsport logó látható, a fényszóróházakat a nagyobb kerekek elhelyezésére módosították. A hátsó lámpákat is elsötétítették. A Škoda hűtőrácsában a sorozatgyártású modell Crystal Face-jét egyetlen hosszúkás LED-szalag váltotta fel, amely összeköti a két fényszórót.
Biokompozit alkatrészek: csökkentik a súlyt és növelik a fenntarthatóságot
A Škoda Motorsport mérnökei innovatív és fenntartható anyagokat alkalmaztak a sorozatgyártású modellhez képesti súlycsökkentés érdekében, és eltávolítottak minden olyan alkatrészt, amelyre az autó rendeltetésszerű használatához nem volt szükség. Ezenkívül könnyű polikarbonátból készült oldalsó és hátsó ablakokat tartalmaztak. Ezek az intézkedések együttesen 316 kg súlymegtakarítást eredményeztek. A Škoda motorsport-partnerével, a Bcomp-tal együttműködésben kifejlesztett, fenntartható biokompozit alkatrészeket használják a karosszériában, beleértve a lökhárítókat, a sárvédőket, a tetőt, a tetőszellőzőt és a hátsó szárnyat. Ezeket a könnyű anyagokat a belső térben is alkalmazzák, például a műszerfalon, az ajtólapokon, valamint a vezető és az utas lábtámaszaiban. Ezenkívül a standard modell panorámaüvegtetőjét biokompozit panelre cserélték.
Fenntartható lenrost összetevők: karbon alternatíva
Összesen 16 járműalkatrész készül fenntartható anyagokból, természetes lenszálak helyettesítik a szenet belül és kívül egyaránt. Ezeket a legnehezebb versenykörülmények között tesztelik, például a Škoda Fabia RS Rally2-ben, a motorok, motorok, sebességváltók és lengéscsillapítók fenntartható kenőanyagai mellett. Ilyen például az AmpliTex, az Európában termesztett, megújuló lenszálakból készült műszaki erősítőszövet. Ezek a szövött szálak nemcsak csökkentik a belső vibrációt és hozzájárulnak a súlycsökkentéshez, hanem látványos dizájnelemként is szolgálnak. Ráadásul a rostokat mechanikailag, nem pedig vegyszeresen dolgozzák fel, és a lentermesztés lényegesen kisebb hatással van a talajra, mint más növények.
A Bcomp PowerRibs™ technológiája rendkívül könnyű, nagy teljesítményű természetes szálakat használ, amelyek szintén lenből készülnek. A PowerRibs™ a maximális merevséget és a minimális súlyt ötvözi azáltal, hogy 3D-s szerkezetet hoz létre, amely megerősíti az autó karosszériájának vékony falú paneleit. Az előnyök közé tartozik a nyersanyag-megtakarítás, a súlycsökkentés és az alacsonyabb gyártási költségek a kevesebb fogyóeszköz használatának köszönhetően. Az anyag a szénszálhoz hasonló merevségi és súlyelőnyöket kínál, miközben körülbelül 85%-kal csökkenti a CO2-kibocsátást. Ez az első alkalom, hogy a Škoda Auto ezt az anyagot olyan nagy, összetett alkatrészekhez használja, mint az első szárnyak, az oldalsó panel és a lökhárítók. A mérnökök széles körben alkalmazták a 3D nyomtatást is a prototípus előkészítése és gyártása során, újrahasznosított anyagokat, például nylont és CO2-semleges biológiailag lebomló biopolimer filamenteket használva.
A karosszéria aerodinamikai optimalizálása
Az Enyaq RS Race karosszériájának elkészítéséhez az egyes karosszériaelemeket a gyártósorról eltávolították, a semmiből újratervezték, majd összeszerelték. A nagy szilárdságú króm-molibdén acélból készült bukóketrec mellett – amely megerősíti a karosszériát és védi az utasokat – a koncepcióautó további biztonsági elemeket is tartalmaz, amelyek a Škoda Fabia RS Rally2-ből származnak. Ezek közé tartoznak az Atech versenyülések hatpontos biztonsági övvel, biztonsági ajtók kitöltésével és automata tűzoltó készülékkel. A WRC rally autókhoz hasonlóan a jármű mindkét oldalán zöld és piros lámpák jelzik a nagyfeszültségű rendszer állapotát. A menetmagasság 70 mm-rel csökkent, a jármű alsó részén található speciális védőcsúcsok pedig megakadályozzák az alváz alkatrészeinek túlzott kopását és védik az akkumulátort.
Az aerodinamikai csomag tartalmaz egy nagy hátsó szárnyat, egy aerodinamikailag optimalizált tetőt és egy NACA légbeömlőt, amely a levegőt a belső térbe vezeti. A tető hátulján található kis szárnyak egyenesen a hátsó szárnyra irányítják a levegőt. A hűtőrendszer légbeömlőjét is átalakították, az elülső rész immár teljesen szilárd, és a lökhárító alsó részén keresztül szívják be a levegőt, ami miatt megdöntött radiátorfalra van szükség. Az újratervezett lökhárítók két további légfüggönnyel elöl, szélesebb sárvédőkkel és egy új hátsó diffúzorral, valamint a nagy hátsó szárnyval növelik a leszorítóerőt, javítva a vezethetőséget nagyobb sebességnél. A kerekek körüli turbulenciát szárnyalakú légvezető elemek minimalizálják, míg az első és a hátsó kerékívekben lévő szellőzőrácsok az aerodinamikát és a fékhűtést egyaránt javítják. Az Enyaq RS Race aerodinamikailag optimalizált kerekekkel is felszerelhető.
Versenykész beállítások: kézifék, felfüggesztés és korlátozott csúszású differenciálmű
A Škoda Motorsport szakértői az Enyaq RS Race számos alkatrészét adaptálták. A szériamodell fékrendszerét például egy nagy teljesítményű elrendezésre cserélték, amely szén-kerámia féktárcsákat, elöl tízdugattyús féknyeregeket, hátul négydugattyús féknyeregeket és új fékhűtőrendszert tartalmaz. Sőt, a koncepcióautót rally típusú hidraulikus kézifékkel, hosszú karral és a Škoda Fabia RS Rally2 pedálrendszerével szerelték fel. A szabványos DCC felfüggesztés helyett speciális sportfelfüggesztés került beépítésre, amely lehetővé teszi a rugómerevség, a kompresszió és a visszapattanás egyedi beállítását.
A 20 colos kerekek alacsony profilú abroncsokkal vannak felszerelve. A két 250 kW-os együttes teljesítményt nyújtó villanymotor és a 82 kWh-s akkumulátor megegyezik a sorozatgyártású modelléivel. A Škoda Enyaq Coupé vRS-hez hasonlóan a végsebessége 180 km/h, de a könnyebb Enyaq RS Race immár öt másodperc alatt tud 0-ról 62 mérföldre gyorsulni.
Továbbfejlesztett kormányzás és kezelőszervek a pályán történő teljesítmény érdekében
A teljesen újratervezett belső teret a Škoda Fabia RS Rally2 ihlette, és egy módosított infotainment rendszert is tartalmaz. Az új gombokkal ellátott versenykormány a sikeres vásárlói rallyautóéhoz hasonlít. Az Enyaq Coupé vRS-ben használt progresszív fogasléces kormányzás helyett az Enyaq RS Race lineáris kormányzással, szoftveresen szabályozható kormánysúly-szabályozással van felszerelve, a hajtási áttétel pedig a versenyteljesítményhez lett optimalizálva. Ebben a kétüléses járműben a menetválasztó és a központi panel az autó indításához és az automatikus tűzoltó rendszer aktiválásához az ülések között található.
Havas hangrendszer: felerősítve az autentikus motorsport élményért
Az Enyaq RS Race egy Havas prémium hangrendszerrel rendelkezik, amely digitális hangerősítővel rendelkezik a jellegzetes, izgalmas motorsport hangzás érdekében. Ez a teljesen új rendszer lényegesen hangosabb, mint a sorozatgyártású Enyaq Coupé vRS modell egysége, és a hangja változtatható. A hang 18 mph feletti sebességnél is aktiválódik, izgalmas akusztikus élményt biztosítva az egész vezetés során.