Az Észt Ralit is behúzta a Toyota, brutális előnnyel áll az élen a világbajnokságban a japán autógyártó

Miután egy hónappal ezelőtt Kenyában elfoglalta a dobogót (sőt, elképesztő módon az első négy helyet maradéktalanul behúzta), a TOYOTA GAZOO Racing a múlt hétvégén megrendezésre került Észt Rallyn sem talált legyőzőre. A versenyistálló fiatal csillaga, Kalle Rovanperä ugyanis domináns győzelmet aratott az Észt Rally-n, immáron sorrendben a harmadik alkalommal. Ezzel a TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team tovább növelte előnyét a FIA Rally Világbajnokságban: a versenyistálló meggyőző, 57 pontos előnnyel áll az élen (az idényben összesen eddig 331 pontot szerezve) a konstruktőrök versenyében. Rovanperä egyéniben is vezeti a bajnokságot: nyolc futam után és a szezon vége előtt öt futammal 170 ponttal áll az élen, csapattársa, az ugyancsak a TOYOTA GAZOO Racing színeiben versenyző Elfyn Evans 115 ponttal áll mögötte a második helyen.

Rovanperä és navigátora, Jonne Halttunen ezúttal is otthon érezte magát a GR YARIS Rally1 HYBRID versenyautóval a WRC leggyorsabb szakaszain. Már pénteken is vezető pozícióban volt, annak ellenére, hogy elsőként indult a laza kavicsos szakaszokon. Ezt követően pedig verhetetlen volt a duó és jelentős előnnyel, egyértelműen győzedelmeskedett a többiek előtt. Szombat reggeltől kezdve a verseny végét jelképező, vasárnap délutáni Power Stage-ig sorban 13 szakaszgyőzelmet könyvelhettek el, amellyel Sébastien Loeb 15 évvel ezelőtti németországi rekordját írták felül: ennyi szakaszelsősége egymást követően egyetlen másik rallypilótának sem volt.

A fináléban két másodperc előnnyel nyert Rovanperä, összes 52,7 másodpercnyi előnnyel biztosítva be szezonja második rallygyőzelmét – a maximálisan elérhető 30 pont bezsebelésével 55 pontosra nőtt az előnye a pilóták versenyében. Ez már a 10. győzelme az elmúlt két évben, miután 2021-ben a valaha volt legfiatalabb győztesként nyerte meg az Észt Rally-t.

Elfyn Evans továbbra is a második helyen áll a pilóták ranglistáján, miután ő és navigátora, Scott Martin a második helyen zárták a Power Stage-et és negyedikként fejezték be a versenyt, különösen nagy küzdelemben a dobogó harmadik fokát végül megcsípő Esapekka Lappival (Hyundai) – mindössze 7,3 másodperc lemaradással. Takamoto Katsuta és navigátora, Aaron Johnston az összetett hetedik helyén értek célba, mindössze 0,3 másodperccel lemaradva a legjobb hattól. A TGR-WRT tovább növelte az előnyét a gyártók bajnokságában, amely már 57 pontot tesz ki.

Akio Toyoda (TGR-WRT elnök)

Kalle, Jonne, gratulálok a győzelemhez és az Észt Rally egymást követő háromszoros megnyeréséhez! Két évvel ezelőtt pont itt, Észtországban vált 20 évesen Kalle minden idők legfiatalabb WRC győztesévé. Egészen eddig a legfiatalabb győztes rekordját Jari-Matti tartotta 22 évvel. És most, a 22 éves Kalle már 10 WRC eseményt nyert meg. Szeretnék gratulálni a kétszámjegyű eredményhez. Remélem, hogy a közeljövőben valamikor ismét megkínálhatom majd fánkokkal. És természetesen hálás vagyok Elfyn és Scott eredményéért is, akik fontos pontokat hoztak a csapat számára. Takamoto és Aaron egy harmadik autóval, gyártói csapatként nevezett a bajnokságra. Sajnálom, hogy szombaton annyi elektronikai gondjuk volt, de következetes munkával még így is be tudták hozni az autót és ennek köszönhetően a csapat erősebbé vált. Ezen a hétvégén én a Tokyo Dome-ban támogatta a Toyota baseball csapatát és Koji Sato, az új elnökünk látogatott el Észtországba. Mindketten a Toyota sportolói mellett küzdve töltöttük a hétvégét és mindketten győztünk. Ez egy igazán jó hétvége volt. A WRC következő fordulója hazai pályán, a finn Jyväskyläban lesz. Megkértem Jari-Mattit, hogy üljön be ott a volán mögé, hogy csapatfőnök-helyettesként fontos szerepben lehessek a helyszínen. Hogyan kellene viselkednem a helyettesi pozícióban? Sato kiváló példát szolgáltatott erre a hétvégén. Azzal kezdte, hogy már korán reggel részt vett a pilóták és a mérnökök találkozóján és mindig ott maradt a szervizparkban, amíg az éjszakai munkákat el nem végezték. Úgy tűnik, végig kommunikált a csapattagokkal és mindig a csapattal együtt harcolt. Jari-Matti csapatvezetőként mindig korán reggel kezdi a napját a szervizparkban és minden reggel üdvözli a csapattagokat. A Finn Rally során ezt én is így teszem majd, sokat egyeztetve a tagokkal és remélhetőleg aktívan segítve a csapatot. Finnországba egy olyan csapattal érkezünk, amely készen áll tovább vinni a kenyai és az észt kiváló tempót a következő fordulóra. Nyernünk kell. Nyerni fogunk!”


Jari-Matti Latvala (csapatvezető)

Kalle abszolút dominált a versenyen. Pénteken elsőként indult, mégis képes volt vezető helyen befutni. Majd pedig szombaton és vasárnap minden szakaszon ő volt a leggyorsabb, sőt, a Power Stage-et is megnyerte – totális dominancia. Számára ez a verseny áll legjobban a kézre, olyan, mintha otthon lenne és itt szeret a legjobban vezetni – ennek megfelelően az abszolút maximumot hozta ki, ami a címvédés szempontjából is nagyszerű dolog. Elfyn is nagyot harcolt és jól szerepelt a Power Stage-en, értékes pontokat behúzva maga és a csapat számára, növelve előnyünket. Fantasztikus volt, hogy Sato Úr is itt lehetett velünk és együtt ünnepelhettünk vele. Most már a hazai, Finn Rally-t várjuk, amely két hét múlva kezdődik, és reméljük, hogy ott is győzni fogunk.”


Kalle Rovanperä (a 69-es számú autó pilótája)

Nagyszerű érzés, hogy itt, Észtországban sikerült a 10. WRC versenygyőzelmemet elérni és sorban harmadszor is győzedelmeskedni itt. Nagyon szeretem ezt a helyet és mindig élvezek itt vezetni. A hétvége igazán különleges volt és szombat reggeltől kezdve sikerült az összes szakaszt megnyerni. Azt hiszem, megmutattuk a bennünk rejlő gyorsaságot és az autónk képességeit, szóval igazán boldog vagyok. Jó munkát végeztünk Jonnéval, gond nélkül jó tempóval haladva, mindig nagyon igyekezve, de élvezettel haladva, ami nem mindig igaz a rally világára. Boldog voltam az autóban és élveztem a fantasztikus szakaszokat és az erős támogatást. Nagyszerű volt Sato Úrral közösen ünnepelni a szakaszok után és a pódiumon is – annyira boldog volt.”


Elfyn Evans (a 33-as számú autó pilótája)

Elég kemény csatában voltunk a dobogós helyekért és természetesen csalódott vagyok, hogy végül nem sikerült elérni. Nem álltunk nagyon távol tőle, de sajnos végül nem jött össze. Pénteken kellett egy kis idő a megszokáshoz és helyezésünket tekintve ekkor történt a legtöbb lemaradás, ami meghatározta a verseny hátralévő részét. Gratulálok Kallénak, aki dominálta a hétvégét. Nehéz elégedettnek lennünk az eredménnyel, de értékes pontokat hoztunk a Power Stage-ről és a rally-ról is. Ráadásul ez jó bemelegítés volt a Finn Rally-hoz. A következő hetekben igyekszünk keményebben dolgozni és ott jobb eredményt elérni.


Takamoto Katsuta (a 18-as számú autó pilótája)

A hétvége pozitív és negatív pillanatokban is bővelkedett. Jó volt hiba nélkül befejezni a versenyt, ami így egy tiszta hétvégének bizonyult. De több helyen is elmaradtunk tempóban, amin fejlesztenünk kell a következő eseményig. Az elején sokat küzdöttem, majd úgy éreztem, hogy jobban belejövök, de még többet akartam kihozni magamból, így nem vagyok elégedett a teljesítményemmel. A pozitív dolgokat megfogva igyekszem elemezni a hétvégét és javulni a Finn Rally-ra. Gratulálok Kallénak, Jonnénak és az egész csapatnak a győzelemhez.”


ÉSZT RALLY – ELŐZETES VÉGEREDMÉNY

1 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2ó 36p 03,1 mp

2 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +52,7 mp

3 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +59,5 mp

4 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1p 06,8 mp

5 Teemu Suninen/Mikko Markkula (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +2p 21,1 mp

6 Pierre-Louis Loubet/Nicolas Gilsoul (Ford Puma Rally1 HYBRID) +3p 09,9 mp

7 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +3p 10,2 mp

8 Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) +6p 25,6 mp

9 Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Škoda Fabia RS Rally2) +9p 54,1 mp

10 Sami Pajari/Enni Mälkönen (Škoda Fabia RS Rally2) +10p 03,8 mp


Mi következik?

A Finn Rally (augusztus 3-6.) a szezon leggyorsabb versenye, amely laza kavicsos utakon, ugratókkal megfűszerezve kanyargózik. Egyben a TGR-WRT hazai versenye, a csapat főhadiszállása közel van a Jyväskyläban található szervizparkhoz.