Az év végére szén-dioxid-semlegesen működik a Skoda Vrchlabí gyára
A ŠKODA AUTO világszerte első termelési helyszíneként működhet még az idén szén-dioxid-semlegesen
A ŠKODA AUTO világszerte első termelési helyszíneként működhet még az idén szén-dioxid-semlegesen Vrchlabí főegységgyára. A szén-dioxid-kibocsátás legjelentősebb csökkentését a hightech-üzem megújuló forrásokból származó energiákra történő, következetes átállása tette lehetővé – a kezdeti évi 45 ezerről mára mindössze háromezer tonnára mérsékelve a szén-dioxid-emissziót. A következő lépésben további kompenzációs intézkedések, illetve kompenzációs tanúsítványok segítségével a fennmaradó kibocsátásokat is kiegyenlítik.
Michael Oeljeklaus, a ŠKODA AUTO igazgatótanácsának a termelés és a logisztika területeiért felelős tagja hangsúlyozta: „A jelen évtized második felétől kizárólag szén-dioxid-semleges módon nyert energiát használunk csehországi termelési helyszíneinken a jármű- és alkatrészgyártás során. E célkitűzésünk megvalósításában abszolút úttörőnek számít Vrchlabí gyára, amely így a környezeti kompatibilitás és az energiahatékonyság területein is maradéktalanul betöltheti hightech-gyár szerepét.”
A főegységgyár szén-dioxid-semleges termelésre történő átállása során meghatározó jelentőségűek az átfogó és célzott energiatakarékossági intézkedések. A létesítmény éves energiaigénye – mindeddig a legnagyobb tételként – egyedül fűtőrendszerei 2012-es és 2013-as felújításával mintegy 6700 megawattórával csökkent, 2020 eleje óta pedig a ŠKODA AUTO még intenzívebb erőfeszítéseket tesz Vrchlabí termelési helyszínén energiafelhasználásának további mérséklésére. A gyár tizenkét olyan projekten dolgozik, amelyekkel együttesen több mint 2000 MWh hő-, illetve közel 1800 MWh elektromos energia takarítható meg. Ezek között olyan intézkedések szerepelnek, mint például a használaton kívüli fűtőkörök lezárása, a helyiségek hőmérsékletének energiatakarékos szabályzása, valamint a beáramló levegő áramának specifikus irányítása, a gyártelep számos helyiségének világítását pedig az üzemidőhöz hangolták.
A további energiamegtakarítási lehetőségek szolgálatában hőkamerát is alkalmaznak, amely nem csak azt mutatja meg, hol megy veszendőbe hő az épületek falain keresztül, hanem a fűtőrendszerben is felfedi e helyeket. Mindezen információk alapján megtehetők a szükséges intézkedések a gazdaságosabb fűtés, s ezzel a szén-dioxid-kibocsátás mérséklése érdekében.
Ezeken túl a ŠKODA AUTO az alternatív energiák következetes használatával is mérsékli Vrchlabí üzemének szén-dioxid-kibocsátását. A gyár éves szinten mintegy 47 ezer MWh energiát igényel termeléséhez, amiből 41 500 MWh, azaz több mint 88 százalék, már megújuló forrásokból származik. Az egyetlen még alkalmazott, fosszilis eredetű energiahordozó a földgáz, amelyet 2021-től fokozatosan biogázüzemekből származó, szén-dioxid-semleges metán vált fel.
A fennmaradó szén-dioxid-kibocsátást kompenzációs intézkedésekkel, illetve szén-dioxid-kompenzációs tanúsítványok vásárlásával kívánják kiegyenlíteni. E certifikátok beszerzésével a ŠKODA AUTO olyan klímavédelmi projekteket támogat, mint például megújuló forrásokból származó energia előállítása Indiában, illetve az esőerdők védelme.
Mindezeken túl a ŠKODA házon belül is támogat különböző környezetvédelmi kezdeményezéseket, 2020 folyamán például az autógyártó csaknem 40 ezer fát tervez telepíteni Vrchlabí gyárának közvetlen környezetében. Indításként 2020 májusban az üzem 29 munkatársa alkotta csapat – köztük Ivan Slimák gyárigazgatóval – kétezer facsemetét ültetett el az Óriás-hegység Nemzeti Parkban található Špindlerův Mlýnben.
Más termelési helyszíneken is fordítanak hosszú távon fenntartható klímavédelmi beruházásokra. 2019 végén például a punei gyár India egyik legnagyobb tető-napelemrendszerét helyezte üzembe, a Mladá Boleslav-i ŠKO-ENERGO leányvállalat elektromosáram-hő erőművében pedig tovább bővült a biomassza alkalmazása az elektromosáram-fejlesztés során. Éves szinten akár 95 ezer tonna fapellet felhasználásával mára a 30 százalékot is elérte itt a megújuló nyersanyagokból előállított tüzelőanyag részaránya, a jövőbeni cél pedig már száz százalék szén-dioxid-semleges biomassza használata.
Vrchlabí termelési helyszínén 2012 óta a hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós (DSG) DQ 200 automata sebességváltót gyártják, amelyből naponta 2200 darab készül, 2019-ben pedig már hárommilliomodik példánya kerülhetett le a szerelőszalagról.