Az innováció öröksége – 90 és 160 éves a Škoda Auto Kvasiny és Vrchlabí üzemei

Celostránková tištěná inzerce na se sloganem: kein Hegermaister * už ani kapku prohibice, vyšla č. října na titulu MF DNES.

  • Az 1864-ben eredetileg kocsigyártóként alapított Vrchlabí gyár 1946-ban a Škoda márka része lett.
  • Kvasinyban az autógyártás 1934-ben kezdődött a Jawa 700-as modellel; az első Škoda járművek 1947-ben hagyták el a gyár kapuit
  • Napjainkban mindkét gyártóüzem széles körben integrálja az Ipar 4.0 technológiákat
  • A kvasinyi telephelyen a villamos energia akár 90%-a megújuló forrásból származik, míg a Vrchlabí üzem 2020-ban szénsemlegességet ért el.
  • Kvasinyban a Škoda Auto a Karoq, Kodiaq és Octavia sorozatokat gyártja; A Vrchlabí 7 fokozatú DQ200-as automata sebességváltókat gyárt

A Škoda Auto idén emlékezik évfordulóira Kvasiny és Vrchlabí üzemeiben: A kvasinyi telephelyen 90 éve gyártanak autókat, és 1947-ben integrálták a Škoda gyártási hálózatába. A Vrchlabí üzem 160 éves, de az első Škoda modellek csak 1946-ban gördültek le gyártósoráról. 1945-ben mindkét létesítményt államosították, és a Škoda, akkori AZNP (Automobilové závody, národní podnik) részeként bejegyezték. Az elmúlt években ezek az üzemek radikális átalakuláson mentek keresztül, kiterjedten beépítve az Ipar 4.0 technológiákat. A Kvasinyban a Škoda jelenleg a Karoq, Kodiaq és Octavia sorozatokat gyártja, míg a Vrchlabí üzemben a DQ200-as automata, közvetlen kapcsolású sebességváltók gyártásával foglalkozik. Mindkét telephely döntő szerepet játszik a vállalat fenntarthatósági stratégiájának előmozdításában, hiszen az elmúlt években jelentős mérföldköveket értek el.

„A Kvasinyban és Vrchlabíban kialakult nagy múltú ipari hagyomány a mérnökök szakértelmét és találékonyságát tükrözi, akik generációk óta küzdenek kihívásokkal teli feladatokkal. Ez az örökség ma is hatással van ezekre a növényekre. Munkatársaink kreativitása vezérelte ezen telephelyek sikeres átalakítását és fejlesztését, biztosítva szerepüket nemzetközi termelési hálózatunk sarokköveként. Gratulálok minden kollégámnak ezekhez a mérföldkövekhez, és köszönöm a csapatnak az odaadást és az erőfeszítést.”

Andreas Dick, a Škoda Auto igazgatótanácsának gyártásért és logisztikáért felelős tagja

Kvasiny növény: a sportmodellektől a Favoritig

A mai kvasinyi üzem helyén František Karel Janeček gyárat alapított, amely 1934-től kezdődően kis Jawa 700-as autók karosszériáit gyártotta. 1945-ben a Škoda átvette az üzemet, és olyan ikonikus járművek, mint az 1101 „Tudor”, a Felicia Roadster, a 110 R Coupé, a Garde és a Rapid, legördültek a gyártósorról. 1947-ben a kvasinyi üzem megkezdte a Superb OHV építését. 1959 és 1964 között itt gyártották a Škoda Feliciát, 1961 és 1971 között pedig a kvasinyi üzemben az Octavia Combit. Ezen túlmenően a helyszín nagy szerepet játszott a versenyautók, például a 200 RS és a 130 RS építésében. Az 1980-as években a gyárban a Škoda 105/120/130 sorozat különböző változatai keltek életre hátsó motorral és hátsókerék-hajtással, ami az elsőkerék-hajtású Favorit modell bevezetésével zárult.

Kvasiny ma: keresett SUV-k és a frissített Octavia

2002-ben Kvasinyban megkezdődött az első modern generációs Superb gyártása. Azóta az üzem folyamatos fejlődésen ment keresztül, amelyet olyan mérföldkövek fémjeleztek, mint a kis alkatrészek tárolására szolgáló automata raktár megnyitása, egy multifunkcionális kompetenciaközpont és egy oktatási központ kialakítása, valamint a karosszériaműhely bővítése. 2019-ben a Škoda elindította első plug-in hibrid modelljének, a Superb iV-nek a gyártását. A Kvasinyban gyártott jelenlegi kínálat a Karoq és a Kodiaq SUV-okat, valamint az Octaviát tartalmazza. 2024 júniusáig a kvasinyi üzem több mint 4 000 000 Škoda járművet gyártott különböző modellsorozatokban, mióta 1991-ben csatlakozott a Volkswagen csoporthoz.

A Kvasiny oldal a Škoda Auto fenntarthatósági kezdeményezéseinek előmozdítása mellett is elkötelezett. Jelenleg az üzemben felhasznált villamos energia akár 90%-a megújuló forrásból származik. 2023-ban a telephely továbbfejlesztette festési folyamatát, javítva a műszaki paramétereket, így évi 6000 MWh földgáz megtakarítást eredményezett.

Vrchlabí üzem: a kocsitól a járműgyártásig

Az ipari gyártás hagyománya Vrchlabíban 1864-ig nyúlik vissza, amikor egy helyi vállalkozó megalapította az Ig céget. Th. Petera & Sons, kocsigyártásra és angol nyergesgyártásra szakosodott. A műhely 1904-ben gyárrá bővült, és 1908-ra elkészült az első karosszéria. 1908 és 1946 között a telephely magáncégként működött, egyedi autókarosszériákat gyártott.
1946-ban a Vrchlabí gyár az AZNP részévé vált, ezzel beharangozva a Škoda autógyártás beindítását. Vrchlabí legikonikusabb járműve a legendás Škoda 1203 volt, egy sokoldalú teherautó és platós, amelynek első példányait 1968-ban gyártották. Az üzem később a 150/120-as modellsorozat magasabb felszereltségű változataira, majd végül a limitált szériákra összpontosított. a Favoriton, Forman és Felicia.

Vrchlabí ma: szén-dioxid-semleges termelés a hét 7 napján

2012-ben a Škoda Auto 18 hónapon belül korszerű alkatrészgyártó telephellyé alakította az üzemet, új gyárcsarnokot épített, és megkezdte a DQ200 közvetlen kapcsolású automata sebességváltók gyártását. Az üzemet is modernizálták, és olyan Ipar 4.0 technológiákat alkalmaztak, mint a digitális iker és intelligens kezelőrobotok. A Vrchlabí-i üzemben gyártott sebességváltók körülbelül felét a Škoda modellekben használják, a többit pedig a Volkswagen-csoport más járműveibe építik be. Az üzem a hét hét napján üzemel, éves termelési kapacitása 690 000 sebességváltó. 2023 októberében az üzem elkészítette az ötmilliomodik sebességváltót.

2020 vége óta a Vrchlabí erőmű szén-dioxid-semleges, miután átállt a megújuló energiákra, és kompenzációs intézkedésekkel és CO2-tanúsítványokkal ellensúlyozta a fennmaradó kibocsátásokat.


Éppen egy esztendeje tiltotta le a márka további megismeréséről a látássérült autós szakértőket a Suzuki pr-osa

https://www.instagram.com/begurulva_podcast

Tudtad?

Mi az a blogger pont hu, az Egyszer már láttam autót pont hu, a Teszt a lelke mindennek pont hu, a GaszTROLL pont hu és a Trollverda pont hu honlapok, valamint a Begurulva – autó és kütyümustra és a podCARs pont hu podcast csatornák a Médiabirodalom lapcsoporthoz tartoznak!