• Egyéb

Az innovatív kátyúfelismerő rendszer simára vasalja az utat a vadonatúj Ford Focus alatt

  • Az európaiak kénytelen rossz minőségű utakon autózni és komoly javítási számlákat fizetni a kátyúk miatt – ráadásul az idei hideg, esős tél során a probléma csak tovább súlyosbodott
  • A vadonatúj Ford Focus kátyúfelismerő technológiája enyhíti a mély kátyúk hatását: a Folyamatos Lengéscsillapító Vezérlés a lehető legsimább rugózás érdekében folyamatosan figyeli a beérkező jeleket

  • A technológiát egy olyan kegyetlen próbapályán tesztelték, ahol a világ leggonoszabb kátyúinak másolatai várják az autókat

 Sok európai régió autósai szembesülnek újra meg újra a “kátyú-krízissel”, ami idén télen még cudarabbá vált az erős sarkvidéki légáramlatok miatt, amelyek komoly fagyokat hozva tovább rongálták az utak felületét.

Angliában és Walesben az elmúlt évben átlagosan 21 másodpercenként foltoztak be egy kátyút.* Rómában idén már havonta 50.000 kátyút tömtek be, sőt már az ügyészség is vizsgálatot indított a városi utak állapotának felmérésére.** Kölnben az idei, szokatlanul kemény tél után több mint 6000 kátyúról érkezett jelentés.***

A kátyús utakkal nemcsak az a gond, hogy kényelmetlenek, hanem hogy a durvább úthibák kárt okozhatnak az autók kerekeiben, gumiabroncsaiban és futóművében, költséges javításokra kényszerítve ezzel a járművek tulajdonosait.

A Ford a vadonatúj Focus innovatív kátyúfelismerő technológiájának bevezetésével segít a rossz utak által jelentett problémák enyhítésében. A rendszerérzékeli, amikor a kerék bezöttyen egy kátyúba, és úgy módosítja a futómű beállítását, hogy a kerék ilyenkor a lehető legkisebb mélységig mozogjon lefelé.

Mivel a kerék és a gumiabroncs nem mozdul túl mélyre, kisebb ütést kapnak, amikor nekiütköznek a kátyú túlsó élének. A hátsó futómű még gyorsabban reagál, hiszen az első felfüggesztéstől már azelőtt megkapja a jelet, hogy a hátsó kerék eljutna az úthibáig. Mindez egy másodperc tört része alatt játszódik le.

“Mérnökeink állandóan keresik a legrosszabb utakat, hogy járműveink futóművét a teljesítményük határáig tesztelhessék, de egyre inkább úgy érzik, hogy ma már inkább a rossz utak találják meg őket,” mondta el Guy Mathot, a Ford Focus járműdinamikai főmunkatársa. “A kátyúsodás olyan probléma, ami nemigen fog megszűnni a közeljövőben, de a vadonatúj Ford Focus fejlett futómű-technológiája segítségével csökkenthetjük a kellemetlenségeket és a károkat.”

A vadonatúj Ford Focus kátyúfelismerése az opcióként rendelhető Folyamatos Lengéscsillapító Vezérlés egyik funkciója; a modern rendszer 2 ezredmásodpercenként ellenőrzi a futóműből, a karosszériából, a kormányműből és fékrendszerből kapott jeleket, és ezek alapján úgy hangolja át a futóművet, hogy az autó a lehető legsimábban rugózzon.

Ezta futóműrendszert a Ford a belgiumi próbapályáján fejlesztetteki, méghozzá egy speciálisan kialakított útszakaszon, ahol kialakították a világ leggonoszabb kátyúinak és úthibáinakpontos mását. A mérnökök több száz órányi tesztvezetésselfinomították tovább a rendszert Európa közútjain, hasonlóeszközökkel mérve az autóra ható terheléseket és erőhatásokat,mint amiket a szeizmológusok használnak a földrengésektanulmányozására.