Az „istennő” a 20. század legikonikusabb modellje
A Citroën DS (eredeti nevén „Déesse”, amely franciaul „istennőt” jelent) a Citroën autógyártó cég egyik legismertebb és legikonikusabb modellje volt, amely 1955 és 1975 között volt gyártásban.
Az autó tervezése a második világháború utáni időszakban kezdődött, amikor a Citroën igazgatója, André Citroën úgy döntött, hogy létrehoz egy olyan autót, amely képes lesz versenyezni a luxusautók piacán. Az autó tervezője a Citroën mérnöke, Flaminio Bertoni volt, aki egy olyan modellt álmodott meg, amelyre az autópiac korábban még nem látott.
Az autó 1955-ben debütált a párizsi autószalonon, ahol azonnal nagy sikernek örvendett. Az autó úttörő volt a tervezés és a műszaki innovációk terén, mint például az hidropneumatikus felfüggesztés, az elektromos sebességváltó és a kormányzás, a fényként működő sebességmérő, valamint az első öv nélküli biztonsági rendszer.
A Citroën DS gyorsan népszerűvé vált a világ minden táján, és különböző változatai készültek, beleértve a kabrió és a kombi verziókat is. Az autó számos hírességnek is kedvence volt, többek között a francia elnököknek és híres színészeknek is.
Az autó 1975-ben végül kiváltotta a Citroën CX modellje, azonban azóta is egyedülálló helyet foglal el az autótörténetben, mint az autóipar egyik legikonikusabb és leginnovatívabb modellje.
A Citroën DS Pallas
A Citroën által gyártott különleges kiadású autómodell volt, amelyet a DS modellből alakítottak ki. A DS Pallas az 1960-as években és a 70-es évek elején volt kapható. Az autó különlegessége a magasabb szintű kényelmi felszereltsége volt, amely magában foglalta a bőrülést, a jobb minőségű szőnyegeket, a különleges faelemeket a belső térben, valamint az extra hangszigetelést.
A DS Pallas modell a Citroën DS sorozatának az utolsó éveiben készült. Az autó még mindig a DS család karakterisztikus vonalvezetését és aerodinamikai tulajdonságait örökölte, de a belső térben és a kényelem terén kényelmesebbé tették. A Pallas modell egyéb módosításokat is kapott, például a fényezésben, a krómdíszítésekben és az ülések kialakításában.
A Citroën DS Pallas modell az autógyártás történetében egyedi stílusa, innovatív technológiája és a kényelem terén mutatott úttörő megoldásai miatt egy különleges helyet foglal el. Manapság a Citroën DS modellek a veteránautók és a klasszikus autók között a kedvelt modellek közé tartoznak, amelyeket a Citroën rajongók és a klasszikus autó szerelmesei is nagyra értékelnek.
A Citroën DS 19
Egy középkategóriás autómodell volt, amelyet a Citroën 1955 és 1967 között gyártott. Az autó jelentős innovációkat hozott az autóiparba, például hidropneumatikus felfüggesztést, amely lehetővé tette az autó magasságának állítását, egységes fékrendszert és kormányrendszert. Az autó futurisztikus formavilággal rendelkezett, és olyan korszerű megoldásokkal volt ellátva, mint a szélcsatornában tesztelt stílusos karosszéria és az első szélvédőn elhelyezett, forgatható indexlámpák. A DS 19 jelentős sikert aratott a piacokon, és az autóipar történetének egyik leginnovatívabb és legbefolyásosabb modelljévé vált.
A Citroën DS 21
A francia autógyár 1965 és 1975 között gyártott. A DS 21-et a Citroën DS modellcsaládjának tagjaként készítették, amely a 20. század egyik legikonikusabb autójának számít.
Az autó motortere alatt egy soros, négyhengeres motor található, amelynek űrtartalma 2175 cm³, és teljesítménye 109 lóerő. Az autó kétsebességes hidropneumatikus sebességváltóval rendelkezik, amelyet a kormánykeréken található gombok segítségével lehet vezérelni. A DS 21-ben számos innovatív technológiai megoldás található, például az hidropneumatikus felfüggesztés, amely a rendkívüli kényelem és az autó magas járműstabilitása miatt nagyra értékelendő. Emellett az autó rendelkezik légkondicionálóval, elektromos ablakemelőkkel, valamint egy hidraulikus rendszerrel, amely segít az autó magasságának állításában.
A Citroën DS 21 modell a divatos és elegáns külső kialakításáról is ismert. Az autó aerodinamikus formáját, a keskeny ablakkereteket és a fekvő fényszórókat sokan az autóiparban a modern autók egyik előfutárának tekintik. Az autó továbbá híres az extrém kényelméről és magas szintű biztonsági funkcióiról, amelyek miatt az autó már az első bemutatkozása óta nagy hatást gyakorolt az autóiparra és az autósokra.
Igazi dizájn ikon
A Citroën DS-t gyakran az autóipar történetének egyik legikonikusabb és legbefolyásosabb formatervezési alkotásának tartják. Az autó megjelenése jelentős hatást gyakorolt az autóipari formatervezésre, és számos új és innovatív megoldást vezetett be a személyautók területén.
Az autó hosszú és alacsony profilja, a békanyaknak nevezett kanyarodó első lökhárító, az áramvonalas formatervezés és a szélcsatornában tesztelt karosszéria mind hozzájárultak az autó futurisztikus megjelenéséhez. Emellett a Citroën DS hidropneumatikus felfüggesztése lehetővé tette az autó magasságának változtatását, ami a járművezetés kényelmét és biztonságát javította.
A Citroën DS sikere és formatervezési megoldásai hatással voltak a későbbi autómodellekre is, például az 1970-es években készült Citroën SM-re és a CX-re, valamint a 21. századi Citroën C5 és C6-ra. Az autó formatervezése és innovatív megoldásai ma is ihletforrást jelentenek a személyautók tervezői számára.