Az Octavia és Felicia 65. évfordulójának ünneplése
Két ikonikus modell a Škoda gazdag örökségében
› Siker a tavon túl: a Škoda Felicia sláger volt a New York-i Autószalonon 1959 áprilisában
› Tartós örökség: A mai Škoda Octavia, immár negyedik modern generációja a márka bestsellerje
Exkluzív Skoda podcastok a Begurulva (spotify + youtube) és a podCARs (spotify + youtube) csatornáinkon!
Hallgass ránk!
Idén van a 65. évfordulója annak, hogy két ikonikus modellmegjelölés elfoglalta a helyét a Škoda Auto jelenlegi korszakában: az Octavia és a Felicia. Mindkét járművet először az 1959. márciusi Genfi Autószalonon, majd Lipcsében mutatták be a nagyközönségnek. Az 1996-ban bemutatott modern Škoda Octavia négy generációja során több mint hétmillió vásárlót vonzott több mint 60 piacon.
Octavia: a hagyaték nyolcadik fejezete
1959 márciusában a Genfi Autószalonon a Škoda bemutatott két átfogóan továbbfejlesztett járművet: az Octaviát, egy zárt tetős limuzint és a Feliciát, egy kabriót. Sok más módosítás mellett ezek az autók újratervezett első tengelyt kaptak, ahol a hagyományos laprugós felfüggesztést teleszkópos lengéscsillapítókkal párosított tekercsrugókra cserélték. A modellelnevezéseket illetően az autógyártó eltávolodott a numerikus modellelnevezéstől, helyette a szójelöléseket választotta.
A korábban Š 440/445 néven ismert szalonhoz az Octavia nevet választották, amely a nyolcadot jelentő latin „octava” számból származik. Ez megfelelő volt, hiszen ez volt a nyolcadik modell, amelyet a Mladá Boleslav székhelyű autógyártó gyártott 1945 óta. Ezen felül műszaki szempontból az Octavia volt a nyolcadik gerincvázas, független első felfüggesztésű és négyhengeres jármű. motorok. Az Octavia alapváltozatát egy 1,1 literes négyhengeres motor hajtotta, 29,4 kW (40 LE) teljesítménnyel, a hátsó kerekeket négyfokozatú sebességváltón hajtva át, végsebessége pedig 110 km/óra. Az erősebb Octavia Super 1,2 literes motorral (33 kW/45 LE) 115 km/órás végsebességgel rendelkezett.
Felicia: a boldogság szimbóluma rabul ejti New Yorkot
A négyüléses, zárt karosszériájú Octavia modellek mellett 1959 elején megjelent a Felicia névre keresztelt vonzó kabrió is. Az 1089 cm³-es négyhengeres motor ikerkarburátorral, 50 LE (37 kW) teljesítményre hangolva. A modell elnevezés a latin „felicitas” szóból származik, amely boldogságot jelent. A Škoda Felicia a nyitott tetejű Škoda 450 utódja volt, elsősorban az exportpiacokat célozta meg. 1958 és 1959 között ebből az autóból mindössze ezer darabot gyártottak. Az autógyártó azonban nagyon is tisztában volt az új Felicia modellben rejlő lehetőségekkel: így röviddel a márciusi genfi és lipcsei premier után három új kabrió is átkelt a tavon, 1959 áprilisában a Colosseumban megrendezett New York-i Autószalonra. közel hetven kiállító a világ minden tájáról. A csehszlovák kabrió iránt nagy volt az érdeklődés, részben a Miss USA 1957-el, Charlotte Sheffielddel való közös promóciónak köszönhetően. Bár a Felicia modell karrierje nem volt hosszú, rendkívül sikeres volt. 1964-ig ebből a sorozatból közel 15 000 darabot gyártottak Európa, Dél- és Közép-Amerika, sőt Afrika piacaira.
Az új tengelyen túl: számos műszaki fejlesztés
Mind az Octavia, mind a Felicia a „Spartak” modell nagyjavításának eredményeként jött létre, és az új első tengely a legfontosabb fejlesztések közül kiemelkedett. A mérnökök a rezgésátvitel csökkentésére, a vezetési kényelem fokozására, valamint a motor kenésének és hűtésének javítására összpontosítottak.
Újjáéledő legendák: Octavia és Felicia a modern időkben
Az 1990-es években ezeknek a modelljelöléseknek a szimbolikus és valós értéke indokolta újbóli bevezetésüket. Így 1994. október 26-án az új Škoda Felicia ferdehátú hivatalosan is bemutatkozott a nagyközönség előtt a prágai Atrium Hotelben. A Škoda Favorit utódját számos biztonsági berendezéssel látták el, például légzsákkal és ABS fékrendszerrel. 1995 júniusában a modellportfólió a Felicia Combi kombi változattal bővült, amelyet először a Brnói Autószalonon mutattak be a nagyközönségnek.
Az Octavia első modern generációja 1996-ban debütált, ami mérföldkövet jelent az autógyártó közelmúltbeli történetében. A modell gyorsan az autógyártó legkelendőbb járművévé vált. A második generációt 2004-ben mutatták be, majd a harmadikat 2012-ben. A jelenlegi negyedik modern generáció 2019-ben debütált, és 2024 februárjában arculatváltáson esett át. A négy modern generációból több mint hétmillió eladott egységgel az Octavia a legjobb tíz között van. a legkelendőbb autók Európában, és továbbra is a Škoda termékcsaládjának fő támasza.