Az orosz-ukrán konfliktus az ipari abroncsok árára is hatással lehet
Az ipari abroncsok piacát az elmúlt években negatívan befolyásolták a koronavírus miatti lezárások. „Az orosz-ukrán háború pedig újabb nehézségek elé állítja a gumiabroncsgyártókat, ezért a felhasználók megváltozott kínálattal és magasabb árakkal szembesülhetnek” – hívta fel a figyelmet a targonca és ipari abroncsok forgalmazásával foglalkozó Zsolaka Kft. ügyvezető igazgatója, Horváth Zsolt.
Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (ETRMA) nemrég megkongatta a vészharangokat, ugyanis Oroszország és Ukrajna katonai konfliktusa miatt lényegében megszakadt a gumiabroncsok gyártásához szükséges ellátási lánc. Mint ismeretes, az ipari abroncsok előállításához szükség van koromra, de eddig a teljes európai koromkapacitás több mint 50 százaléka Oroszországból, Ukrajnából és Fehéroroszországból érkezett. Oroszország emellett évente több mint 500 ezer tonna kormot szállított Európába, de az ukrán import is jelentős volt a maga 50 ezer tonnás mennyiségével.
Oroszország a szintetikus gumi terén is fontos tényezőnek számít: a teljes EU-s mennyiség 30 százalékát éppen az oroszok szállították az elmúlt években az európai gyáraknak. Európa emellett nagymértékű kitettséggel rendelkezik Oroszország felé a polibutadién, a sztirol-butadién gumi, valamint a szintetikus poliizoprén (a természetes gumi egy alternatívája), vagyis az alapanyaghiány jelentős kihívások elő állítja az európai gumiabroncs-ipart.
„Az európai gumiabroncsgyártók jelenleg megpróbálják az ipari kormot kínai és indiai szállításokkal pótolni. A földrajzi távolság, valamint a kínai koronavírus lezárások miatt azonban számolni kell azzal, hogy ezekből az országokból lényegesen lassabban érkezhet Európába alapanyag” – hívta fel a figyelmet a Zsolaka Kft. ügyvezető igazgatója. Ennek egyenes következménye, hogy jelentős mértékben megdrágulnak a gumiabroncsok gyártásához szükséges alapanyagok, ami kétszámjegyű emelkedést hozhat magával a targonca és az ipari abroncsok terén.
Az abroncsok drágulásához az európai energia árak drasztikus emelkedése is hozzájárul. Ez annak köszönhető, hogy a gumiabroncsok gyártásához szükséges kemencéket általában gázzal fűtik, a gáz ára pedig az ipari abroncsok gyártása terén nagyhatalomnak számító Olaszországban 40-45 százalékkal emelkedett és ez a növekedés végső soron a termékek árában is jelentkezni fog. „Most még nehéz lenne megjósolni, hol lesz ennek a folyamatnak a vége, annyi azonban bizonyos, hogy hosszú távon egyre több kínai és indiai gumiabroncsgyártó fog megjelenni az európai piacon, hiszen várhatóan ők fognak tudni versenyképes áron ipari, vagy targonca abroncsokat kínálni” – tette hozzá Horváth Zsolt.