Az RS betűpáros „felvillanyozza” a rajongókat

Immár több mint 45 éve „villanyozza fel” a különösen sportos ŠKODA modellek rajongóit az RS betűpár, amely a Rally Sport rövidítéseként az olyan nagysikerű versenyautók mellett, mint például a legendás ŠKODA 130 RS, 2000 óta a cseh autógyártó sorozatgyártású modelljeinek legsportosabb változatait is jelöli. A ŠKODA OCTAVIA negyedik generációja most első ízben hálózatról tölthető hibrid (plug-in hybrid) hajtásrendszerrel írja tovább az RS-sikertörténetet – húsz esztendővel az első OCTAVIA RS bemutatkozása után.

Több mint 45 éve ünnepelheti RS-családjával a ŠKODA a ralifutamokon és a versenypályákon aratott sikereit, miközben sorozatgyártású RS-modelljei már az utcára is jó adag ésszerű sportosságot kínálnak. Az RS betűpár történelme 1974-ben kezdődik, ekkor használja ugyanis a gyártó első ízben a Rally Sport rövidítéseként ŠKODA 180 RS és 200 RS raliprototípusai típusjelzésében. Időközben a dinamikus rövidítés – a ŠKODA 130 RS hetvenes és nyolcvanas években aratott kiemelkedő sikereinek is köszönhetően – a versenysport legendás szinonimájává vált. 2000 óta a következetesen a sportosság jegyében született sorozatgyártású RS-modellek folytatják e sikertörténetet, és a modellpalettán azóta már az OCTAVIA RS, a FABIA RS és a KODIAQ RS is megjelent.

Mérföldkő – A ŠKODA 130 RS
A 180 RS és 200 RS raliprototípusaival folytatott sikeres tesztjeit követően 1975-ben a ŠKODA bemutatja immár rendszeres versenyzésre kifejlesztett ŠKODA 130 RS modelljét. A sorozatgyártású ŠKODA 110 R műszaki alapjaira épülő kétajtós kupé tömege az alumíniumból (tető és az ajtók külső burkolata) és üvegszál-erősítésű műanyagból (GRP) (sárvédők és első fedél) készült karosszériaelemek jellemezte, következetes könnyűszerkezetes építés eredményeképpen mindössze 720 kilogramm, és valódi sikermodellé lép elő. A hátsókerék-hajtású versenygépet 140 lóerős, 1,3 literes motor hajtja, és egészen 1983-ig számos sikert arat a nemzetközi rali- és pályaversenyeken. 1977-ben a 130 RS a legendás Monte Carlo ralin végez kategóriája első két helyén, de az Akropolisz ralin is diadalmaskodik, a versenypályán pedig 1981-ben a túraautó-Európa-bajnokságban ünnepelhet összesített győzelmet.

Sorozatgyártású sztár – a ŠKODA OCTAVIA RS
2000-ben OCTAVIA WRC versenyautójával a ŠKODA a rali-világbajnokságon is megjelenik, és ezzel párhuzamosan első ízben szériamodellhez is használja az RS rövidítést. A betűkombináció azóta az egyes modellsorozatok legsportosabb változatát jelöli, amelyek tökéletesen ötvözik a vezetés élvezetes élményét a ŠKODA-modellek immár hagyományos praktikumával. Az időközben különösen sikeressé vált termékcsalád első modelljeként húsz évvel ezelőtt a ŠKODA OCTAVIA RS érkezik, a sportos menetteljesítményekről ekkor 1,8 literes, 132 kilowattos (180 LE), turbófeltöltésű motor gondoskodik. Az újdonság eleinte csak lépcsőshátú kivitelben kapható, de egy évvel később már COMBI változatban is megjelenik a kínálatban, és 2005-ig több mint 17 600 példány készül belőle. A második generációs OCTAVIA RS orrában 147 kW (200 LE) teljesítményű 2.0 TFSI benzines aggregát vagy első ízben dízelmotor fejti ki tekintélyes erejét. A 2.0 TDI teljesítménye 125 kW (170 LE), karosszériaváltozatokként pedig továbbra is a lépcsőshátú és a COMBI áll rendelkezésre. Együttesen több mint 87 800 példányuk gördül le a szerelőszalagról, az OCTAVIA RS így már második generációjában átlépi az összesen százezer darabos legyártott mennyiséget.

Még sikeresebbnek bizonyul 2013-tól az OCTAVIA RS harmadik nemzedéke, amely elsőként hordozza a hátulja teljes szélességében ívelő, és azóta már az RS-modellek karakteres jegyévé vált vörös fényvisszaverő sávot. A 2.0 TSI erőforrás eleinte 162 kilowattot (220 LE) produkál, míg a 2.0 TDI 135 kW (184 LE) teljesítményű, és első ízben összkerékhajtással is rendelhető. A benzinmotor később 169 kW (230 LE), az OCTAVIA RS 245 verzióban pedig már 180 kW (245 LE) teljesítményt kínál. A harmadik generáció a megszokott módon szintén lépcsőshátú és COMBI kivitelben kapható és nagy népszerűségnek örvend a rajongók körében. Németországban, Nagy-Britanniában és Svájcban az RS-modellek húsz százalék feletti részesedést produkálnak az OCTAVIA sorozat kiszállításaiból. Összességében a ŠKODA 172 ezer darabot készít a harmadik generációs OCTAVIA RS modellekből.

Bővül a család – a ŠKODA FABIA RS
2003-ban a ŠKODA az új FABIA RS modelljével bővíti az RS-családot, amely a Genfi Autószalonon mutatkozik be, és a vele párhuzamosan megjelenő, új FABIA WRC rali-versenyautó alapjául is szolgál. A FABIA sorozatban kizárólag a FABIA RS számára kínált 1.9 TDI motor teljesítménye 96 kW (130 LE) és kiváló menetteljesítményeit igen kedvező, 100 kilométerenként mindössze 5,6 literes üzemanyag-fogyasztással kombinálja. A szabvány szerinti 0-100 km/h sprinthez 9,6 másodpercet igényel, végsebessége pedig 204 kilométer/óra. 2010-ben jelenik meg a FABIA második generációjának RS-változata, kombinált turbó- és kompresszorfeltöltésű, 132 kW (180 LE) teljesítményű, 1,4 literes benzinmotorral és hétfokozatú DSG-sebességváltóval. Első alkalommal kapható a FABIA RS COMBI változatban is.

Rekorder – a ŠKODA KODIAQ RS
A 2018-ban bemutatott KODIAQ RS az RS-család első szabadidő-autója, és a Nürburgring 20,832 kilométeres, legendás Nordschleife szakaszán a hétüléses szabadidő-autók között felállított, 9:29,84 perces körrekordjával is igazolta sportosságát. A 176 kW (240 LE) teljesítményű 2.0 TDI aggregátja meggyőzően ötvözi a teljesítményt és a hosszú távú fenntarthatóságot, a Dynamic Sound Boost technikája pedig akusztikailag járul hozzá a legerősebb KODIAQ érzelemdús fellépéséhez.

Folytatása következik – a SKODA OCTAVIA RS iV
A ŠKODA OCTAVIA negyedik generációja rövidesen az RS-sikersztori újabb fejezetét nyitja meg, hiszen az OCTAVIA RS iV formájában első ízben jelenik meg a ŠKODA sportos csúcsmodelljei között hálózatról tölthető hibrid (plug-in hybrid) hajtásrendszerű változat. Az újdonság a Genfi Autószalonon (2020. március 3-15.) tartja premierjét.