Az új Audi SQ5 TDI

700 Nm legnagyobb forgatónyomaték és 255 kW (347 LE) teljesítmény: az új Audi SQ5 TDI – sikeres elődjéhez hasonlóan – ismét egy erőteljes V6-os erőforrással a motorháztető alatt indul hódító útjára. Egy elektromos meghajtású kompresszor gondoskodik róla, hogy a sportos SUV maximális forgatónyomatéka már az alapjárat felett rendelkezésre álljon, az SQ5 TDI hatékonyságát pedig egy lágy hibrid rendszer fokozza még tovább.

Az új Audi SQ5 TDI modellben található 3.0 V6 TDI erőforrás azonnali és páratlan erőt biztosít kiemelkedő hatékonyság mellett. 255 kW (347 LE) teljesítményhez 700 Nm maximális forgatónyomaték társul, utóbbi igen széles tartományban, 2 500 és 3 100 percenkénti fordulatszám között folyamatosan biztosított. A hathengeres dízelmotor 5,1 másodperc alatt katapultálja a sportos terepjárót álló helyzetből 100 km/órás sebességre és gyorsítja tovább egészen az elektronikusan korlátozott 250 km/óra maximális sebességig. A NEDC ciklus alapján meghatározott fogyasztás 6,6 – 6,8 liter között mozog 100 kilométerenként, amely kilométerenként 172 – 177 gramm CO2 kibocsátásának felel meg. Az SQ5 TDI teljesíti az Euro 6d-Temp károsanyag-kibocsátási norma követelményeit.

Az Audi szisztematikusan finomította a nagyméretű SQ7 TDI modellnél megismert hajtást az új SQ5 TDI számára. A 48 volt feszültségű fedélzeti hálózat része az elektromos meghajtású kompresszor (electric powered compressor – EPC) és a lágy hibrid rendszer. Energia tárolásra egy 10 Ah elektromos tárolókapacitású kompakt lítiumion akkumulátor szolgál, amelyet a csomagtartó alatt helyeztek el. Egy egyenáram/váltóáram átalakító köti össze a hagyományos 12 voltos elektromos rendszert.

A turbófeltöltő új segítője: az elektromos meghajtású kompresszor
Az elektromos meghajtású kompresszor ideális asszisztens a turbófeltöltő számára. Segít ugyanis, amikor a kipufogó gáz áramlása túl kevés energiát szolgáltat a turbófeltöltő működtetéséhez, például az autó indításánál vagy az alacsony, 1650 percenkénti fordulatszám alatti tartományban történő gyorsításnál. A nagy forgatónyomaték – turbólyuk nélkül – azonnal rendelkezésre áll, amikor a vezető kívánja, akár indulásnál, akár előzésnél vagy egy kanyarból való kigyorsításnál. A hétköznapi menethelyzetekben a technológia által biztosított korai és gyors nyomatékfelépítés alacsonyan tartja a fordulatszámot és az üzemanyag-fogyasztást is.

Az elektromos meghajtású kompresszor a motorhoz közel, a légbeszívó nyílás vonalában a töltőlevegő-hűtő mögött kapott helyet. Amennyiben a gázpedál felől érkező terhelési igény nagy, de a turbófeltöltőtől érkező nyomás még túl kevés, színre lép az elektromos meghajtású kompresszor. Egy 7 kW teljesítményű kompakt elektromotor gyorsítja a kompresszor kereket 65 000 percenkénti fordulatra nagyjából 300 milliszekundum alatt, 1,4 bar nagyságú relatív töltőnyomást állítva elő.

Fékenergia visszanyerés, vitorlázás és finom indítás: a lágy hibrid (MHEV) technológia
Az MHEV (lágy hibrid elektromos jármű – mild hybrid electric vehicle) rendszer az új Audi SQ5 TDI modellben a valós üzemanyag-fogyasztást akár 0,7 literrel is csökkentheti 100 kilométerenként. A rendszer szíve egy BAS egység, amely a főtengely tárcsájához csatlakozik. Lassításnál akár 12 kW energiát is képes fékenergia visszanyerésből előállítani. Ezt az elektromos energiát a lítiumion akkumulátorban tárolja, ahonnan igény szerint szétosztható az elektromos rendszer felhasználói között.

Ha a vezető elveszi a lábát a gázpedálról 55 és 160 km/óra sebesség között, az új Audi SQ5 TDI képes – az Audi drive select beállításától és a menethelyzettől függően – a rekuperációra, motorfék nélküli gurulásra vagy a 40 másodpercig lekapcsolt motorral történő vitorlázásra. A BAS egység újraindítja a motort, amint a gázpedált lenyomja a vezető, teszi mindezt érezhetően gyorsabban és simábban, mint a hagyományos indító egységek. A lágy hibrid (MHEV) rendszer lehetővé teszi az araszoló funkció (start/stop rendszer) működését 22 km/óra sebességig. Amennyiben a járműben megtalálható az adaptív sebességszabályzás (adaptive cruise control – ACC) rendszere, úgy a motor akkor is újraindul – függetlenül attól, hogy a fékpedált lenyomva tartják – ha az SQ5 TDI előtti jármű megindul.