Az új BMW S 1000 XR

„Soha nem egyszerű egy olyan többszörös tesztgyőztes modell utódját kifejleszteni, mint amilyen az S 1000 XR. Ezúttal is nagy erőfeszítésünkbe került, hogy kisebb/nagyobb változtatásokkal az XR-t minden téren egy kicsivel jobbá tegyük.”

Ralf Mölleken, a jármű fejlesztéséért felelős projektmenedzser

Az új BMW S 1000 XR még könnyebb, még gyorsabb és még sokoldalúbb, mint elődje.

Az új BMW S 1000 XR a 2019-es EICMA kiállításon tartja világpremierjét. A bestsellernek számító, drasztikus tömeglefaragáson átesett Adventure Sport motorkerékpár a korábbiaknál is agilisabbá vált, mindemellett eddig példátlanul magas szinten ötvözi egymással a hosszú utakhoz ideális kényelmet és a sportos képességeket. Teljesen új fejlesztésű motorjával és futóművével, valamint a 226 kilogrammnyi DIN szabvány szerinti saját tömegével – ami azonos felszereltségnél10 kilogrammal könnyebb elődjénél – az S 1000 XR egy merőben új dimenziót tár fel az Adventure Sport szegmensben. Az új S 1000 XR a maga sajátos, egyedi módján egyesíti a sport- és a túramotorkerékpárok előnyeit – nem kis részben gazdag alapfelszereltségének köszönhetően, amely a következőket foglalja magában: Dynamic ESA, Pro menetprogramok, ABS Pro és DTC, Pro emelkedőasszisztens, tökéletesen leolvasható, 6,5” méretű, Connectivity funkciókkal ellátott TFT kijelző és tisztán LED-es világítási rendszer.

Az 5 kg-mal könnyebb, az S 1000 RR erőforrásából továbbfejlesztett és annál a középső fordulatszám-tartományban még nagyobb teljesítményt leadó motorja módosított sebességváltó-áttételekkel, valamint Motornyomaték-határolóval (MSR) felszerelt.

Az új, soros 4 hengeres motor 165 LE (121 kW) legnagyobb teljesítményét 11 000-es percenkénti fordulatszámon adja le. 114 Nm-nyi maximális nyomatéka 9250 fordulat/percnél jelentkezik. A lineáris nyomatékgörbére alapozva szélesebbre tudták venni a hasznos fordulatszám-tartományt, ami harmonikusabb járást és ezzel még kellemesebb motorozást tesz lehetővé. A 4., 5. és 6. fokozat a korábbiaknál hosszabb áttételezésű, ami pozitív hatással van a zajszintre, a fogyasztásra, valamint – különösen normál országúti sebességnél – a fordulatszámra. A simább működésű, csúszókuplungos (anti-hopping), többtárcsás nedves tengelykapcsoló mellett az új S 1000 XR-t immár Motornyomaték-határolóval (MSR) is ellátják. Az elektronikus vezérlésű MSR hirtelen gázadáskor vagy visszaváltáskor megakadályozza a hátsó kerék megcsúszását.

Teljesen új, közvetlen felfogatású rugóstag, valamint Dynamic ESA/Dynamic ESA Pro elektronikus futóműállítás.

A motorkerékpár egészéhez hasonlóan a futóművet is jelentős fogyókúrának vetették alá. Míg a váz és a lengőkar együttesen 2,1 kilogrammal könnyebb, a motor teherviselő szerepe minden eddiginél hangsúlyosabbá vált. Az új, kétágú lengőkar 1,6 kilogrammal csökkenti a rugózatlan tömeget – az ily módon közvetlenebbé tett kapcsolat jóvoltából különlegesen pontossá válik a jármű irányítása.

Az új S 1000 XR-hez már alapfelszereltségként jár a legújabb generációs BMW Motorrad Dynamic ESA elektronikus futóműállítás. A legmodernebb szeleptechnológiának köszönhetően a sokoldalú Adventure Sport motorkerékpár rendkívül dinamikus, magas szintű menetkényelemmel párosított motorozási élményt nyújt. Az opcionális Dynamic ESA Pro kétféle csillapítási módot (Road, Dynamic), valamint automatikus terheléskiegyenlítést kínál. Az S 1000 XR motorosát immár a Dinamikus fékasszisztens (DBC) is segíti a fékezési manőverek során.

A legújabb generációs Dinamikus vonóerő -szabályozás (DTC) négyféle menetprogrammal és DTC Wheelie funkcióval. ABS Pro Dinamikus fékasszisztens (DBC) a bedöntés közbeni fékezés még nagyobb biztons gáért.

Az új S 1000 XR négyféle menetprogramot – „Rain”, „Road”, „Dynamic” és „Dynamic Pro” – kínál. Az S 1000 XR esetében a most első ízben teljesen szabadon konfigurálható „Dynamic Pro” mód a beállítások széles skáláját kínálja. A gázreakciókon, a motorfék erősségén, az ABS és a vonóerő-szabályozás beavatkozási küszöbén túl az egykerekezés paraméterei (rendelkezésre áll például az új „Power Wheelie” beállítás is) újdonságként külön-külön állíthatók az új S 1000 XR esetében. A részben integrált, feladatát remekül ellátó BMW Motorrad ABS rendszer eleve rendkívül magas szintű biztonságot szavatol egyenes vonalú fékezés közben. A modellbe most bekerülő ABS Pro pedig még egy lépéssel tovább megy azzal, hogy a motor döntött helyzetében való fékezéskor fokozza a biztonságot.