• Egyéb

Az új CBR650R főbb jellemzői

Főbb jellemzők

Stílus ésfelfüggesztés

Az agresszív, sportos stílust a CBR1000RR Fireblade-től örökölte a modell

A könnyebb váznak és a tovább fejlesztett alkatrészeknek köszönhetően a menetkész tömeg 6 kg-mal kisebb

41 mm-es csúszószár-átmérőjű, szeparált működésű, fordított teleszkópokból összeállított Showa első villa

Radiálisan rögzített féknyergek és úszóágyazású féktárcsák

LED lámpatestek és új, folyadékkristályos műszeregység

A kormánycsutkák immáron a felső villahíd aljához kapcsolódnak

A formavilág középpontjában továbbra is az álomszép, négyhengeres erőforrás áll, de még sportosabb és letisztultabb lett az összhatás. A dupla, LED fényszóró ellentmondást nem tűrő, céltudatos tekintetet kölcsönöz a modellnek, míg a vékony, éles vonalakkal, valamint hegyes szögekkel látványosabbá varázsolt alsó és felső idomok erős, izmos motorkerékpár benyomását keltik.

A nyereg szintén kompaktabb lett, ugyanakkor tökéletes formai harmóniában áll a jellegzetes kontúrok határolta faridommal. A CBR650F-hez mérten 30 mm-rel előrébb és valamicskével lejjebb helyezett kormánycsutkák immáron a felső villahíd aljához kapcsolódnak, az üléspozíció pedig jobban előredöntött, mint a korábbi modellen. Emellett a vezető lábtartóját 3 mm-rel hátrébb és 6 mm-rel magasabbra szerelték, az ülésmagasság viszont nem változott, maradt 810 mm.

Az acélból készülő, gyémánt alakú, elődjénél 1,9 kg-mal könnyebb hídváz elliptikus oldalelemekből épül fel, anyagtulajdonságai pedig részegységenként eltérőek. Míg a váznyak környékén kifejezetten merev a szerkezet, az oldalelemek valamelyest rugalmasak, így egyszerre garantált a kiváló útfekvés, a precíz irányíthatóság és a közvetlen visszajelzés. Hogy a 2019-es modell még jobb teljesítményt nyújtson, a hátsó villatengely bekötési pontjaihoz kovácsolt helyett préselt oldallemezek kerültek.

A menetkész tömeg 207 kg-ra csökkent, amiben az új, kisebb tömegű váz, üzemanyagtartály és – szupersportos – lábtartó is szerepet játszik.

A minden helyzetben kiváló úttartást és menetkomfortot 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, szeparált működésű, fordított teleszkópokból összeállított Showa első villa, valamint hét fokozatban szabályozható előfeszítésű, egycsöves központi hátsó rugóstag szavatolja. Utóbbi gravitációs présöntéssel készülő, stíluselemnek is kiváló lengőkarhoz kapcsolódik, amelyet alumíniumból gyártanak, hogy minél alacsonyabb legyen a rugózatlan tömeg.

A villaszög 25.5°, az utánfutás 101 mm, és jól eltalált a tengelytáv is: 1450 mm. A fékrendszer szintén a legmagasabb színvonalat képviseli, tudniillik elöl négydugattyús, radiálisan rögzített nyergek és 310 mm-es, hullámos peremű, úszóágyazású tárcsák dolgoznak, hátul pedig egydugattyús nyerget és 240 mm-es tárcsát találunk. A kétcsatornás blokkolásgátló természetesen az alapfelszereltség része, akárcsak a vadonatúj formavilágú, öntött alumíniumfelni-garnitúra, amit 120/70 ZR17, illetve 180/55 ZR17 méretű abroncsokkal szereltek fel a hondások.

Erőforrás

5%-kal nagyobb erő 10 ezres percenkénti főtengelyfordulat felett, 1000 fordulattal magasabban kezdődő piros tartomány

Nagyobb, ámde finomabban leadott forgatónyomaték

Az új szívóoldali kialakítás, valamint az áttervezett kipufogórendszer hatékonyabb gázcserét tesz lehetővé, és a motorhang is szebb

Honda Állítható Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control – HSTC) a modell történetében először

Alapáras kuplungasszisztens és nyomatékhatárolós tengelykapcsoló (ti. csúszókuplung)

35 kW-os, A2-es jogosítvánnyal is vezethető kivitel is elérhető*

A Honda fejlesztői a legsportosabb, legszórakoztatóbb középkategóriás, négyhengeres motorkerékpár megalkotását tűzték ki célul, így született meg a 649 köbcentis, DOHC-vezérlésű, 16 szelepes erőforrás, amelynél már nem érezhető az 5500 környékén jelentkező, enyhe nyomatékcsökkentés, hanem a teljes fordulatszám-tartományban egyenletesen húz, sőt 5 százalékkal erősebb a 10 000 f./perc feletti régióban és 1000 f./perccel magasabban kezdődik a fordulatszámmérő piros tartománya. Csúcsteljesítménye 70 kW, azaz 95,2 LE (12 000 f./percnél), míg – 8 500 f./percnél jelentkező – legnagyobb forgatónyomatéka 64 Nm.

A módosítások eredményeként igazán lenyűgöző menetteljesítmények jellemzik a CBR650R-t. Motorja gyorsabban és magasabbra pörög fel, élénkebben reagál a gázparancsokra, és lágyan, egyszersmind egyenletesen épül fel nyomatékgörbéje, miközben hátborzongató hanggal nyűgözi le a pilótát és környezetét. Hogy az A2-es jogosítvánnyal motorozók is megízlelhessék a CBR650R nyújtotta élményt, a modellt 35 kW-os változatban forgalmazza a Honda*.

Az erőforrásban egyéb innovatív megoldásokat is felfedezhetünk, ilyen például a közvetlen, himba nélküli szelepmozgatás, ami kisebb hengerfej alkalmazását tette lehetővé, és nem mehetünk el szó nélkül az optimalizált formájú égésterek, valamint dugattyúk mellett sem. Bárhogy is, a furatátmérő 67, a löket 46 mm, a sűrítési viszonyt pedig – 11,4:1 helyett – 11,6:1 arányban határozták meg. Mindemellett még strapabíróbbá és hatékonyabbá tették a vezérlési rendszert, továbbá irídium gyújtógyertyákat vetettek be, hogy még kedvezőbbé váljon az égési folyamat.

Az aszimmetrikus dugattyúszoknyák a lehető legkisebb felületen érintkeznek a hengerfallal, ezáltal kisebb a súrlódás és halkabb az erőforrás. A hüvelyek külső felületén kialakított bordázat hatékony hőelvezetést biztosít, ugyanakkor gátolja a hüvely deformálódását – alkalmazásával az olajfogyasztás és a súrlódás is mérséklődött. Ez utóbbi miatt hajtják a vezérműtengelyeket vanádiumbevonatú csapokkal gyártott láncok, melyek nem mellesleg csendes működésűek, még kifinomultabbá téve a járáskultúrát. A hűtőfolyadék keringtetését az erőforráson belül oldották meg a szakember, nincsenek tehát kívül elhelyezett csövek, semmi nem töri meg az elegáns hajtómű formai egységét.

Az üzemanyagtartály két oldalán megfigyelhető, új légbeömlők nagyobb mennyiségű levegőt képesek az égéstérbe juttatni, mint a korábbi, középen elvezetett, egycsatornás rendszer, ráadásul jellegzetes szívózajjal teszik különlegesebbé a motor hangját. A meredekebben álló vég egyből elárulja, hogy a kipufogórendszer is megújult, a legfőbb változás azonban a rendszer belsejében történt: a dob belső csövének átmérője immáron – 35 helyett – 38,1 mm, ezáltal gyorsabb a gázcsere és szebben is dalol a CBR650R.

Maga az erőforrás – teljesítményéhez viszonyítva – rendkívül kis méretű, a harminc fokban előredöntött hengersor, az önindító, a hatfokozatú váltó és a tengelykapcsoló egyedülállóan kompakt egységet alkot. A 2019-es modellévtől szériatartozékként kínált kuplungasszisztens és a nyomatékhatároló megkönnyíti a fel- és lekapcsolásokat (12%-kal kisebb erő szükségeltetik a kar mozgatásához), egyúttal megakadályozza, hogy a hátsó kerék blokkoljon erős fékezésnél és gyors visszakapcsolásoknál. Roppant hasznos a Honda által fejlesztett, szabadon kikapcsolható kipörgésgátló (Honda Selectable Torque Control – HSTC) is, hiszen minden helyzetben, így csúszós útfelületen is biztos tapadást garantál.

A modern műszaki megoldások eredményeként az erőforrás fogyasztása csupán 4,9 l/100 km (WMTC szabvány szerint), tehát – a 15,4 literes üzemanyagtartályt figyelembe véve – 300 kilométernél is nagyobb hatótávolsággal büszkélkedhet a típus.