• Egyéb

Az új CRF450L főbb jellemzői

Erőforrás

  • A CRF450R motorján alapszik, de az első „nagyszerviz” csak az első 32.000 km megétele után esedékes

  • A károsanyag-kibocsátás megfelel az EURO 4-es előírásoknak, az önindító alapfelszereltség

  • A nagyobb tehetetlenségű főtengely javítja a vezethetőséget és a tapadást

  • Hatfokozatú váltó

Míg a váz-futómű kettős komolyabb változtatások nélkül kerülhetett át a CRF450R-ből, a 449 cm3-s erőforrás számos módosítást igényelt. Úgy kellett átalakítania a Honda mérnökeinek, hogy megfeleljen az EURO4-es szabályozás károsanyag-kibocsátásra és zajszintre vonatkozó előírásainak, nem mellesleg messzemenőkig kiszolgálja a felhasználók igényeit, úgy terepen, mint szilárd burkolatú úton.

Maga a négyszelepes, Unicam motorkonstrukció nem változott, az alkatrészek többsége azonban igen. Nehezebb lett például a főtengely, így 13 %-kal nőtt tehetetlenségi nyomaték, a motor pedig még nyomatékosabbnak és közvetlenebbnek érződik. Emellett módosítottak a szelepnyitási időn, hogy még nagyobb tartományban legyen erős, illetve nyomatékos a hajtómű, és teljesítményleadása is barátságosabbá váljon. Ráadásként hatfokozatúra cserélték az ötös váltót, hogy egyszerűbb legyen a nagyobb távolságok leküzdése, s új motorburkolatokat dolgoztak ki a mérnökök, hogy még csendesebb legyen a működés.

Mindemellett átalakították az önindítóként is szolgáló generátort, hogy igazodjon a LED-es világítás igényeihez és alacsony fordulatszámon is hatékonyan töltse a nagy kapacitású akkumulátort.

A 96 mm-es furat és a 62,1 mm-es löket nem változott a CRF450R-hez képest, viszont – a nagyobb futásteljesítményt szem előtt tartva – kettő helyett három dugattyúgyűrűt alkalmaztak. A sűrítési viszony 12,0:1, szemben a CRF450R 13,5:1 értékével. További újdonság az átdolgozott légszűrőház, a két vékony cső helyett egy nagyobb átmérőjűből kialakított kipufogórendszer, valamint az emisszió csökkentését elősegítő légbefúvó rendszer (Air Injection, AI) és a hatékony katalizátor.

A négyszelepes Unicam hengerfej 38 mm átmérőjű szívószelepeit himbás vezérlési rendszer mozgatja, a szelepemelés mértéke a szívóoldalon 7,7, a kipufogóén 6,7 mm. A szeleprugókat ovális keresztmetszetű acélszálból hajtották, a szelepszög a szívóoldalon 9°, a kipufogóén 10,5°.

A kiváló minőségű, állandó kapcsolatot garantáló rugókkal felszerelt tengelykapcsoló fedelét levéve 7 súrlódótárcsát számolhatunk össze, a kopótárcsák pedig 2 mm vastagok, hogy minél gyorsabb legyen a hőleadás. Az első lánckerék 13, a hátsó 51 fogas, a csúcsteljesítmény 25 LE, a legnagyobb forgatónyomaték 32 Nm.

A hobbimotorosok elvárásainak megfelelően kifejezetten megbízható és olcsón üzemeltethető a CRF450L, karbantartásra csak igen ritkán van szükség. Az első nagyszerviz a 32 000. Km-nél esedékes, míg az olajat, valamint a levegő- és az olajszűrőt 1000 km-enként ajánlja cserélni a gyártó.

3.2 Váz és futómű

  • A többcélú koncepciónak megfelelően a váz és a futómű kisebb változtatásokkal érkezett a 2018-as CRF450R-ből

  • LED-es lámpatestek, megnövelt befogadóképességű üzemanyagtartály, alapáras oldaltámasz

  • Ventilátorral kiegészített, nagyobb hűtőradiátor

  • A tükrök a CRF450R stílusát idézik

A 2016-ban minden porcikájában áttervezett, illetve tovább fejlesztett CRF450R váza és futóműve kiváló alap volt a CRF450L tervezésekor, csupán kisebb módosításokra volt szükség, hogy sokoldalú, közúton is használható konstrukció születhessen.

Első lépésként kissé távolabbra helyezték egymástól az alumínium hídváz lengővilla-bekötési pontjait, hogy beférjen a hatfokozatú váltó miatt szélesebbé vált erőforrás, majd kormányzárat építettek a villanyakba és poliuretánnal töltötték fel a lengőkart, hogy csökkentsék a zajt. A segédváz azonos az R modellnél alkalmazottal, csupán a hátsó lámpa és a jobb oldalra helyezett kipufogódob felfogatási pontját alakították ki rajta.

A villaszög 28,5°, az utánfutás 122 mm, a tengelytáv pedig 1500 mm, azaz – a jobb úttartás érdekében – 18 mm-rel nagyobb, mint a CRF450R esetében. A teleszkópok középtengelyét az R és az L változatnál is 22 mm-rel tolták előre a villanyak középtengelyéhez viszonyítva. A nedvestömeg 130,8 kg, az ülésmagasság 940 mm.

Elöl 49 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított, acélrugós, állítható rugó-előfeszítésű és nyomócsillapítású Showa teleszkópvilla dolgozik, míg hátul Pro-Link himbarendszerre ültetett, minden paraméterében állítható központi rugóstag jutott szerephez. Az első kerékre 260 mm-es, kétdugattyús féknyereggel társított, hullámos peremű, gyors hőleadású tárcsa került, míg a hátsó keréknél 240 mm-es, szintén hullámos tárcsa és egydugattyús nyereg emészti fel a mozgási energiát.

Hogy enduroabroncsok is felszerelhetők legyenek, a CRF450R 19”-os hátsó kereke helyett 18”-os felnit választottak a mérnökök. Ráadásként menesztőgumikat is beszereltek, így az 520-as, tömítésekkel és műanyag védőburkolattal tartósabbá tett lánc rántásai kevésbé befolyásolják a motor viselkedését. Elöl természetesen maradt a 21”-os átmérő, az viszont különlegesség, hogy a – 80/100 R21, illetve 120/80 R18 méretű abroncsokkal felszerelt –kerekek feketére festve kerülnek a CRF450L alá.

A CRF450L megjelenése szinte teljesen azonos CRF450R-ével, a hátsó sárvédő, a két oldalidom és a haspáncél is megegyezik. Komolyabb eltérés egyebek mellett az üzemanyagtartály alatt figyelhető meg, a hűtőradiátor ugyanis nagyobb, mint az R-en, és ventilátorral egészítették ki a hondások.

Ahogy az egy modern Hondától elvárható, minden lámpa LED-es (az irányjelző és a rendszámtábla-világítás is), a – legális közúti motorozáshoz szükséges – sebességmérő, kürt, féklámpakapcsoló és visszapillantó-tükör pedig az alapfelszereltség része. Míg a CRF450R titán üzemanyagtartályába 6,3 liter üzemanyag fér, a CRF450L gazdája akár 7,6 litert is tankolhat, és feltöltés közben nem kell tartania az üzemanyagbetöltő-nyílás fedelét, ugyanis a komfort jegyében zsanért kapott.