Az új generációban is lesz izgalmas, sportos Yaris
A Toyota európai alelnöke, Matt Harison újságírókkal beszélgetve épp csak meg nem ígérte, hogy számottevően nagyobb teljesítményű kivitelben is gyártani fogják a negyedik generációs Yarist.
A márka hosszú távú és rali-világbajnokságokban elért sikereihez kötődő, nagyteljesítményű modellcsalád érkezését latolgatja a Toyota. A Yaris gyakorlatilag biztosra vehető, de más típusokból is esélyes egy-egy GR verzió.
A Toyotát mindig is izgatta a sportos kisautó gondolata. A Yaris összes eddigi generációjából készült erősen fűszerezett verzió: az első szériás T-Sport 100 lóerejére gyorsan rátromfolt a második kiadás 130 lóerős TS kivitele. A harmadik generációban aztán végképp szabad kezet kaptak a mérnökök, így építhették meg a 214 lóerős, kompresszoros GRMN szörnyet. Ezt a sorozatot – ha a teljesítményugrásokat nem is folytatva – kár volna megszakítani, annál is inkább, mert a Toyotának komoly helyzeti előnye van más gyártókkal szemben.
Ahogy ugyanis Matt Harrison, a Toyota Motor Europe alelnöke az Autocar újságírójával beszélgetve rávilágított, a márka eladásaiból egyre nagyobb arányt képviselő, ráadásul műszakilag is folyamatosan tökéletesedő hibrid technológiának köszönhetően a Toyotának nagyobb játéktere van a károsanyag-kibocsátási normák teljesítése terén – magyarul szabadabban építhet nagyteljesítményű modelleket (lásd Supra A90) –, mint az emissziós szabályozásoknak csak vért izzadva megfelelni képes versenytársai.
Ez persze nem jelenti azt, hogy a Toyota következő sportos kisautója ne lehetne hibrid, vagy akár tisztán elektromos, mindenesetre nem ez az egyetlen járható út a cég számára. Habár kérdéses, hogy a Toyota kétliteres benzinmotorra épülő, nagyteljesítményű hibrid hajtáslánca (amelyet a Corolla után idén a C-HR is megkapott) befér-e az elődjénél is kompaktabb Yaris orrába, Matt Harrison szerint a teljesítménynövelés egyetlen lehetséges módozata elől sem zárkóznak el, így akár a nagyobb lökettérfogatú variáns is beleférhet.
A Yaris erősítése a Toyota WRC jelenléte miatt jóformán kötelező gyakorlatnak számít, ha szeretnék az ügyfelekben tudatosítani a márka utcai és motorsport típusai közötti kapcsolatot. Ugyanakkor valószínűleg más modelleket is kezelésbe vehet a Gazoo Racing, például a Corollát. Ezzel a nagy hagyományokkal rendelkező hot hatch szegmensben, azaz a sportos kompakt modellek között is letenné a névjegyét az asztalra a Toyota.
Talán ennél is több fantázia van azonban a hot crossover koncepciójában: a nagyteljesítményű szabadidőjárművek iránti kereslet várhatóan folyamatosan erősödni fog a következő években. Az észak-amerikai piacon a Toyota Racing Development (TRD) égisze alatt évek óta sikeresen teljesítenek a sportos hangvételű modellvariánsok, legyen szó aszfaltra vagy terepre optimalizált kivitelekről.
Először azonban jöjjön a Yaris GR (a jelenlegi GR Sport csupán futóműtuningot kínál, teljesítménynövelés nélkül). Ennek megvalósulására pedig rendkívül jók az esélyek – Matt Harrison úgy fogalmazott: „vannak presztízsnövelő elképzeléseik a modellel kapcsolatban, pár hónapon belül már konkrétumokkal is tudunk szolgálni”.
Fotók: Toyota, autocar.co.uk, Automotive News Europe