Az új Golf R repülőrajtot vesz

A Volkswagen most ünnepli az új Golf R modell világpremierjét. Európában a Golf család 235 kW (320 LE) teljesítményre képes zászlóshajója november 5-től érhető el az előértékesítés keretében. A Golf R minden idők legsikeresebb Volkswagen termékcsaládjának hagyományosan a legerősebb modellje. Kivétel nélkül összkerékhajtással, kiemelkedő dinamikával, egyedülálló, exkluzív formavilággal és felszereltséggel, kategóriájában – a Golf kategóriában – mérceként szolgáló műszaki tartalommal mutatkoztak be, és ez most sincs másképp: a Golf R lesz az első Volkswagen, amely még az év vége előtt bemutatkozik az új összkerékhajtás rendszerével, az R-Performance nyomatékvektor-szabályzással szerelt 4MOTION rendszerrel. Ez az intelligens hálózatba szervezett rendszer új dimenzióba emeli a vezetési dinamikát.

Az új sportautóval a Volkswagen kiemeli az immár nyolcadik generációjánál járó Golf modellben rejlő óriási lehetőséget. A kompakt kategória ikonja, amely eddig jóval több, mint 35 millió példányban készült, a jövőben 66 kW (90 LE) és – az új Golf R modellnek köszönhetően – 320 LE közötti teljesítménytartományban kínál autót. A Golf modell elérhető benzinmotorral (TSI), a legkorszerűbb kettős befecskendezéssel szerelt dízel erőforrással (TDI), földgáz hajtással (TGI)3 illetve 48V-os mild hibrid (eTSI) és hálózatról tölthető (plug-in) hibrid (eHybrid) hajtással is. A variációs lehetőségek széles tárházának, illetve jellegzetes, mégis modern formavilágának köszönhetően a Golf modell a világ azon kevés sorozatgyártású modelljéhez tartozik, amely túllép a hagyományos járműkategóriák keretein.

Az új Golf R a modellcsalád ezidáig legerősebb képviselőjeként mutatkozik be. Hajtástechnológiájával minden eddigi, Golf emblémával bemutatott modellnél többet kínál. A sportautó ötödik generációja mindössze 4,7 másodperc alatt éri el álló helyzetből a 100 km/órás sebességet. A modell maximális sebességét elektronikusan 250 km/óránál szabályozzák. A Golf R azonban egy opcionális, R-Performance csomaggal is rendelhető, amely lehetővé teszi, hogy a maximális sebesség 270 km/óra legyen. Azonban az új Golf R karakterét kevésbé az egyéni vezetési teljesítmény határozza meg, mint inkább az erőteljes, 420 Nm-es nyomaték, a legkorszerűbb futómű és a kategória legfejlettebb összkerékhajtása, amelyek így együtt új mércét állítanak dinamika tekintetében.

Az új összkerékhajtási rendszer és a legmodernebb futómű együttese innovációk egész sorának ad otthont, maximális agilitást és vezetési élményt biztosítva. Az R-Performance nyomatékvektor-szabályzással szerelt 4MOTION rendszer az új vezérlő központ, amely továbbítja a motor felől érkező erőt a négy hajtott kerék felé. Az új hátsó hajtás a turbófeltöltéses benzines erőforrással szerelt Golf R teljesítményét nem csupán az első és a hátsó tengely között osztja szét, de a két hátsó kerék között is adagolja azt. Ez jelentősen javítja a modell agilitását, különösképpen a kanyarvételeknél. A világon elsőként az összkerékhajtást összekötötték a járműdinamikai vezérlőrendszerrel (Vehicle Dynamics Manager – VDM) és a futómű egyéb elemeivel, mint az XDS elektronikus differenciálzárral és a DCC adaptív futómű-szabályzással. A különböző rendszerek szoros együttműködésének köszönhetően az új Golf R optimális tapadási jellemzőket, semleges kezelhetőséget és a legmagasabb szintű precizitást kínál.

Nem mellesleg az új Golf R beállításait a Nürburgring Nordschleife versenypályáján finomhangolták. Az R-Performance csomaggal kombinálva a Golf R modellnél rendelkezésre áll egy dedikált Nürburgring vezetői profil, amely a „Speciális” nevet kapta. Ennek a vezetői profilnak a részeként minden fontosabb vezetői paraméter – köztük az új összkerékhajtás is – a legendás versenypálya igényeinek megfelelően kerül beállításra. Az eredmények pedig mérhetők: a belső tesztek során a szériafelszereltségként 7 fokozatú kettős tengelykapcsolós váltóval szerelt Golf R akár 19 másodperccel is gyorsabb köröket futott a Nürburgring Nordschleife pályáján, mint elődje (07:51 perc).

Visszatekintés: autóipari szenzációként érkezett – az első Golf R32, amely 2002-ben mutatkozott be. 3,2 literes hathengeres motorja 177 kW (241 LE)4 teljesítményre volt képes, amellyel a legerősebb Golf modell volt, amelyet addig a Volkswagen valaha is gyártott. Szintén összkerékhajtással készült és mindössze 6,6 másodpercre volt szüksége, hogy elérje a 100 km/órás sebességet. A várakozásokhoz képest háromszor annyi talált gazdára belőle. 2003. közepe óta ez a modell volt az első Volkswagen a világon, amely elérhető volt kettős tengelykapcsolós (DSG) váltóval. 2005-ben bemutatkozott a második Golf R32, amely 184 kW (250 LE) 4 teljesítményével még erőteljesebb és kiemelkedőbb jelenség volt. Négy év telt el a 2009-es Frankfurti Nemzetközi Autószalonig, ahol a Volkswagen az utód világpremierjét tartotta. A hatodik Golf generáció alapjaira épülő modell a hathengeres szívómotort elhagyva váltott a 2.0 literes, négyhengeres turbófeltöltéses erőforrásra, amely 21 százalékkal hatékonyabb volt. Az R32-ből lett az R jelölés és ezzel párhuzamosan a harmadik generáció teljesítménye is 199 kW-ra (270 LE) 4 nőtt. 2013. szeptemberében megérkezett a Golf R negyedik generációja, amely a Golf 7 alapjaira épült és szintén a Frankfurti Nemzetközi Autószalonon debütált. 221 kW4 teljesítményével áttörte a mágikus, 300 lóerős határt.

Az új Golf R bemutatkozó filmje: https://youtu.be/txmuhxmckNI

1. Golf R – Sorozatgyártás közeli prototípus.

2. Golf 1.0 TSI, 66 kW (90 LE), 5 fokozatú sebességváltóval – (NEDC ciklus alapján) üzemanyag fogyasztás (l/100 km): 5.4 (városi), 4.0 (városon kívüli), 4.5 (vegyes); széndioxid kibocsátás (vegyes, g/km): 104; hatékonysági osztály: A.

3. Golf 1.5 TGI, 96 kW (130 LE), 7 fokozatú DSG sebességváltóval – (NEDC ciklus alapján) sűrített földgáz fogyasztás (l/100 km): 4.4 (városi), 3,1 – 2,9 (városon kívüli), 3,6 – 3,5 (vegyes); széndioxid kibocsátás (vegyes, g/km): 98 – 95; hatékonysági osztály: A+.

4. Ezek a modellek már nem elérhetőek.