Az új Honda GB350S erőforrása

  • Hosszú löketű, léghűtéses, karakteres, egyhengeres motor
  • Alsó és középső fordulatszám-tartományra hangolt nyomatékleadás
  • Kis belső súrlódás a maximális üzemanyag-hatékonyságért
  • Hosszan áttételezett, ötfokozatú váltó kuplungasszisztenssel és nyomatékhatárolóval
  • Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC) 

A GB350S egyebek mellett a 348 cm3-es, SOHC-vezérlésű, kétszelepes, léghűtéses motornak köszönheti különleges mivoltát. Ez az álomszép, csupa szív, csupa lélek erőforrás a Honda saját fejlesztése, s annak köszönheti jellegzetes, pulzáló hangját, hogy optimalizálták az égési folyamatot és nagy tömegű lendkereket alkalmaztak. Ez utóbbi a rezgések csökkentését is elősegíti, akárcsak a váltótengelyre szerelt ellensúly és a főtengely előtt elhelyezett kiegyensúlyozó tengely. 

A PGM-FI üzemanyag-befecskendező rendszer részeként egyenes, optimalizált átmérőjű levegőzőcsövön érkezik az oxigén az égéstérbe, melynek hosszát úgy határozták meg, hogy az alsó fordulatszám-tartományban is jelentős nyomaték álljon a pilóta rendelkezésére. A stabil levegőellátás érdekében a szívócsatorna közvetlenül a légszűrőház mögött kapott helyet, a cső pedig végigszalad az ülés alatt, majd keresztül a légszűrőház tetején. Mindez az alsó fordulatszám-tartományban jelentkező nyomaték növelését és a szívdobbanásra hasonlító motorhang elérését is szolgálja. 

Már a tervezés kezdeténél fő szempont volt, hogy a 45 mm-es csőben végződő kipufogó is magával ragadó hangon daloljon. Ennek megfelelően a leömlő dupla rétegű csőből készül, és kissé megdöntötték, hogy optimális legyen a gázok áramlása. Ráadásként csak egy tágulási kamrát alakítottak ki a rendszerben – ennek tudható be a jellegzetes, mély hangú pulzálás, ami oly tökéletesen illik a modellhez.

Az – 5500-as percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező – maximális teljesítmény 21,1 LE, (15,5 kW) míg a legnagyobb forgatónyomaték eléri a 29,0 Nm-t (3000 f./perc). A furat és a löket 70 mm, illetve 90,5 mm, a sűrítési viszony pedig 9,5:1. 

A klasszikus megjelenés dacára a GB350S a Honda legújabb műszaki megoldásait hordozza. Erről tanúskodik a rendkívül kis belső súrlódású, 10 mm-es dugattyúeltolású, aszimmetrikus hajtórudakkal és zárt forgattyúházzal gyártott motor is, amit úgy építettek, hogy a lehető legkisebb legyen a fogyasztása és károsanyag-kibocsátása. A szükséges olajmennyiség elérése és az olajkeveredés elkerülése érdekében a zárt forgattyúház és a váltóház közé választófal került. 

A válaszfalban található membránszelep a forgattyúházban uralkodó nyomás – dugattyúmozgás okozta – változásait követve nyit és zár. Nyitott állásban egy fúvókán át kenőanyagot juttat a dugattyúra, hogy hűtse azt, továbbá gondoskodik a hajtórúdcsapágy kenéséről is. Ezt követően az olaj a váltókamrába kerül, ahol ugyancsak csökkenti a súrlódást, ilyenformán az üzemanyag-hatékonyságot is fokozza. 

Az optimális hőcserét szem előtt tartva a hűtőbordák méretét, vastagságát és sűrűségét egyaránt nagy gondossággal határozták meg. A motor megjelenésén ugyancsak sokat dolgoztak, így nemcsak erőforrásként, hanem stíluselemként is szolgál. Az égéstér mögötti terület hűtését egy hengerfejben kialakított, szinte a hengerfej teljes felső részére kiterjedő olajcsatornával oldották meg, ezzel 10%-kal csökkent az üzemi hőmérséklet. 

Az ötfokozatú váltó első négy áttételét az ideális városi nyomatékleadást figyelembe véve számolták ki, míg az ötödik „gang” a sokoldalúság jegyében született – 30 km/órától egészen autópálya-tempóig használható. A tengelykapcsoló használatát alumínium kuplungasszisztens könnyíti meg, alkalmazásával 30% lett kisebb a kuplungkar behúzásához szükséges erő. Ráadásként nyomatékhatároló akadályozza meg, hogy a hátsó kerék blokkoljon visszakapcsolás vagy határozott fékezés közben. 

Roppant hasznos a Honda által fejlesztett Honda Állítható Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control – HSTC) is, hiszen minden helyzetben biztos tapadást garantál, így a kezdők is magabiztosan motorozhatnak a GB350S nyergében. A jövőbe mutató műszaki megoldások hozadékaként az erőforrás fogyasztása csupán 2,5 l/100 km (WMTC szabvány szerint), tehát – 15 literes üzemanyagtartályával – kb. 600 km-es hatótávolsággal büszkélkedhet a típus.


Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!