Az új Peugeot Le Mans Hypercar

DESIGNED TO RACE

A PEUGEOT bemutatja vadonatúj versenyautója, a Hypercar 9X8 prototípusát, melynek végleges változata 2022-ben debütál majd a a WEC-sorozatban, a FIA hosszútávú világbajnokságán. A hiperhatékony PEUGEOT 9X8 négykerék-meghajtású és hibrid motor hajtja. A modell a PEUGEOT új termékstratégiájának szellemében készül, amely a Neo-Performance névre hallgat, lényege pedig a nagyobb, ugyanakkor felelősebb teljesítmény elérése a szériaautókban csakúgy, mint a versenymodellekben. A 9X8 megszületését a PEUGEOT SPORT és a PEUGEOT Design csapatainak példátlan együttműködése tette lehetővé. Az új modell új korszakot jelez az autóversenyzésben: vonalai tökéletesen ívesek, nincs hátsó légterelője, viszont erőteljesen viseli magán a márka ismertetőjegyeit. Úttörő technikai megoldások és a ragadozó nagymacskák vonalai: a 9X8 vérbeli PEUGEOT lett.

Íme a PEUGEOT 9X8, az oroszlános márka új, hosszútávú versenyzésre tervezett modellje. Az új gép annak a PEUGEOT 905-nek és 908-nak az örökébe lép, amelyek 1992-93-ban, illetve 2009-ben megnyerték a Le Mans-i 24 órás versenyt. A híres és sikeres elődökhöz hasonlóan a PEUGEOT 9X8 küldetése is az lesz, hogy tovább vigye a márka nagy hagyományait az autóversenyzés területén, mégpedig olyan modellekkel, amelyek nemcsak kiemelkedő teljesítményre képesek, de első pillantásra felismerhetően hordozzák magukon a márka jegyeit.

A PEUGEOT a 9X8-cal a Neo-Performance stratégiáját követi, amely egyszerre kínál kiemelkedő sportosságot, a szériamodellekben is alkalmazható csúcstechnológiai szaktudást, hatékonyságot és kifinomult stílust.

A PEUGEOT formatervezői és mérnökei, illetve a PEUGEOT Sport csapata az autósportban mindeddig példátlanul szoros együttműködésben dolgoztak ezen a projekten, így sikerült létrehozni azokat az új aerodinamikai és stilisztikai megoldásokat, amelyek a modell tökéletesen eredeti formavilágát adják. Az Olivier Jansonnie – a PEUGEOT Sport műszaki igazgatója – vezette tervezőmérnökök és a Matthias Hossann – a PEUGEOT formatervezési igazgatója – által irányított dizájnerek hónapokig tartó intenzív együttműködés után mutathatják ma be a PEUGEOT 9X8 főbb vonalait és aerodinamikai koncepcióját.

Az új koncepció alapja az a FIA és az ACO által újonnan megalkotott szabályozás, amely bevezette a Le Mans Hypercar (LMH), azaz az eddigi királykategória, az LMP1 utódjának fogalmát. Az új szabályozás rugalmasabban kezeli az aerodinamikai megoldásokat, teret ad radikálisan új megközelítéseknek, innovatív modelleknek, és több szabadságot biztosít a dizájnereknek is. A mérnökök és a formatervezők azonnal meg is ragadták az alkalmat arra, hogy új tervezési eljárásokat alkalmazzanak, szakítsanak a bevált szokásokkal és igazi műfajteremtő PEUGEOT-modellt alkossanak.

A név: főhajtás a márka öröksége előtt és útmutatás a jövőbe

A PEUGEOT a PEUGEOT 9X8 nevet adta az új Hypercarnak.

A 9-es szám a márka ikonikus versenyautóira utal, nevezetesen az 1990 és 1993 között aktív 905-ösre és a 2007-től 2011-ig sikeres 908-asra.

Az X egyszerre jelzi a négykerék-meghajtást és a hibrid hajtásláncot, ami arra is utal, hogy a márka az autóversenyzésben is fontosnak tartja az elektromos stratégiát.

A 8-as szám pedig a márka aktuális modellkínálatának „sorszáma”: 208, 2008, 308, 3008, 5008 és természetesen az 508 – mely utóbbit egyébként nemrégiben adtak ugyanannak a mérnöki és dizájnercsapatnak a „kezelésébe”, akik a Hypercart is tervezték. A cél, hogy a modell a vadonatúj PEUGEOT SPORT ENGINEERED modellcsalád első tagja legyen.

A 2022-es WEC versenysorozatban két PEUGEOT 9X8 modell áll majd rajthoz.

Példátlan dizájn és kivitelezés

A PEUGEOT neve kötelez: vezérmotívumunk ezért az ugrásra kész nagymacska volt – magyarázza Matthias Hossann, a PEUGEOT formatervezési igazgatója. – Ez a kép ihlette a kissé előrefelé nyúló pilótafülkét. Általában pedig a PEUGEOT 9X8 a márka stilisztikai sajátosságait tükrözi: kifinomult, karakteres, elegáns, dinamikus, szenvedélyes.”

Az eredmény az első pillanatban meglehetősen meglepte, a másodikban pedig lenyűgözte a PEUGEOT 9X8 leendő pilótáit: „Először látok példát arra, hogy egy versenyautóban ilyen hangsúlyos szerephez jusson a dizájn.” – nyilatkozta Kevin Magnussen.

Gustavo Menezes pedig csak ráerősített: „A 9X8-cal a PEUEGOT teljesen új korszakot nyit az autóversenyzésben. A jövőt mi írjuk!”

A formatervezői csapat nem csupán a modell általános vonalvezetésébe igyekezett beilleszteni a PEUGEOT sajátosságait, hanem a kivitelezés minden apró fázisába is – elsődleges célként természetesen az optimális hatékonyságot tartva szem előtt.

Így kapta meg a PEUGEOT 9X8 a márka három oroszlánkaromra emlékeztető fényszóróit elöl és hátul is. Az orr-részen, valamint az oldalelemeken, visszfényben megvilágítva kapott helyet a vadonatúj oroszlánfejes logó. A szeléniumszürke fényezést kriptonitszínű (azaz kissé fémes sárgászöld) betétek díszítik a karosszérián és a beltérben is – ez a megoldás is a PEUGEOT SPORT ENGINEERED modellcsalád sajátja, amely az 508 és az 508 SW modelleken jelenik meg először.

A 9X8 pilótafülkéje is tartogat meglepő megoldásokat, bizonyítva azt, hogy a tervezőcsapat rendkívül nagy figyelmet fordított az autó belterére is. „Mindenképpen nagyon különleges pilótafülkét akartunk kialakítani – mondja Matthias Hossann. – A versenyautók beltere mindezidáig teljesen jellegtelen volt, merőben funkcionális, a márka sajátosságait nélkülöző megoldásokkal. Mi beletettük a márka színvilágát és a szériamodellekből ismert i-Cockpitet, és ezzel életre keltettük a pilótafülkét. Mostantól ráadásul a belső kamerás felvételeken a nézők is azonnal felismerhetik, hogy egy PEUGEOT-t látnak.”

Az autó külsején kiemelendőek az ékszerészi aprólékossággal kialakított felnik, a letisztult, strukturált vonalú oldalelemek. A sárvédők áttörésekkel készültek, így a kerekek felső része is láthatóvá válik. A külső visszapillantók teljesen integráltak, ezért semmi sem áll az áramló levegő útjába.

Pontosan tudom, milyen minőségre és milyen innovatív megoldásokra képesek a PEUGEOT formatervezői és a PEUGEOT Sport csapata, de be kell valljam, ezzel a lenyűgöző 9X8-cal megleptek: egyszerűen briliáns az, ahogyan ötvözték egy karakteres márka jegyeit az úttörően újító vonalvezetéssel.” – jelentette ki Linda Jackson, a PEUGEOT vezérigazgatója.

NO WING! Az új LMH (Le Mans Hypercar) szabályozásban rejlő lehetőségek

A PEUGEOT 9X8 hátsó részén megtaláljuk egyrészt a három oroszlánkarmot formázó fényszórókat, amelyek közrefogják az óriási diffúzort. Utóbbin vicces kikacsintásként az alábbi feliratot láthatjuk: „We need no rear wing” (Nekünk nem kell hátsó szárny.)

A hátsó légterelő az 1967-es Le Mans-i versenyen, a Chaparral 2F modelleken jelent meg, azaz több mint fél évszázad óta először fordul elő, hogy egy autó hátsó szárny nélkül indul. A 9X8 innovatív hátsó részét a PEUGEOT Sport mérnökei javasolták, hosszas kutatás és elemzés eredményeként.

A Le Mans Hypercar (LMH) új szabályozásának az a célja, hogy kiegyenlítse a klasszikus teljesítményalakító tényezőket – magyarázza Olivier Jansonnie, a PEUGEOT Sport WEC programjának technikai igazgatója. – Ez azért nagyon izgalmas, mert lehetőséget ad arra, hogy a hagyományos keretek közül kilépve mi magunk találjuk ki azokat a megoldásokat, amelyekkel növelni tudjuk a teljesítményünket. Az aerodinamika pedig kiváló terep erre. A szabályozás azt mondja ki, hogy az autón csupán egyetlen állítható aerodinamikai elem lehet, de azt nem köti ki, hogy ennek a hátsó légterelőnek kell lennie. A mi számításaink és szimulációink pedig azt mutatták, hogy hátsó szárny nélkül is nagyon jók tudunk lenni.”

Jean-Marc Finot, a Stellantis Motorsport igazgatója szerint „az, hogy a PEUGEOT 9X8-nak nincs hátsó légterelője, nagyon komoly újítás. Olyan aerodinamikai hatékonyságot sikerült elérnünk, hogy egyszerűen lemondhatunk erről az alkatrészről. De azt, hogy a szárny elhagyását hogyan okozta és hogyan tette lehetővé – minden hiedelem és megszokás dacára – a nagyobb teljesítmény elérésére való törekvés, ezt bizony amíg csak tudjuk, titokban tartjuk!”

A hátsó szárny „eltűnésével” a PEUGEOT 9X8 sziluettje olyan könnyeddé, harmonikusan íveltté vált, amelyet évtizedek óta nem láthattunk már. A dizájnerek – a mérnökök cinkos támogatása mellett – tökéletesen harmonikus és dinamikus formákat alkothattak, köztük például az oldalelemeket összekötő, vagy az első kerékjárati íveket körülvevő sima felületeket.

A cikknek még nincs vége!
Lapozz a következő oldalakra!