Az új Porsche 911 GT3 RS
Az új Porsche 911 GT3 RS nem titkolja küldetését: a maximális teljesítmény jegyében született, kompromisszumokat nem ismerve. Az 525 lóerős (386 kW), közúti forgalomban is vezethető csúcsteljesítményű sportautó műszaki megoldásai egyenesen a versenysportból származnak.
A motorsport-génekkel rendelkező magas fordulatszámú hathengeres szívó boxermotor és az intelligens könnyűépítés mellett különösképp a hűtés rendszer és az aerodinamika mutat közeli rokonságot a 911 GT3 R versenyautóval.
Központi hűtő a versenysportból – az aktív aerodinamika alappilléreA szignifikáns menetdinamikai fejlődést elsősorban a központi hűtő alkalmazásával érték el a tervezők. A megoldást első ízben a Le Mans kategóriagyőztes 911 RSR, majd pedig a 911 GT3 R versenyautóban használták. Az eddigi ‘tripla hűtős‘ kialakítással ellentétben az új 911 GT3 RS-ben egyetlen központi hűtő kapott helyet, az autó elejében srégen elfektetve – ott, ahol a többi 911-nek a csomagtartóját találjuk. Az új elrendezés lehetővé tette, hogy a két oldalt felszabaduló helyre beköltözhessenek az aktív aerodinamika részegységei. A fokozatmentesen állítható első légterelő-elemek, valamint a speciális, két részre osztott aktív hátsó szárny a számos további aerodinamikai megoldással együtt 409 kg-os leszorító erőt generál 200 km/h-s sebességnél. Ez kétszer nagyobb leszorító erőt jelent, mint a 991 II GT3 RS elődmodell esetében és háromszor nagyobbat, mint amit az aktuális 911 GT3 produkál. A leszorító erő 285 km/h-nál eléri a 860 kilogrammot.
A sorozatgyártású Porsche modellek között a vadonatúj 911 GT3 RS-ben jelent meg először az ún. DRS (Drag Reduction System) rendszer: a kisebb légellenállásért és ezáltal egyenes pályaszakaszokon a nagyobb végsebesség elérése érdekében a DRS bizonyos körülmények között a szárnyat gombnyomásra lapos szögbe állítja. Nagy sebességről történő teljes fékezéskor az Airbrake funkció aktiválódik: ilyenkor az első és a hátsó szárnyakat a rendszer függőleges szögbe állítja, jelentős aerodinamikai lassító hatással fokozva a sportautó fékteljesítményét.
Az új 911 GT3 RS karosszériájának tervezésekor is az aerodinamika diktált. A legfeltűnőbb példa erre az ún. hattyúnyak-felfüggesztésű hátsó szárny, amely minden irányba nagyot nőtt. Ez egy fixen álló szárnyrészből és egy hidraulikusan állítható felső szárnyelemből áll. A szériagyártású Porsche modellek történelmében először a hátsó szárny felső éle magasabban húzódik, mint az autó teteje. Ezen felül a 911 GT3 RS mostantól nem egy hagyományos első légterelővel, hanem egy úgynevezett első splitterrel van ellátva, amely szétválasztja a felül és az alul áramló levegőt – az oldalsó alsó függőleges légterelők (ún. sideblade-ek) pedig oldalirányba terelik a levegőt.
A kerékjáratok hatékony átszellőztetését a sárvédő íveken elhelyezett speciális nyílásokkal („louvers“) oldották meg a tervezők, a kerékjáratokban uralkodó torlónyomást pedig az első kerekek mögötti levegőbelépők hivatottak mérsékelni, az ikonikus Le Mans győztes 911 GT1 versenyautó stílusában. A légbeömlők mögötti sideblade-elemek a levegőt célzottan az autó oldalához irányítják. A központi hűtőtől a forró levegő az első ‘motorházfedél‘ méretes nyílásain keresztül távozik. A sportautó tetején lévő függőleges ‘uszonyok‘ a levegőt oldalra irányítják, ezáltal a motor hátul hűvösebb levegőt szív. A hátulsó oldalelemeken lévő nyílások kizárólag a jobb aerodinamikai tulajdonságokat szolgálják. A hátsó kerékjáratokat a tervezők szintén ellátták egy-egy légbeömlővel és egy-egy függőleges sideblade légterelővel az optimális átszellőzés érdekében. A diffúzor a 911 GT3-tól származik, de kicsit átdolgozták a tervezők.
A vezető ülésből állítható, versenypályára tervezett futómű
Az aerodinamikai részletmegoldások még a futóműre is kiterjednek az új Porsche 911 GT3 RS esetében. Tekintettel arra, hogy a modell kerékjáratainak átszellőzése jelentős, a mérnökök a kettős keresztlengőkaros első futóművek fő elemeit csepp profillal látták el. Ezek az “Aero” lengőkarok, amelyekhez hasonlót csak a magasabb kategóriájú versenyautókban szoktak alkalmazni, az első tengelyre ható leszorító erőt a maximális sebességnél kereken 40 kg-mal fokozzák. A szélesebb nyomtáv miatt (a 911 GT3-mal összehasonlítva plusz 29 mm) hosszabb első lengőkarokat kapott az autó.Annak érdekében, hogy a két tengely közötti balansz nagy sebességről történő fékezéskor is biztosítható legyen, a futóműért felelős mérnökök jelentősen mérsékelték a fékezés közben fellépő bólintási hajlamot; ehhez az új 911 GT3 RS első futóművében az alsó hosszlengőkarok elülső gömbcsuklóit lejjebb pozicionálták. A többlengőkaros hátsó futóműben módosították a rugóerőket, továbbá a vezetőt segítő asszisztens rendszerek és a hátsókerék-kormányzás még dinamikusabb beállítást kapott.
A 911 GT3 RS három üzemmódot kínál: Normal, Sport és Track. A legradikálisabb Track módban az alapbeállításokat egyedileg személyre lehet szabni. Egyebek mellett az első és a hátsó tengelynél is több lépcsőben szabályozható a lengéscsillapítók nyomó- és húzófokozati csillapítása, de még az önzáró hátsó differenciálmű is ízlés szerint állítható a kormányon lévő forgókapcsolóval. A beállításokat gyorsan és intuitív módon lehet módosítani a versenysportból származó kezelési és kijelző koncepció révén: a kormánykeréken a Drag Reduction System (DRS) funkció aktiválásához egy gomb, ezen felül pedig négy különálló forgókapcsoló kapott helyet.
A forgókapcsolók helyzetét a digitális műszercsoport jól láthatóan megjeleníti. A 911 GT3 RS megörökölte a 911 GT3 Track-Screen műszercsoport-funkcióját is: a vezető a két 7 colos oldalsó képernyő tartalmát gombnyomásra le tudja redukálni a legszükségesebb információk kijelzésére. Az analóg fordulatszámmérő bal és jobb oldali váltást segítő jelzései szintén a GT3-ból érkeznek.
Magas fordulatszámú négyliteres, hathengeres szívó boxermotor
Az aktuális 911 GT3 nagy fordulatszámú négyliteres szívómotorját a mérnökök tovább optimalizálták. A magasabb, immár 525 lóerős (386 kW) csúcsteljesítményt elsősorban az új, módosított profilokkal ellátott vezérműtengelyekkel sikerült elérni. A hengerenkénti pillangószelepes szívósor és a merev szelephajtás egyenesen a versenysportból származik. A hétfokozatú Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK) váltóműhöz a 911 GT3-énál rövidebb végáttételt illesztettek. A padlólemezen speciális légbeömlők gondoskodnak a fokozott hűtésről, hogy a váltó elviselje az extrém terhelést gyakori versenypályás használat esetén is. A 911 GT3 RS álló helyzetből 100 km/h-ra 3,2 másodperc alatt képes felgyorsulni, 296 km/h-s végsebességét hetedik fokozatban éri el.
A lassításról az első tengelyen hatdugattyús alumínium monobloc fix féknyergek és 408 mm átmérőjű féktárcsák gondoskodnak. A GT3-mal összehasonlítva a fékdugattyúk átmérőjét 30-ról 32 mm-re, a féktárcsák vastagságát 34-ről 36 mm-re növelték. A négydugattyús fix féknyergekkel és 380 mm átmérőjű tárcsákkal dolgozó hátsó fékek változatlanul kerültek át a GT3-ból. Az opcionálisan rendelhető Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) kerámia-kompozit fékrendszer elöl 410 mm-es, hátul 390 mm-es tárcsákkal operál. Az új 911 GT3 RS szériában kovácsolt, központi kerékcsavaros könnyűfém keréktárcsákat kapott, amelyeken elöl 275/35 R20, hátul 335/30 R21 méretű, közúti használatra is engedélyezett sportabroncsok gondoskodnak a rendkívüli mechanikai tapadásról.
A könnyűépítés jegyébenAz intelligens könnyűépítés már a legendás Porsche 911 Carrera RS 2.7 bemutatása óta az RS modellek egyik legfőbb alapelvét képezi. A lehető legkisebb tömeget szem előtt tartó számos intézkedésnek és a speciális anyagoknak, mint például a CfK széles körű használatának köszönhetően az új 911 GT3 RS méretes aerodinamikai részegységei ellenére mindössze 1.450 kilogrammot (DIN norma szerinti üres tömeg) nyom a mérlegen. Egyebek mellett CfK-ból, vagyis szénszál-erősítésű műanyagból készülnek az ajtók, az első sárvédő ívek, a tető, valamint az első motorháztető. Mindemellett a belső térben is visszaköszön a CfK, például a szériafelszereltség részét képező kagylóülések vázában.
Clubsport és Weissach csomaggal is elérhető
A GT-részleg legújabb sportautójának belső terét tipikus RS-stílus jellemzi: a puritán, sportos miliőt a fekete bőr, a Racetex és a szénszál határozza meg. A 911 GT3 RS-hez felár nélkül rendelhető a Clubsport csomag, amely egyebek mellett egy acél bukókeretet, egy kézi tűzoltó készüléket, valamint a vezető ülésnél hatpontos biztonsági övet tartalmaz. Az igazán versenyautós megjelenésről a felár ellenében elérhető Weissach csomag gondoskodik: ez esetben az első motorháztető, a tető, a hátsó szárny egyes részei, valamint a külső visszapillantó tükrök felső héja is karbon kinézetű. Továbbá az első-hátsó stabilizátorok, a hátsó kormányösszekötők, valamint a hátsó bölcső is szénszál-erősítésű anyagból készül, még tovább fokozva a menetdinamikát. Az első alkalommal CfK-ból készített bukókeret az acél változattal összehasonlítva kereken 6 kilót spórol.
A Weissach csomag további különlegességét képezik a motorsportból származó mágneses technológiájú PDK kapcsoló karok, amelyekkel a kapcsolások alkalmával a nyomáspont még precízebb, a sportos hangulatot pedig a jóval markánsabb kattanás fokozza. A Weissach csomaghoz felár ellenében speciális kovácsolt magnézium keréktárcsákat is lehet társítani, amelyek 8 kg-ot faragnak le a rugózatlan tömegből. Az új Porsche 911 GT3 RS máris megrendelhető a Porsche Centrum Budapestnél, a modell alapára nettó 192.872 euró.
Exkluzív Porsche Design kronográfA motorsport-gondolkodásmód által inspirálva – ahol a maximális precizitás a legfontosabb – a Porsche saját, Solothurnban (Svájc) található órakészítő manufaktúrája fejlesztette ki a 911 GT3 RS kronográfot. Ez a mechanikus óra kizárólag az autó vásárlói számára van fenntartva. Alapjául egy üveggyöngyszórásos, természetes vagy fekete titánból készülő tok szolgál, csavaros koronával. Az óra belsejében egy WERK 01.200 kaliberű mechanikus Porsche Design kronográf dolgozik, amelynek pontosságát COSC-tanúsítvány igazolja. Az ún. Flyback funkció viselője számára lehetővé teszi, hogy egyetlen mozdulattal elindítsa, leállítsa és alaphelyzetbe állítsa a másodpercmutatót. A ‘Start/Stop‘ és ‘Next Lap‘ lézergravírozással ellátott kronográf nyomógombok jelzik, hogy ez a karóra nem csupán a pontos idő megjelenítését szolgálja. Az olyan innovatív újítások mellett, mint például az előlapi pulzusszám-skála, a különleges kronográf egyediségét a Porsche GT3 RS sportautóra rímelő anyaghasználat és dizájn fokozza.