Az új Prius a Japán Év Autója
![](https://egyszermarlattamautot.hu/wp-content/uploads/2023/12/2023-24_jcoty_10.jpg)
Elsöprő fölénnyel az ötödik generációs Toyota Priust választotta meg az év autójának a Japan Car of the Year (JOCTY) zsűrije. Az ikonikus hibrid nem először állhatott a dobogó legfelső fokára.
Az október 26. és november 5. között, Tokióban megrendezett Japán mobilitási kiállítás adott otthont a Japán Év Autója (Japan Car of the Year, JCOTY) idei díjátadójának. Az 1980-ban alapított JCOTY-díjak sorsáról egy autós szakújságírókból álló, hatvanfős zsűri dönt. A szigetország harminckilenc meghatározó autóipari, illetve életmód-kiadványait képviselő szakemberek tíz döntős modell közül választják ki az Év Autóját. Emellett különdíjban részesül az év legjobb import autója, az év formaterve, továbbá az év technológiája.
![](https://mediabirodalom.hu/wp-content/uploads/2023/12/toyota_prius_jcoty_00.jpg)
![](https://mediabirodalom.hu/wp-content/uploads/2023/12/toyota_prius_prime_2023.jpg)
![](https://mediabirodalom.hu/wp-content/uploads/2023/12/toyota-prius-2023.jpg)
A 2023/2024-es szavazáson két Toyota: az új generációs Prius, valamint a szintén vadonatúj Vellfire/ Aphard buszlimuzinpáros is bekerült a döntőbe, ám végül az idén huszonhatodik évét betöltő hibrid szedán diadalmaskodott, elnyerve az abszolút elsőséget, azaz a Japán Év Autója címet.
A díj átvételekor Oja Szatoki, a Prius-program főmérnöke egy érdekes belső történetet osztott meg hallgatóságával: mint elmondta, ennek a Priusnak valójában már nem lett volna szabad megszületnie. Tojoda Akio, aki akkor még vezérigazgatóként állt a vállalat élén, úgy vélte, az egykori kategóriateremtő hibrid már betöltötte a küldetését, nincs szükség új generációs modellre, az akkori, negyedik széria pedig taxiként élhetne tovább. Szatoki-szan és munkatársai azonban hittek a Priusban, és a felsőbb akarattal dacolva teljes mértékben újraalkották azt. Így született meg az összes elődjénél magával ragadóbb megjelenésű, fejlettebb műszaki tartalmú és nagyobb tudású ötödik kiadás.
![](https://mediabirodalom.hu/wp-content/uploads/2023/12/2023-24_jcoty_7.jpg)
![](https://mediabirodalom.hu/wp-content/uploads/2023/12/2023-24_jcoty_8.jpg)
![](https://mediabirodalom.hu/wp-content/uploads/2023/12/2023-24_jcoty_9.jpg)
![](https://mediabirodalom.hu/wp-content/uploads/2023/12/2023-24_jcoty_6.jpg)
Talán soha nem fogjuk megtudni, Tojoda Akio csupán a provokatív ösztönzés eszközével élt, vagy valóban elengedte volna-e a Prius kezét. Az mindenesetre tény, hogy az előzmények dacára – vagy talán épp azok eredményeként – olyan autót fejlesztett a Toyota, amely aztán magabiztosan győzött a Japán Év Autója versenyen. A JCOTY szavazásán minden egyes zsűritag 16 pont sorsáról dönthet; ezeket az általa legjobbnak vélt három modell között kell szétosztania. A szavazatok összeszámlálásakor kiderült, hogy az ötödik generációs Toyota Prius messze több (360) voksot kapott, mint a második (150) és harmadik (100) helyezett együttesen.
A JCOTY zsűrije számára nem ismeretlen a Prius: az elmúlt negyed évszázad során az összes generációjával találkoztak. Az első szériát az 1997/98-as szavazáson, míg a harmadikat 2009/2010-ben választották meg Japán Év Autójának. 2017-ben a Prius az összesített második lett, az akkor bemutatott, negyedik Prius PHEV ugyanakkor az Év legjobb innovációjának járó kitüntetésben részesült, míg a Prius modellszéria huszadik születésnapján életműdíjat kapott a JCOTY zsűrijétől.
![](https://mediabirodalom.hu/wp-content/uploads/2023/12/2023-24_jcoty_2.jpg)
![](https://mediabirodalom.hu/wp-content/uploads/2023/12/2023-24_jcoty_3.jpg)
Ami a cégcsoport más típusait illeti, ezek az évek során számtalanszor térhettek haza aranyéremmel. 1981/82-ben a Toyota Soarer, 1984/85-ben a Toyota MR2, 1989/90-ben a Toyota Celsior (azaz a Lexus LS400) bizonyult a japán piac legjobb újdonságának. 1998/99-ben a Toyota Altezza (Lexus IS), egy évre rá a Toyota Vitz/Plats/Fun Cargo modellcsalád (amelyet Európában Yarisként, illetve Yaris Versóként ismertünk) diadalmaskodott. A 2006/07-es szavazáson a Lexus LS460, 2008/09-ben a Toyota iQ mikroautó, majd 2019-ben a Toyota RAV4 nyerte el a zsűri tetszését.
![](https://mediabirodalom.hu/wp-content/uploads/2023/12/2008_coty.jpg)
![](https://mediabirodalom.hu/wp-content/uploads/2023/12/2009_coty.jpg)
![](https://mediabirodalom.hu/wp-content/uploads/2023/12/2019_coty.jpg)
![](https://mediabirodalom.hu/wp-content/uploads/2023/12/2023-24_jcoty_10.jpg)
![](https://egyszermarlattamautot.hu/wp-content/uploads/2023/12/jcoty-rav4.jpg)
![](https://egyszermarlattamautot.hu/wp-content/uploads/2023/12/prius_eletmudij.jpg)
Fotók: Jcoty.org, Toyota