Az új ST125 DAX erőforrása

  • Léghűtésű, SOHC-vezérlésű, kétszelepes, 124 cm3-es erőforrás 9,4 LE-s (6,9 kW) csúcsteljesítménnyel és 10,8 Nm-es legnagyobb forgatónyomatékkal
  • Könnyen kezelhető, négyfokozatú váltó és kuplungkar nélküli, röpsúlyos tengelykapcsoló
  • OBD2-2 érzékelő az EURO5+ szabvány megfelelés érdekében, valamint korszerűsített katalizátor és ECU-beállítások 

A Dax erőforrása ismerős lehet a márka rajongóinak, hiszen a népszerű Super Cub C125 rugalmas, takarékos, strapabíró és hosszú löketű egyhengerese dobog a modell sajátos vázában. A léghűtésű, 124 cm3-es, kétszelepes, SOHC-vezérlésű hajtómű lökethossza 63,1 mm, furata 50 mm, sűrítési viszonya 10,0:1. Csúcsteljesítménye 6,9 kW, azaz 9,4 LE (7000 f./percnél), míg – 5000 f./percnél jelentkező – legnagyobb forgatónyomatéka 10,8 Nm. 

Kiemelkedő teljesítménye révén kétszeméllyel is eléri a motor a 90 km/órás sebességet, és mivel meglepően rugalmas, már alapjáratról is dinamikusan gyorsít, ami nagyban megkönnyíti használatát a zsúfolt nagyvárosokban. 

Rendkívül spontán gázreakciója részben abból fakad, hogy a bal oldalon elhelyezett, ovális légszűrőház és a hozzá kapcsolódó cső hatékonyan vezeti az éltető oxigént a hengerbe, míg a kipufogógáz ideális áramlásáért a hővédő pajzzsal megspékelt, felfelé törő kipufogócső felel, akárcsak a 70-es években született elődökön. A korszerűsítették a katalizátort, az új ECU-beállítások és az OBD2-2 érzékelő hozzáadása pedig biztosítja az EURO5+ szabványnak való megfelelést. 

A sebességváltó négyfokozatú (az üres került „legalulra”), és röpsúlyos tengelykapcsoló viszi át az erőt a kerékre, így nincs szükség kuplungkarra. A vezető csak kiválasztja – bal lábával – a megfelelő sebességfokozatot, gázt ad, és a tengelykapcsoló automatikusan zár, illetve old menet közben. 

Üzemanyag-fogyasztása mindössze 1,57 L/100 km (WMTC-szabvány szerint), amit különböző súrlódáscsökkentő technológiák alkalmazásával értek el a mérnökök. Ilyen megoldás például a csapágyazott szelephimba, valamint a főtengely középvonalától eltolt dugattyú, ami csökkenti az erőforrás súrlódási veszteségét. Noha az üzemanyagtartály csupán 3,8 L-es, a Dax – kedvező fogyasztása révén – nagyjából 240 km-t tud megtenni két tankolás között. 

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!

https://videa.hu/tagok/begurulva