Az új Toyota GR Yaris a jég és a hó mestere

TÖBB TELJESÍTMÉNY, TÖBB NYOMATÉK, TÖBB IRÁNYÍTÁS

Az induláskor a GR Yaris turbófeltöltős motorja a világ legerősebb háromhengeres gyártóegysége volt. Most még többet kínál: a teljesítmény 19 DIN LE-vel nőtt, a vezető pedig további 30 Nm nyomatékot hívhat le, a maximális értékek pedig 261 DIN LE-ről és 360 Nm-ről 280 DIN LE-re és 390 Nm-re emelkednek.

Ez a teljesítmény új mércéje megerősíti az autó elsőbbségét kategóriájában, növeli előnyét a versenytársakkal szemben, és hiteles versenyautó-érzetet biztosít, amely megerősíti, hogy a Toyota hogyan valósította meg ambícióját, hogy rallyautót építsen közúti használatra.

A motor teljesítményének növelésével egy időben lépéseket tettek a tartósság megőrzése érdekében. Ismét a versenypálya és a rallye szakasz volt a próbák helye, ahol a motort szakadásig tesztelték a Japán Rallye Bajnokságban és a Japán Endurance Race sorozatban. A részletek között szerepel a megerősített szeleplánc, az új kipufogószelep-anyag és a D-4ST üzemanyag-befecskendezési nyomás növelése. Új, kopásálló gyűrűkkel ellátott, könnyű dugattyúkat szereltek fel, és új szívónyomás-érzékelőt is beépítettek.

Európában az új modellt egyetlen „Circuit” specifikációban kínálják, amely egy hűtési teljesítménycsomagot is tartalmaz. Ez új segédradiátorral látja el az autót a teljes gázzal történő vezetés megbízhatóságának javítása érdekében, módosítja a légbeömlőt és egy intercooler spray-t.

SZUPERGYORS VÁLTÁS ÚJ GAZOO RACING DIREKT AUTOMATA SEBESSÉGVÁLTÓVAL

A vadonatúj nyolcfokozatú GAZOO Racing közvetlen automata sebességváltó bevezetése az egyik legjelentősebb változás az új GR Yaris programban, amelyet a már bevált hatfokozatú kézi sebességváltóhoz kínálnak. Az új egység tervezése során a Toyota a lehető leggyorsabb visszakapcsolási sebesség elérésére összpontosított. Váltás automatikus működésre; Az automata használata azt is lehetővé teszi, hogy a vezető jobban összpontosítson a kormányzásra, valamint a fék- és gázpedál használatára.

Ahol a hagyományos sebességváltás a jármű viselkedésének érzékelésén múlik, mint például a lassító g-erő és a sebesség, az új sebességváltó optimalizált szoftvere is finoman be van hangolva, hogy érzékelje, hogyan használja a vezető a féket és a gázpedált. Ezáltal már a jármű viselkedésében bekövetkező változások előtt előre látja, hogy mikor van szükség sebességváltásra, így a fokozatválasztás a vezető szándékait tükrözi, és hasonló ahhoz, ahogyan a hivatásos sofőrök működnek.

A pályateszteken az új rendszer bizonyította értékét, gyorsabb köridőt biztosítva, mint a kézi sebességváltó. A kezelhetőséget az első és hátsó Torsen korlátozott csúszású differenciálmű is támogatja.

Az olyan problémák megoldása érdekében, mint az automata rendszerek hő okozta sérülésekkel szembeni sebezhetősége, valamint a nagy váltási sebesség és a vezethetőség egyensúlyának szükségessége, a GR mérnökei ismételten átdolgozták az anyagokat és a szoftvereket. A tesztprogram része volt, hogy a TGR World Rally Team pilótái különböző felületeken hajtották végre a tempót, beleértve a finnországi hóval borított utakat is. Az egységet a Japan Rally Championshipben, a TOYOTA GAZOO Racing Rally Challenge-ben és a Super Taikyu sorozatban is használták.

A sebességfokozatok számának hatról nyolcra történő növelése lehetővé teszi, hogy a sebességváltó szorosabb áttételeket kapjon. Emellett egy új nyomatékszabályozó rendszer és egy kompakt, nagy reakcióképességű lineáris mágnesszelep is előnyt jelent. A rendkívül hőálló anyagok használata a sebességváltó tengelykapcsolóban és a vezérlőszoftver beállításainak hangolása világszínvonalú váltási sebességeket eredményezett. A D-tartományban a váltás versenyszabvány, és a prediktív sebességváltó funkció tökéletesen illeszkedik a vezető szándékaihoz. A hűtési követelményeket az automata sebességváltó-folyadékhűtő alapfelszereltségének beépítése biztosítja.

Egy új vezetési mód-választó funkció áll rendelkezésre, amely a sportvezetéshez és a mindennapi használathoz egyaránt személyre szabja az autót, a Sport, Normal és Eco üzemmódok pedig különböző beállításokat kapcsolnak be az elektromos szervokormányhoz, a légkondicionáló működéséhez, a gázreakcióhoz és a vezetői műszerek kijelzőjéhez. A GAZOO Racing közvetlen automata sebességváltóval felszerelt modelleken a sebességváltás érzése és a választás is beállítható. A váltás érzése Sport módban válaszorientált, Normál és Eco módban pedig egyensúlyban van az ütés és a reakció. Sport módban a válaszadás elsőbbséget élvez a D tartományban, míg az M tartomány használata biztosítja a leggyorsabb váltást. A sofőr azt fogja tapasztalni, hogy a 4900-tól a 7200-as fordulat/perc piros vonalig tartó fordulatszám-sávon belüli munkavégzés az események középpontjába helyezi őket.

GR-NÉGY ÖSSZKEREK-MŰKÖDÉS

A jelenlegi GR Yarishoz hasonlóan az optimális tapadást és tapadást a GR-FOUR elektronikusan vezérelt, állandó összkerékhajtási rendszer biztosítja. A nyomaték eloszlását az első és a hátsó tengely között egy nagy reakciójú tengelykapcsoló szabályozza, míg két Torsen korlátozott csúszású differenciálmű kezeli a bal és a jobb oldali kerekek közötti megosztást, hogy természetes és közvetlen irányítást biztosítson az autónak.

A zseniális rendszer kissé eltérő áttételi arányokat használ az első és a hátsó tengelyen, és lehetővé teszi az első/hátsó nyomatékegyensúly elméleti tartományát 100:0-tól (teljes elsőkerék-hajtás) 0:100-ig (teljes hátsókerék-hajtás). Ez a rugalmasság teljesítményelőnyt biztosít az AWD on-demand rendszerekkel szemben, amelyek ikerkuplungos vagy állandó AWD rendszereket használnak középső differenciálművel. A GR-FOUR rendszer súlya is lényegesen kisebb.

A vezető a 4WD módválasztó kapcsoló segítségével beállíthatja a négykerék-meghajtás teljesítményét igényeinek vagy a vezetési helyzetnek megfelelően. Normál üzemmódban a standard első/hátsó nyomatékeloszlás 60:40; Track módban az egyensúly hátra tolódik, 60:40 és 30:70 között változtatható nyomatékelosztással, hogy élvezetes vezetési minőséget érjen el kanyargós utakon és pályákon; Gravel módban pedig az alapbeállítás 53:47 a gyors, versenyképes vezetéshez pályákon vagy speciális szakaszokon. Minden üzemmódban a nyomatékegyensúly automatikusan igazodik a vezető bemeneti adataihoz, a jármű viselkedéséhez és az út- vagy pályaviszonyokhoz.

Az összkerékhajtási rendszer ECU-ja lineárisan szabályozza a hajtási nyomatékelosztást, a vezetési helyzetnek megfelelően, reagálva a jármű információira, beleértve a jármű sebességét, gyorsulását és féknyomását. A rendszer egy elektronikusan vezérelt többtárcsás tengelykapcsolót is használ, amely a kerékfordulatszámot, a G-erőket és a tengelykapcsoló hőmérsékletét mérő érzékelők adatai szerint működik.

A FOKOZOTT KAROSSZÉRIA MEREVSÉG MÉG JOBB VÁLTOZATT ÉS KORMÁNYZÁST NYÚJT

A GR Yaris könnyű testét még merevebbé tették a ponthegesztések körülbelül 13%-os növekedésével és körülbelül 24%-kal több szerkezeti ragasztó felvitelével. Ennek eredményeként javult az autó elfordulási reakciója, a kormányzás visszajelzése és a tapadásérzet, ami már korábban is feszes és rendkívül kifizetődő futóművé vált.

A platformot kifejezetten az autóhoz tervezték, a Yaris GA-B szerkezetének elülső részét és a Toyota nagyobb GA-C platformjából kialakított új hátsó részt kombinálva.

Megmaradtak a könnyű, de merev felfüggesztési rendszerek – elöl MacPherson rugóstagok és hátsó kettős lengőkarok függőkarokkal –, de a versenyzők visszajelzései alapján változtatásokat hajtottak végre. Az első lengéscsillapítókat a karosszériához rögzítő további csavarok elnyomják a beállítási változásokat, amelyek akkor fordulhatnak elő, amikor a felső persely deformálódik nagy terhelésű vezetés közben. Az első és a hátsó rugókat is beállították az optimális teljesítmény és a jobb kezelhetőség érdekében.

A cikknek még nincs vége!
Lapozz a következő oldalakra!