Azt, tudtad az ülésekről?
Foglaljon helyet a jövőben!
Ha az autók üléséről esik szó, rendszerint beérjük annyival, hogy legyenek kényelmesek. Pedig sokkal fontosabbak ennél: alapvetően befolyásolják nem csak komfortérzetünket, de a vezetés minőségét és biztonságát is. A Peugeot ezen a téren is fontos innovációkkal járul hozzá évtizedek óta az autózás tökéletesítéséhez.
Az automobil kezdetben nem volt több érdekes mérnöki és társadalmi kísérletnél. Ekkoriban legfontosabb tulajdonsága maga a létezése volt. Amíg a gépesített mobilitás a mechanikával, a környezettel és a többi autóvezetővel való, folyamatos viaskodásból állt, még ötlet szintjén sem merült fel a kényelmes, ergonomikus, netán biztonságos ülés iránti igény. Egész egyszerűen sokkal fontosabb feladatokat kellett megoldaniuk a mérnököknek. Később státuszszimbólummá, a gazdagok ritka játékszeréve vált az automobil, és mint ilyen, minden felhasználó egyedileg kialakított környezetben, szó szerint otthonuk meghosszabbításában utazhatott, a sofőr kényelme azonban ilyenkor sem élvezett prioritást.
Az ülések szerkezete, kialakítása és állíthatósága egészen addig nem volt központi kérdés, amíg meg nem kezdődött az automobil demokratizálódása. Onnantól fogva aztán, hogy a motorizált jármű nem kizárólag mások lenyűgözésére, megbotránkoztatására vagy legyőzésére szolgált – azaz onnantól fogva, hogy nagyon különböző testalkatú és életkorú autóvezetők kezdték napi rendszerességgel használni –, előtérbe kerültek a ma is ismert elvárások.
Mivel nem voltak kialakult normák, a belsőépítészek kísérletezni kezdtek: így születtek meg az autó legváratlanabb pontjairól kihajtogatható, előhúzható és egyéb, furfangos módokon átalakítható ülésrendszerek. Az ötvenes évek derekán a Peugeot zászlóshajója, a 403 Európában az elsők között kínált olyan első üléseket, amelyek támláját teljesen vízszintesbe hátra hajtva tekintélyes méretű, viszonylag sík felületet kaptunk. Ezt a korabeli sajtó tréfásan franciaágyként aposztrofálta, találó módon utalva a megoldás eredetére, bár az átalakítási lehetőség aligha tette kényelmes alvóhellyé a szedánt – híressé annál inkább. Az olyan, ma már természetesnek tekintett megoldásokra, mint a hátsó ajtó nélküli modellek előre billenthető első ülései, az osztva dönthető hátsó üléstámlák, vagy éppen a padlóból kihajtogatható pótülések, további évtizedeket kellett várni.
A különböző piacokon eltérő értékrendek érvényesültek, így míg a múlt század derekán világszerte hasonló alkalmatosságokon foglaltak helyet az utasok, mára kontinensről kontinensre eltérő megoldásokat szült a fejlődés. Európában például a kényelmes, de határozott megtámasztást nyújtó első üléseket szeretjük, amelyekben hosszú távon sem fáradunk el, míg hátul a variálhatóság a legfőbb szempont.
Kínában ezzel szemben mindenütt a pihe-puha komfort dominál, hátul akár az oldaltartás teljes hiányát és a süppedős üléseket is elnézik a fokozott kényeztetésért cserébe – ez utóbbi alatt az utasok rendelkezésére álló kütyük és funkciók minél nagyobb számát értik az ügyfelek. Észak-Amerika pragmatikus vásárlói a rezgéselnyelésre helyezik a hangsúlyt, alighanem a rossz minőségű utak elleni küzdelem jegyében. A Peugeot abban a szerencsés helyzetben van, hogy évtizedek óta jelen van ezeken piacokon, így mérnökei rendkívül széles körű tapasztalatok birtokában foghatnak hozzá a jövő üléseinek a tervezéséhez.
Korai elődeikkel ellentétben azonban nekik sokkal kevesebbet kell kísérletezgetniük: munkáikat társadalmi, technológiai és anatómiai kutatásokra építhetik. Így fordítottak például külön figyelmet már 2007-ben annak az új generációs ülésrendszernek a kifejlesztésére, amely végül 2013-ban, az EMP2 padlólemezt elsőként alkalmazó Peugeot 308 fedélzetén debütált. A különleges, moduláris keresztirányú merevítésekkel ellátott vázszerkezet egyszerre tette kényelmesebbé, biztonságosabbá, ugyanakkor könnyebbé és olcsóbbá is az üléseket.
Ami a jövő üléseit illeti, azt a Peugeot arculati kódexe éppúgy meghatározza, mint az automobil várható fejlődési irányai. A márka vásárlói dinamikus, határozott megtámasztású – nyugodtan mondhatjuk: sportos – üléseket várnak el a Peugeot típusaitól. Ez alighanem akkor is így marad majd, ha az autók magukat vezetik: kiváló példa erre az e-Legend autonóm tanulmányautó különleges ülése. A tervezők itt a koncepcióhoz modellt álló, legendás 504 Coupé korában divatos, sportos kagylóülések stílusát (valamint bársony üléshuzatát) ötvözték a legmodernebb ergonómiai ismeretekkel és gyártástechnológiákkal. Rejtve integrálták például a napjainkban nélkülözhetetlen, ám a hatvanas években még kevéssé elterjedt biztonsági és kényelmi szerelvényeket – a fejtámaszt és a biztonsági övet – az ülésbe, így feloldották a funkcionalitás és a stílus ellentmondását.
De érdemes megfontolni azt a javaslatot is, amelyet a 2017-es Peugeot Instinct dizájnerei tettek: ők az ajtópanelt az ülésváz szerves részeként kezelték, az ülésfelület különböző elemeit viszont ettől a megtámasztást és biztonságot nyújtó szerkezettől (és egymástól) teljesen függetlenül mozgatható, állítható, majdhogynem élőlényként viselkedő, átalakuló organizmusként álmodták meg. Ennek az ötletnek a magvait még 2012-ben vetette el a Peugeot, amikor megépítették az évtized talán leginkább meghatározó Peugeot tanulmányautóját, az Onyx-ot: itt egyáltalán nem is voltak ugyanis ülések, a belső tér egybefüggő (mellesleg újrahasznosított papírból készült) burkolata idomult az utasokhoz, akik így olyan tökéletes harmóniában foglalhattak helyet, mintha az anyaméhben utaznának.
Vajon öt, tizenöt, huszonöt év múlva valóban ilyen organikus, minimalista ülésekkel várnak minket autóink – vagy éppen olyanokkal, amelyeket még el sem tudunk képzelni? Az fejlődés útjai kifürkészhetetlenek, hiszen a száz évvel ezelőtti trendekkel ellentétben ma már nem jellemző az autóiparban az öncélúság: a környezetvédelem, az egészségmegőrzés, a költségcsökkentés és a biztonság értelmes, valóban előre mutató irányokba tereli az ülésrendszerek fejlődését. Hogy napjaink légkamrákkal masszírozó, memóriahabbal párnázott, megújuló forrásokból származó kárpitokkal burkolt ülései a műfaj csúcsát jelentik-e, vagy lehetséges a további tökéletesítés, ma még nehéz volna megmondani.
A Peugeot mérnökei azonban szüntelenül arra törekednek, hogy modellről modellre kényelmesebb, pihentetőbb, biztonságosabb helyet biztosítsanak az autózás legfontosabb tényezőinek: az utasoknak.
Illusztrációk: Peugeot, http://www.autominded.net/