Bérmegállapodás a vasutas és HÉV szakszervezetekkel
A MÁV-VOLÁN-csoport háromoldalú érdekegyeztető tanácsán többfordulós tárgyalássorozat után bérmegállapodás született a vasutas és HÉV szakszervezetekkel, amely három év alatt összességében átlagosan legalább 28,4%-os alapbér-emelést garantál az érintett munkavállalóknak. A vállalatcsoport két reprezentatív szakszervezete, a KKSZ és a SzAKSz nem fogadta el a munkáltatói ajánlatot, így a volánbuszos munkavállalók csak abban az esetben kaphatnak 2024. január 1-jétől béremelést, ha az érdekképviseletek január 31-ig aláírják a megállapodást.
A hároméves bérmegállapodás összességében átlagosan legalább 28,4%-os alapbér-emelést határoz meg a vasutas és HÉV munkavállalók számára. A megállapodás az első évben, 2024-ben a 600 ezer forintos alapbérrészig 17%-os, de legalább 70 ezer forintos béremelést, továbbá jogi garanciát biztosít a további évek reálbérnövekedésére, 2025-re és 2026-ra is.
A béremelés annak a hónapnak az első napjától érvényes, amelyben a megállapodást a szakszervezetek aláírták. A kilenc reprezentatív érdekképviseletből kettő, a KKSZ és a SzAKSz jelezte, hogy nem rendelkezik mandátummal a megállapodás aláírására, így a volánbuszos munkavállalók csak abban az esetben kaphatnak 2024. január 1-jétől emelést, ha a szakszervezetek még január 31-jén éjfélig csatlakoznak a megállapodáshoz. Amennyiben a megállapodás januárban nem jön létre, akkor egy, vagy akár több hónapnyi bérnövekménytől is elesehetnek az érintett munkatársak, annak ellenére, hogy a Volánbusz-munkavállalóknak különösen kedvező az új munkáltatói ajánlat, hiszen a tegnap és tegnapelőtt sztrájkoló autóbuszsofőrök esetében például már idén 20%-ot meghaladó mértékű alapbéremelést biztosítana.
Dr. Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatója kiemelte: „Ez a megállapodás bátran nevezhető történelminek, hiszen jelentős változások kezdetét jelöli. A hároméves megállapodás évekre előre biztosít valódi bérnövekedést a munkatársainknak, miközben megteremti azt a kiszámíthatóságot, amely a vállalatcsoport átalakításához és modernizációjához szükséges. Mert a közös célunk ez, olyan céggé tenni a MÁV-VOLÁN-csoportot, amely hatékonyabban működik, így egyre jobb szolgáltatásokat nyújt az utasainak és egyre biztosabb jövőt, jobb perspektívát kínál a munkavállalóinak. Ma nagy lépést tettünk ebbe az irányba. Remélem, hogy az aláírásból egyelőre kimaradó szakszervezetek is mihamarabb csatlakoznak a megállapodáshoz, hogy a volánbuszos munkatársainknak se kelljen lemondaniuk egyetlen hónapnyi pluszpénzről sem, hiszen a munkájukkal ők is rászolgáltak a bérfejlesztésre.”
A hároméves bérmegállapodás preambulumában a szakszervezetek kifejezik elkötelezettségüket a MÁV-VOLÁN-csoport újraszervezésének, korszerűsítésének támogatásában, és megerősítik a folyamatban való részvételüket.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság