Bevezetés a 2020-as Honda CB1000R újdonságaiba

Összegzés

A Neo Sports Café modellcsalád zászlóshajója kisebb szépészeti beavatkozáson esett át a 2020-as modellévre, így magasabb minőségérzet és még inkább tekintélyt parancsoló megjelenés jellemzi. Ezüstös díszítőelemei (pl. a villahíd, kormánytengely) immáron feketében pompáznak, és Metallic Matt Ballistic Black fényezést kapott az első lámpa kerete is. A színváltozás hozadékaként a hátsó rugón és az első féktárcsákon ezüst csík jelent meg, ami az üzemanyagtartályra is felszalad, egységbe kovácsolva a különleges CB1000R minden részegységét.

Az alapfényezések listáján három feltűnő, lendületes formavilágot kölcsönző tónus szerepel: Candy Chromosphere Red, Graphite Black és az új Matt Pearl Glare White scheme.

Bevezetés

Az elmúlt évtizedben kétséget kizáróan megváltoztak a motorosok igényei, s nemcsak a megjelenésre, hanem az építésmódra és a műszaki alapokra vonatkozóan is. A Honda soha nem félt a vásárlók elvárásaihoz igazítani termékeit, s úgy alkalmazni technikai, illetve mérnökei megoldásait, hogy megfeleljen az új kihívásoknak, s betöltse a kialakuló piaci réseket.

A CB1000R egy azon modellek közül, ami minden ízében a korszellemhez igazodik. Nem a gyorsasági alapra épülő, nagy meztelengépek bevett formulája szerint készül, hanem egy teljesen új, radikális irányzatot képvisel. Lenyűgöző megjelenéssel veszi le lábáról környezetét, és egészen más érzetet, illetve vezetési élményt nyújt, mint elődje.

Fejlesztésekor a Honda mérnökei megőrizték a sport-naked-streetfighter kategóriák legjobb tulajdonságait, ugyanakkor jelentősen fokozták a csúcsteljesítményt és olyan fűszerrel tették különlegesebbé a receptet, amire senki nem számított. Ez nem más, mint a Neo Sport Café ultraminimalista, egyszersmind retró stílusa, mely a korábbi RR-t idéző vonalvezetést váltotta, és különleges textúrájú fémfelületekkel teszi még különlegesebbé az összhatást. Az eredmény egy olyan motorkerékpár lett, amelynek egyedülálló személyisége van, s a sportnakedek és a café racerek stílusjegyei egyaránt felfedezhetőek rajta.

Persze a tetőtől talpig gondosan megtervezett CB1000R koncepciójának középpontjában továbbra is a magával ragadó vezetési élmény áll, a fejlesztők azon dolgoztak, hogy minden eddiginél gyorsabb és fókuszáltabb lehessen nyergében a kanyarvadászat. Legyen szó esztétikumról, érzelmekről, teljesítményről vagy technikáról a CB1000R-t vizsgálva elakad az ember szava.

Mr. S. Uchida, a CB1000R fejlesztésének projektvezetője elmondta:

A Honda mindig a jövőbe néz és arra törekszik, hogy megőrizze vezető szerepét az iparágban. A naked mezőny érettebbé válása egyértelművé tette számunkra, hogy nem elég, ha a legmagasabb szintre emeljük a CB1000R használati értékét és teljesítményét, hiszen a vásárlók elvárásai messze túlmutatnak azon, hogy milyen gyors. Ezért aztán lélegzetelállító és érzelmeket kiváltó modellt akartunk építeni, amit öröm birtokolni és megmutatni a világnak. Új irányba fordultunk tehát, és nagyon büszkék vagyunk a végeredményre – a CB1000R az országúton és a garázsban is csodálatra méltó!”

Mr. Valerio Aiello, formatervezésért felelős részleg, Honda K+F, Róma:

A Neo Sports Café formáival egy teljesen új stílusdimenziót kívántunk megteremteni, amelynél – az elmúlt évek streetfightereivel szemben – nem az erőfitogtatáson van a hangsúly, ugyanakkor letisztultabb, mint a klasszikus café racerek. Szemben az eredeti koncepcióval, a Neo Sports Café família tagjai megőrizték az ősi stílusjegyeket, de merőben eltérnek egymástól, úgy a motorokat, mint építésmódjukat és rendeltetésüket illetően. Kompakt, jellegzetes formákat és nemes anyagokat, például fémet használtunk, hogy még jobbá tegyük a különféle alkatrészeket. A színek kiválasztásánál szintén ez a szemléletmód érvényesült.

S hogy mi az eredmény? A Neo Sports Café modellek nem hasonlítanak egyik vetélytárshoz sem, és senki nem maradhat közömbös irántuk. Mindegy, hogy tetszenek-e vagy sem, messziről lerí róluk, hogy igazi, vérbeli Hondák. Riválisaink választékában klasszikus és modern típusok egyaránt fellelhetők, de szerintem nincs olyan közöttük, ami sikerrel ötvözné a két stílust.

Áttekintés

A CB1000R elegánsan kombinálja a visszafogottságot és az extravaganciát. Kimagasló teljesítményt és szupersportos kezelhetőséget nyújt, viszont az innovatív, minimalista stílus teljesen új személyiségjegyekkel ruházza fel.

Négyhengeres motorjának csúcsteljesítménye 16%-kal nőtt, s már 10 000-es percenkénti főtengelyfordulatnál kiaknázható, forgatónyomatéka pedig 5%-kal gyarapodott a középtartományban, ahol a legtöbbet dolgozik és a legnagyobb élményt nyújtja. A dinamikus gyorsítások érdekében a váltófokozatok áttétele 4%-kal rövidebb lett és immáron adott egy háromállású üzemmódkapcsoló is, amelyet az új, elektronikus gázmarkolathoz társítottak a hondások.

A teljesítmény (P), a motorfék intenzitása (EB) és a kipörgésgátló (HSTC) szintén szabályozható, így időjárási és útviszonyoktól függetlenül mindig biztonságban motorozhat a pilóta, és a megfelelő zenei aláfestés is garantált, mert a kipufogórendszer egyre nyersebb és élesebb hangon muzsikál, ahogy a fordulatszám emelkedik.

A 2020-as CB1000R nem kevesebb, mint 12 kg-mal könnyebb az előző, streetfighteres generációnál, nem mellesleg 20%-kal jobb súlyelosztás, kompaktabb felépítés és még pihentetőbb üléspozíció jellemzi. Szélsőséges megjelenéséhez a zártszelvényből készülő gerincváz is nagyban hozzájárul, technikai fejlettségéről pedig egyebek mellett a fordított, szeparált funkciójú, nagy dugattyús Showa SFF-BP teleszkópvilla és a szintén Showa központi hátsó rugóstag tanúskodik. A rendkívüli teljesítmény okán radiálisan rögzített első nyergek adják a – blokkolásgátlóval kiegészített – fékrendszer alapját, a hátsó kerékre pedig 190 mm széles futófelületű abroncsot szereltek.