Biztosítással megelőzhetőek a kátyúkárviták
Az elmúlt hetek időjárása látványosan tovább rontotta a hazai közutak minőségét: országszerte immár sok tízezernyi kátyút kell az autósoknak kerülgetniük. Ha pedig ez nem sikerül, egy-egy kátyú által okozott kár megszüntetése akár százezer forintba is kerülhet. (Illusztráció: www.shz.de)
A kátyúk okozta károk megszüntetését elvileg az útkezelők állják, az esetek mintegy felében azonban visszautasítják a kárigényeket. A körültekintő dokumentáció, illetve egy kátyúbiztosítás azonban alapvetően növeli a kártérítés esélyét – hívja fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).
Elsősorban az M1-es autópálya kátyúi irányították a figyelmet a tél végére megszaporodott úthibákra. Az időjárás azonban nem volt válogatós, az ország minden szegletében megszaporodtak az úthibák, összesen már több százezer is lehet. Bár az útkezelők hozzáláttak a helyreállításhoz, az úthibák teljes körű megszüntetése májusra várható.
„Az idén kátyús szakaszokon az eddiginél is gyakrabban találkozhatunk figyelmeztető jelzőtáblával kombinált sebességkorlátozással. Erre azért érdemes figyelni, mert az ilyen útszakaszokon keletkezett kátyúkárt az útkezelő nem köteles megtéríteni – hívja fel a figyelmet Papp Lajos, a FBAMSZ gépjármű-szekciójának elnöke. – A kártérítési igény további elutasításának indoka a nem megfelelően dokumentált káresemény szokott lenni.”
Továbbra sem késő kátyúkár-biztosítást kötni – mondja a szakember. A kátyúbiztosítás ára évi 2–3 ezer forint, és jellemzően kgfb vagy casco mellé kötik kiegészítő biztosításként, egyes biztosítók csak kátyúkár-biztosítást is kötnek. Kátyúkár-biztosítás birtokában nem kell fölkutatni az útkezelőt, az autós a saját biztosítójának jelentheti be a kárát; a biztosító fizet, majd utólag rendezi a számlát az érintett közútkezelővel.