BMW i Vision Circular
A BMW i Vision Circular tanulmányautóval a BMW Group a 2040-re előirányzott kompakt BMW modellcsaládot vetíti előre, amelynek középpontjában a fenntarthatóság és a luxus áll.
A négyüléses, teljes egészében elektromos meghajtással szerelt jármű bőséges utasteret kínál, mintegy négy méter hosszú alapterületen. A jövőbe mutató tanulmányautót a mérnökök a BMW Group minden részletre kiterjedő gazdasági körforgásának alapelvei szerint tervezték meg, méltóképpen szimbolizálva a müncheni központú vállalatcsoport azon ambiciózus terveit, amely mentén a prémium minőségű személyes mobilitás terén a világ leginkább fenntartható autógyártó vállalatává kíván válni.
A tanulmányautó egyike azon öt különböző járműkoncepciónak, amelyekkel a BMW Group a Müncheni Nemzetközi Autószalon reflektorfényébe gurítja a nagyvárosok és agglomerációik személyes mobilitásával kapcsolatos jövőbeni elképzeléseit. Az öt iránymutató koncepció az elektromos mobilitás, a digitalizáció és a fenntarthatóság témaköreinek együttese alatt hozza létre a két- és négykerekű mobilitás azon sokoldalú, fenntartható gondolkodásmód szerint megtervezett egységét, amely a közlekedési igények rendkívül széles tartományának maradéktalan kielégítésére hivatott.
A gazdasági körforgás és a másodlagos anyagok használata jelentős mértékben csökkenti a károsanyag-kibocsátást
A klímasemlegességre való törekvése részeként a BMW Group elsődleges célja, hogy az egy új autójára vetített károsanyag-kibocsátás mértékét a jármű teljes életciklusát tekintve jelentős mértékben csökkentse. Az elektromos mobilitásra összpontosító modellpaletta-fejlesztési intézkedései és a megújuló erőforrásokat előtérbe helyező sorozatgyártási folyamatai mellett a vállalatcsoport különösen nagy hangsúlyt fektet a gazdasági körforgás alapelveire és a másodlagos anyagok széleskörű alkalmazására. Ezek az anyagok – így például a másodlagos alumínium és a másodlagos acél is – a hulladékanyagok újrahasznosításával nyerhetők ki és tehetők újrafelhasználhatóvá. A másodlagos anyagok előállításának folyamata sokkal kevésbé káros a környezetre és sokkal kevesebb emisszióval jár, mint az elsődleges anyagok kitermelése és előállítása. Ez jelentős javulást hozhat az egy új autóra vetített ökológiai lábnyom meghatározó csökkentésében, különös tekintettel a beszállítói hálózat működtetésére. Jelenleg a BMW Group új autói átlagosan mintegy 30 százalékban készülnek újrahasznosított és a gazdasági körforgásba visszaforgatott anyagok felhasználásával. A vállalatcsoport „Secondary First” megközelítésének célja, hogy ezt az arányt fokozatosan 50 százalékra emelje.
„A BMW i Vision Circular tanulmányautó kiválóan szemlélteti azon átfogó, minden részletre kiterjedő gondolkodásmódunkat, amelynek középpontjában a hosszútávon fenntartható személyes mobilitás áll. A jövőbe mutató koncepció azon törekvésünket szimbolizálja, amely mentén úttörő szerepet vállalunk a gazdasági körforgás kialakításában” – mondta Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke. „A sorozatgyártás tekintetében az erőforrás-hatékonyság terén is élen járunk, és ezt az új modellek teljes életciklusára igyekszünk kiterjeszteni. Ez gazdaság-fenntarthatósági kérdés is, hiszen a nyersanyagárak jelenlegi alakulása egyértelműen mutatja, hogy milyen pénzügyi következmények várnak azokra az iparágakra, amelyek véges erőforrásokra támaszkodnak. A következő nagy lépésünk ez irányba a Neue Klasse modellgeneráció lesz. Jól tudjuk, hogy sok BMW-rajongó vágyik a Neue Klasse első ízelítőire, de a BMW i Vision Circular tanulmányautó még nem az. Azt azonban megígérhetem, hogy fenntarthatósági szempontból a Neue Klasse modellgeneráció kifejlesztése során a BMW i Vision Circular tanulmányautó esetében is alkalmazott gondolkodásmódot követjük” – fogalmazott Oliver Zipse.
A BMW i Vision Circular tanulmányautó megtervezésének elsődleges célja egy olyan jármű megalkotása volt, amelynek anyagkörforgása teljesen zárt és 100 százalékban újrahasznosított anyagokból épül fel, illetve 100 százalékban újrahasznosítható. Ez a modell életciklusán túlmutató anyagok – másnéven másodlagos anyagok – és a hitelesített bioalapú nyersanyagok különleges újrafelhasználását is magába foglalja. Ugyanez vonatkozik az energiatároló egységre is: a BMW i Vision Circular tanulmányautó szilárdtest akkumulátora 100 százalékban újrahasznosítható és szinte teljes egészében az újrahasznosítási körforgásba visszaforgatott anyagok újrafelhasználásával készült. Ez a fajta jövőbe mutató technológia sokkal nagyobb energiasűrűséget garantál, a legértékesebb erőforrások jelentősen kisebb arányú felhasználása mellett.
„Circular Design”, mint a gazdasági körforgás alapja
„A BMW i Vision Circular tanulmányautó tervezése során a kezdetektől fogva figyelembe vettük a gazdasági körforgás jelentőségét. Mint ilyen, a koncepció innovatív ötletek sorát foglalja magába, amelyek a fenntarthatóságot új, inspiráló kisugárzással ötvözik – ezt a megközelítést »Circular Design« névvel illetjük” – nyilatkozta Adrian van Hooydonk, a BMW Group vezető formatervezője. A „Circular Design” a RE:THINK, RE:DUCE, RE:USE és RE:CYCLE négy alapelvet foglalja magában.
RE:THINK. A gazdasági körforgás alapelve szerint folytatott terméktervezés azzal kezdődik, hogy másképp gondolkodunk a dolgokról. A BMW i Vision Circular tanulmányautó esetében ez a folyamatok és a gyártási technológiák teljes újragondolását jelentette. A tervezők az összes alkatrész eddigi funkcióját megvizsgálták, amelynek eredményeként az adott elemet vagy csere nélkül eltávolították, vagy okosan újracsomagolták és úgy tervezték meg, hogy zárt anyagkörfogás jöjjön létre.
RE:DUCE. „A kevesebb több” alapelv régóta a BMW i divízió filozófiájának szerves része. A BMW i Vision Circular tanulmányautó ezt a felhasznált alkatrészek, anyagcsoportok és felületkezelési megoldások számának szigorú csökkentésével is igazolja. A koncepció például teljes egészében mellőzi a karosszériafényezést, valamint a bőr és a króm alkalmazását. A bioalapú nyersanyagokból készült anyagok széleskörű alkalmazása tovább csökkenti a modell környezetre gyakorolt hatásainak mértékét és az ökológiai lábnyom csökkentéséhez is hozzájárul. Az utastér intelligens vezérlőpaneljei ugyancsak minimalizálják a tanulmányautó komplexitását és anyagfelhasználását. A digitális kezelőfelületek ráadásul a hardverváltozatok számának csökkentését is lehetővé teszik, miközben merőben új formatervezési lehetőségek előtt is utat nyitnak.
RE:USE. Ideális esetben egy fenntartható termék hosszú élettartamú, a gazdag és élvezetes termékélmény pedig sokkalta lelkesebbé teszi az embereket a termék – hosszabb ideig tartó – használatában. Az egyik módja annak, hogy a folyamatosan megújuló élmények megvalósuljanak, a digitalizációban rejlő innovációk integrálása. Az autó karosszériáján és utasterében található digitális kijelzőfelületek megjelenítési lehetőségei, valamint az „opció, mint szolgáltatás” elérhetősége folyamatos újdonságokkal kecsegtet. A folyamatos online frissítések és felhőalapú újítások gondoskodnak róla, hogy a termék technikailag is hosszútávon naprakész maradjon. A jármű élettartama eközben felújításokkal és újratervezésekkel meghosszabbítható. A könnyen leválasztható csatlakozásoknak köszönhetően a felhasználók számára sokkal egyszerűbbé válik az egyes anyagok és alkatrészek cseréje, így a jármű folyamatosan átalakítható és személyre szabható.
RE:CYCLE. A felhasznált anyagok terén a BMW i Vision Circular tanulmányautó az újrahasznosított anyagokra helyezi a hangsúlyt („Secondary First” megközelítés), amelyeket a termék életciklusa végén újra fel lehet használni. A jó minőségű újrahasznosítás érdekében elengedhetetlen, hogy a tervezők kevés eltérő, ellenben könnyen oldható csatlakozásokkal szerelt, egységes anyagokat alkalmazzanak. A BMW i Vision Circular tanulmányautóban ezért nincsenek ragasztások vagy kompozit anyagok, a mérnökök ezek helyet intelligens kötéstípusokat, például zsinórokat, nyomócsapokat és gyorszáras rögzítőelemeket használtak. Ilyen többek között a keréktárcsa-garnitúra, az ülések és a műszerfal is. A gyorszáras rögzítőelemeket a lézergravírozott „Circular” szó kör alakban elrendezett betűi díszítik. A rögzítőelemekkel összekötött alkatrészeket egy speciális dugókulcs egyetlen elfordítással képes szétválasztani. Utóbbi lopásbiztos és stabil alkatrész-kapcsolatot hoz létre, ugyanakkor lehetővé teszi, hogy a jármű számos alkatrésze egyetlen szerszámmal szétszerelhető legyen.
„A BMW mindig is mesterien kezelte a termékeiben rejlő látszólagos ellentmondásokat” – fogalmazott Domagoj Dukec, a BMW vezető formatervezője. „A BMW i Vision Circular tanulmányautóval azt a kihívást tűztük ki magunk elé, hogy egy 100 százalékban újrahasznosítható járművet tervezzünk úgy, hogy az maradéktalanul megfeleljen – és bizonyos tekintetben meg is haladja – ügyfeleink magától értetődő elvárásainak, mind a kínált életstílus, mind pedig a luxus tekintetében” – tette hozzá.