Bugatti Type 35 – Epikus versenyek és győzelmek, amelyek legendát teremtettek

A motorsport évkönyveiben kevés autó bizonyult olyan sikeresnek, mint a Bugatti Type 35, amely 100 éve debütált a versenyeken. Versenyautóként a Type 35 teljesen esélytelen volt. Ettore Bugatti látnoki tervezési és mérnöki elvei, valamint a tökéletesség iránti könyörtelen törekvése egy olyan autót eredményezett, amely világszerte uralta a Grands Prix-t, a hegymászókat és az országúti rallykat, és mintegy 2500 győzelmet aratott aktív időszaka alatt.

A Bugatti Type 35 megszületését megelőző kor legnagyobb országúti versenyeitől, mint például a Targa Florio, az epikus hegymászókig, mint például a francia La Turbie, a Bugatti Type 35 és származékai mindent elsöpörtek előttük. Sokan a mai napig ismerősek számunkra, de a 35-ös típus sok olyan előtt diadalmaskodott, amelyek elvesztek az idők homokjában, köztük a francia Grand Prix de La Baule tengerparti versenyen.

Erői csúcsán a Bugatti Type 35 átlagosan 12 futamgyőzelmet aratott havonta. Mindössze két évvel az 1924-es Lyons Grand Prix debütáló versenye után a Type 35 megnyerte az 1926-os Grand Prix világbajnokságot. 1925 és 1929 között a Type 35 a fárasztó Targa Florio országúti versenyt is a magáévá tette, és öt egymást követő alkalommal aratott győzelmet a szicíliai hegyekben.

„Ettore Bugatti fenséges dizájnjának köszönhetően a Type 35 versenygyőztesként született. A Type 35-tel kapcsolatos minden, az átfogó koncepciótól a legapróbb részletekig rendkívül precízen kivitelezett, hogy az autó versenyelőnyét adja.

A 35-ös típus kiváló formatervezési és mérnöki tulajdonságainál azonban több volt az, ami hozzájárult az autó példátlan sikeréhez a versenypályán. Arról is szólt, hogy milyen érzéseket keltett a sofőreiben. A Type 35 a legmagasabb szintű önbizalom és a puszta életöröm (életöröm) érzését kölcsönözte pilótáinak, ami újra és újra győzelemre sarkallta őket a legnehezebb körülmények és versenytársak ellen is.”

Luigi Galli, Örökségvédelmi és tanúsítási szakértő a Bugattinál

A Bugatti Type 35 versenykorszakában a hegymászásban elért sikerek ugyanolyan elismerésben részesültek, mint a körpályán és a hosszú távú országúti versenyeken. A motorversenyzés még gyerekcipőben járt ebben a korszakban, és a dedikált motorversenypályák száma még mindig hihetetlenül kicsi volt, így a hegymászók a Type 35 pályafutásának leglátványosabb versenymotorsportját jelentették. A szűk kanyarokat leküzdő agilis kezelhetőségével, valamint a legmeredekebb emelkedőkön való felfutást lehetővé tevő kiváló teljesítmény-tömeg arányával és gyorsulásával a Type 35 kitűnt ebben a szakmában, átvette a stafétabotot elődjétől, a Type 13-tól, amellyel Jean. A Mabille híresen megnyerte a La Turbie-hegymászást Franciaországban 1922-ben. 1930-ban René Dreyfus követte a Mabille keréknyomait a győzelemig egy Bugatti Type 35B-vel.

Annak ellenére, hogy 1928-ban az események elmaradása miatt nem volt megküzdhető hivatalos világbajnoki cím, az év így is kiválónak bizonyult a Bugatti és a Type 35 számára, futamról futamra győzelmekkel. Az 1928-ban megrendezett 26 élvonalbeli nemzetközi verseny közül a Bugatti pilótái 23-on szerezték meg az első helyezést, köztük 11 Grand Prix-n és a Targa Florión.

De a következő évben, 1929-ben a Bugatti megszerezte az egyik legrangosabb győzelmét a Type 35-tel. Louis Chiron Monégasque pilótája saját kertjében verte meg a német autóipart, amikor megnyerte a Nemzetek Nagydíját a Nürburgringen. két évvel az áramkör megnyitása után. 4 óra 46 perc és 508,77 km hibátlan futás után a Type 35C-vel a hatalmas kihívásokkal teli útvonalon Chiron átvette a kockás zászlót. 12 perccel később a szintén egy Type 35C volánjánál ülő francia ász, Georges Philippe kergette haza.

Az 1920-as évek utolsó éve volt az is, amikor először futott le a Monacói Nagydíj. Ott egy Bugatti Type 35B William Grover-Williams győzelmet aratott az utcai pályán, amivel a brit pilóta 100 000 francia frank díjat kapott, ami akkoriban abszolút vagyon volt. Grover-Williams már megnyerte az 1928-as Francia Nagydíjat egy Bugatti Type 35-tel; 1929-ben újra megnyerné a versenyt ugyanazzal a modellel.

Az egyik kevésbé emlékezett esemény, amelyen a Bugatti Type 35 remekelt, a La Baule Grand Prix volt. Franciaország nyugati partján, egy exkluzív üdülőhely tengerpartján rendezték meg a versenyt, ahol a párizsi autósok nyáron megmenekülhettek a főváros nyüzsgésétől és hőségétől. A verseny nemcsak más autókkal, hanem a hatalmas Atlanti-óceán felől érkező árral is megküzdött. .

La Baule aranyhomokja boldog vadászterületnek bizonyult a Bugatti Type 35 számára, a brit pilóta, George Eyston kapitány több mint hat perccel nyerte meg az 1927-es versenyt Type 35B-vel. A következő évben Pierre Blaque-Belair megszerezte a győzelmet Type 35-ösével.

Miután az 1920-as évek végén és az 1930-as évek elején végig uralta a motorsport világát, a Bugatti Type 35 sztárja elkerülhetetlenül hanyatlásnak indult a sportág legmagasabb szintjein, ahogy az újabb, erősebb modellek megjelentek Molsheimből.

Manapság a Bugatti Type 35-öt nemcsak a számos győzelme miatt emlékeznek meg, hanem arról is, hogy hogyan határozta meg újra, milyen is lehet egy versenyautó: a mérnöki mestermű, amely továbbra is áhítatot és csodálatot kelt, ugyanúgy, mint amikor először pályára lépett. 100 évvel ezelőtt.

De az igazság az, hogy a Type 35 soha nem szűnt meg nyerni. Egy évszázaddal később még mindig versenyeken és hegymászókon hajtják a győzelmet szerte a világon, és a Bugatti-rajongók, akik életben tartják ennek a figyelemre méltó autónak a legendáját, nem egy múzeumban, hanem a pályán, ahová való.


Éppen egy esztendeje tiltotta le a márka további megismeréséről a látássérült autós szakértőket a Suzuki pr-osa

Tudtad?

Mi az a blogger pont hu, az Egyszer már láttam autót pont hu, a Teszt a lelke mindennek pont hu, a GaszTROLL pont hu és a Trollverda pont hu honlapok, valamint a Begurulva – autó és kütyümustra és a podCARs pont hu podcast csatornák a Médiabirodalom lapcsoporthoz tartoznak!