Chevrolet Corvette ZR1 – A valaha volt leggyorsabb, legerősebb Corvette

A hegy királya visszatér

A Chevrolet felszabadította az elképzelhetetlent a Corvette ZR1-ben. A King of the Hill egy autógyártó valaha gyártott legerősebb V8-asával tér vissza Amerikában, észbontó specifikációival és ikonikus dizájnjával, hogy kihívást jelentsen a világ legjobb szuperautóinak kupé és kabrió változataiban egyaránt.

  • A Corvette ZR1 egy 5,5 literes, dupla turbófeltöltésű DOHC lapos hajtókaros V8-as motorral rendelkezik, amelyet LT7-nek kereszteltek.
  • Az LT7-es motor 1064 lóerőt ad le 7000-es fordulatszámon, és 828 lb-ft nyomatékot 6000-es fordulatszámon, a SAE-irányelvek szerint – ez a valaha volt legnagyobb teljesítmény egy gyári Corvette-től és a legerősebb V8-as, amelyet valaha Amerikában gyártottak autógyártótól.
  • A Corvette ZR1 GM becsült végsebessége több mint 215 mph a versenypályán, és a negyed mérföldet a GM által becsült 10 másodperc alatti idővel teszi meg1.
  • A célirányos szénszálas aerocsomag több mint 1200 font leszorítóerőt hoz létre végsebesség mellett.
  • A ZR1 feleleveníti a Corvette történetének egyik legikonikusabb stílusát: az osztott hátsó ablakot.

„A csapat, amely forradalmasította a Corvette-et középmotoros architektúrájával, újabb kihívás elé állított: a ZR1-et a következő szintre emeli” – mondta Scott Bell, a Chevrolet alelnöke. „A Corvette ZR1 arról szól, hogy nyers erővel és élvonalbeli innovációval terjessze a borítékot. A Stingray-től a Z06-on, az E-Ray-en és most a ZR1-en át a Corvette család minden új iterációval folyamatosan emelkedik – és kihívást jelent a világ legjobbjaival.”

A motorfejlesztés határainak feszegetése

A ZR1 5,5 literes LT7 ikerturbós DOHC V8-as motorja ugyanazzal az architektúrával indul, mint a Z06 LT6-ja, amely a valaha volt legerősebb szívó V8-as motor, és iker turbófeltöltővel a következő szintre emeli – ez az első alkalom egy gyári Corvette esetében.

A „Gemini V8” architektúrának nevezett LT6 program csak a kezdet volt, mivel a mérnökök kettős célt tűztek ki maguk elé: hatalmas erőt, képességet és karaktert hoznak létre szívó- és turbófeltöltésű lapos főtengelyes ikermotorokból. Ezeket a célokat szem előtt tartva a mérnökök nem turbófeltöltős LT6-ot alkottak, hanem gyakorlatilag minden rendszert megváltoztattak és optimalizáltak a továbbfejlesztett alkalmazásokhoz.

A Corvette ZR1 5,5 literes, ikerturbós DOHC lapos hajtókaros LT7 motorja a mérnöki képességek eredménye, és feszegeti a motorarchitektúra képességeinek határait. Az átgondolt tervezés a legjobb teljesítményt az 5,5 literes lapos motor architektúrájával párosuló kényszerindukcióval produkálta.

Egyedülálló az 5,5 literes LT7 ikerturbós V8-ban:

  • Fejöntvények egyedi nyílásokkal és nagyobb égéstérrel
  • A szelepsor időzítése és emelési profilja kényszerindukcióra optimalizálva, magasabb kipufogó-hőmérséklet mellett, lehetővé téve a kipufogószelepeket
  • Teljesen új szívórendszer, dupla turbófeltöltőhöz hangolva
  • CNC megmunkálású égéstér, kipufogó- és szívónyílások, amelyek az LT7-re jellemzőek
  • Kettős, áthelyezett burkolat, golyóscsapágyas, mono-scroll (76 mm-es) turbófeltöltők, amelyek a kipufogócsonkba integrálva csökkentik a térfogatot és a kipufogószelep és a turbinakerék közötti távolságot a gyors reagálás érdekében az elektronikus hulladékszelepekkel
  • Intelligens lassulásgátló motorkalibrációs technikák kifejezetten a ZR1-hez, amelyek alkalmazkodnak és reagálnak a vezetési stílusra
  • Az LT7 motor is erre a motorarchitektúrára épül, és a következőket tartalmazza:

Hozzáadott blokk- és fejmegmunkálás a turbóhűtés és olajozás támogatásához

  • Az ellensúly megváltozik, hogy figyelembe vegyék az egyedi dugattyút és a hajtókar szerelvény egyedi hajtórúdját
  • Egy másodlagos tüzelőanyag-befecskendező rendszer hozzáadásával biztosítja a szükséges további üzemanyagot a motor hatalmas teljesítményének támogatásához
  • Az LT7 motor teljesítményének drámai növekedésének támogatására a mérnökök számos változtatást hajtottak végre a Corvette ZR1 nyolcfokozatú duplakuplungos sebességváltóján, többek között:

Belső és külső bemenő tengely korszerűsítése

  • Megnövelt hajtómű-kapacitás és szilárdság növelve a sörétzárás révén minden sebességfokozathoz
  • Az utolsó meghajtó finomításai
  • Olajkezelés a jármű megnövelt hossz- és oldalirányú képességének támogatására
  • Megnövelt vezérlőszelepek az LT7 magasabb szükséges tengelykapcsoló bilincs-terheléséhez

Az LT7-es motort arra tervezték, hogy négy számjegyű lóerős küldetését teljesítse anélkül, hogy az alkatrészek kompromisszumai kellenek, és megőrzi azt a fordulatokkal teli karaktert, amely a Gemini V8-as motorcsalád szíve. A kentucky-i Bowling Green Assembly Plant részét képező Performance Build Center motorépítő mesterei fogják kézzel összeszerelni.

Könnyedén lehetővé teszi a sebességet

A céltudatos aerodinamika biztosítja a valaha volt legnagyobb leszorítóerőt egy Corvette-ből, több mint 1200 fontot maximális sebességnél.

A Corvette ZR1 olyan sebességet kínál, mint a korábbi Corvette. Két különálló beállítás, kiegészítve a Magnetic Ride lengéscsillapítókkal, valósítja meg ezt. A szabványos Corvette ZR1 alváz karcsúbb, alacsonyabb légellenállású karosszériával és egy kis légterelővel érkezik, az ügyfél által állítható rövid és magas fonott fonatokkal. Tartalmaz továbbá egy szabványos szénszálas elülső elosztót, billenő díszléceket, integrált fékhűtéssel ellátott oldalsó szívónyílást és az elülső aljzatot istállóterelőkkel. A Michelin Pilot Sport 4S abroncsok első 20 hüvelykes, hátsó 21 hüvelykes kerekeit borítják. Az alapkivitelű alváz a legjobb közúti kényelem és pályaképesség ötvözi ezt a beállítást.

A Corvette ZR1 könnyedén szállítja a világ legkeményebb pályáit, nemcsak az 5,5 literes LT7-es motor erejével, hanem az autóban található további, speciális aerodinamikai és hűtési változtatásokkal is. Ezek a következők:

  • Átfolyó motorháztető: A levegő belép az első rácsba, átáramlik az intercooler hőcserélőn, és kilép a motorháztetőből, hogy növelje az első leszorítóerőt és lehűtse a feltöltött levegő hőmérsékletét.
  • Szénszálas oldalprofil légcsatornák: Tiszta, hűvös levegő áramlik át a légcsatornákon, amelyek tisztán integrálva vannak az utastér ajtaja mögötti, jellegzetes lengőkaros keretbe, hogy hűsítsék a hátsó fékeket egy bonyolultan megtervezett rendszeren keresztül, amely nem befolyásolja a hátsó kerék mozgását.
  • Egyedülálló frisslevegő-beszívó csatornák: A kupé hátsó nyílásán található szénszálas bemenetek beszívják a levegőt, hogy lehűtik a turbókompresszor bemeneti levegő hőmérsékletét

A Corvette ZR1 opcionális ZTK teljesítménycsomagja valódi pályafegyvert nyit meg. Figyelemre méltó, hogy a ZTK csomag agresszív, nagy leszorítóerővel rendelkező hátsó szárnyat, elülső merülési síkokat és magas motorháztetőt, Gurney-ajkát ad hozzá – mindez szénszálból készült. Alul a karosszéria alsó fékjei helyettesítik a standard első Gurney-t, az első leszorítóerő növelése érdekében. A ZTK csomagban található felfüggesztés-tuning merevebb rugókat és Michelin Pilot Sport Cup 2 R gumikat ad hozzá. A tesztelések és fejlesztések közepette a ZR1 megküzdött a világ legigényesebb versenypályáival, beleértve a Nürburgringet, a Road Atlantát és a Virginia International Raceway-t.

A Carbon Aero, amely a ZTK csomag összes aerodinamikai berendezését tartalmazza, a szabványos ZR1 alvázon is elérhető.

„Magas célokkal indultunk be a ZR1 programba, de már az első pályán végzett fejlesztési tesztjeink is azt mutatták, hogy a csapatok már túlszárnyalták azokat” – mondta Tadge Juechter, a Corvette ügyvezető főmérnöke. „Miközben az autó fejlesztésén dolgoztunk, továbbra is túlléptünk az elvárásokon, és tudtuk, hogy egy speciális Corvette van a kezünkben.”

A ZR1 nagy teljesítményét egy új fékrendszer szabályozza. A fékcsomag forradalmian új szénkerámia rotorgyártási technológiát használ a nagyobb tartósság és a fékkomponensek hőmérsékletének csökkentése érdekében. Az első rotorok 15,7 hüvelyk (400 mm) átmérőjűek, a hátsó rotorok pedig 15,4 hüvelyk (390 mm) átmérőjűek – az első rotorok a valaha felszerelt legnagyobbak a Corvette-en. Mindössze 24,5 másodperc alatt a Corvette ZR1 80-200 mph-ról vissza 80 mph-ra – 22%-kal gyorsabb, mint a C7 Corvette ZR1, és 53%-kal gyorsabb, mint a C6 Corvette ZR1.

Az osztott ablak visszatérésére tervezték

A ZR1 esetében a funkció és a forma gyorsan megragadt, és azonnali ikont hoztak létre – ez az ikon méltó a történelmi osztott ablak visszatéréséhez.

„Nem közelítettük meg könnyedén ezt a döntést, tudjuk, hogy ez a Corvette történetének egyik kedvelt eleme” – mondta Phil Zak, a Chevrolet ügyvezető tervezési igazgatója. „Ez az elem nemcsak funkciót biztosít, hanem a szenvedélyes dizájnt is bele tudtuk illeszteni a formába, és mindezt úgy, hogy tisztelegjünk a Corvette története előtt. A ZR1 úgy érezte, hogy itt az ideje, hogy visszaállítsa az osztott ablakot.”

Utoljára a C2-generációs Corvette-en, és csendesen a Corvette Z06 GT3.R versenyautón láthattuk az osztott ablakos stílust, amely a Corvette ZR1 formatervezési kijelentését használja ki. Ez a szénszálas „gerinc” a két hátsó ablak között, amely szabadon szövött vagy karosszériaszínben is kapható, bár látványelemként szolgál, fokozott hőelvezetést biztosít a motortérből, párhuzamosan működik számos más hűtőelemmel a ZR1-ben.

A csapatok azon dolgoztak, hogy kiemeljék a nyolcadik generációs Corvette Stingray-nél először bemutatott feltűnő dizájnt, és hangsúlyosabbá tegyék az autó mozgásérzékét idéző ​​vonalakat – de a dizájn funkciója is segíti a teljesítményt. A csapatok megvizsgálták a Corvette ZR1 minden alkatrészét, hogy biztosítsák a hűtést és az aerodinamikát, és minden változtatás teljesítette az autó küldetését: a teljesítményt.

További változások a következők:

  • Száltető a tömeg csökkentésére és a súlypont csökkentésére a kupé és a kabrió esetében egyaránt
  • Egyedülálló alumínium kerékkialakítás négyféle kivitelben, köztük Edge Blue – tisztelgés a ZR1 jellegzetes színvilága előtt
  • Az LT7 motor szívónyílása Edge Blue színnel lett befejezve – olyan motort biztosít, amely olyan jól néz ki, mint ahogyan teljesít
  • Választható új szénszálas kerékkialakítás, kizárólag a ZR1-hez, hogy 42,8 fonttal csökkentse a rugózatlan tömeget

A Corvette ZR1 pilótafülkéje felhívja a figyelmet a részletekre, nevezetesen a belső táblán, a küszöblemezeken és a kormányon található egyedi ZR1 jelvényekkel. A 3LZ burkolaton a ZR1-re jellemző új befejező öltésminta áll rendelkezésre az ajtókhoz. A teljesítménymérő is jelen van, ami az első gyári turbófeltöltős Corvette-et jelzi a névtábla történetében.

További választási lehetőséget biztosítva az ügyfeleknek, a Corvette ZR1 testreszabási listát kínál a külső és belső színek között. Megosztva a 2025-ös Corvette-kínálattal, új színek, például a Competition Yellow, a Hysteria Purple és a Sebring Orange főcímfrissítések. Utóbbi az előző C7-es generációs Corvette ZR1 rajongók kedvenc színárnyalatát idézi.

Belül egy új Habanero belső és egy Blue Stitch opció is elérhető. Különféle teljes hosszúságú versenycsíkok, féknyereg színek, köztük exkluzív kék a féknyergek, biztonsági öv színek és még sok más is elérhető lesz.

Jövőre jön a King of the Hill

A Corvette ZR1 gyártása 2025-ben kezdődik, és a General Motors Bowling Green összeszerelő üzemében, Kentuckyban készül. Csatlakozik a Corvette Stingray-hez, a Corvette Z06-hoz és a Corvette E-Ray-hez, hogy tovább emelje a Corvette családot. Az árakkal és a rendelkezésre állással kapcsolatos további részleteket a gyártáshoz közelebb hozzák.

Kereszt zászló zárók:

  • Az első körben a Milford Proving Ground MRC tesztpályáján az új ZR1 gyorsabb csúcssebességet ért el, mint a széria C7 ZR1.
  • A mérnökök 10 másodperc alatti negyedmérföldes időt értek el a Corvette ZR1 első indulásakor.
  • Mind a négy tesztpilóta könnyedén haladta meg a 200 mérföld/órás csúcssebességet a legelső körükön a Nürburgringen.
  • Az LT7 több teljesítményt produkál, mint két LS7-es motor, a legendás 7.0 literes V-8 a hatodik generációs Corvette Z06-ból – ami egy LS7-es motorhoz hasonló bankonként.

FRISS PARALIMPIAI HÍREINK >>>

Tudtad?