Citroen OLI [all-ë]

Copyright Arnaud TAQUET @ Continental Productions

LENDÜLET
A Citroën ‘oli’ [all-ë] egy intelligens ötleteket felvonultató meghökkentő koncepció, mely megkérdőjelezi a fennálló helyzetet. Egy olyan végcélt képvisel, ahol a tisztán elektromos mobilitás a maga sokoldalúságával és élvezetességével a legkülönfélébb emberek életminőségén képes javítani.


A Citroën ‘oli’ válaszul a jövő társadalmi és mobilitási kihívásaira – a nehezebb, komplexebb és drágább zéró kibocsátású családi autók gyártására irányuló trend ellenében ki meri mondani, hogy „elég”.


Az innovatív Amira épülő koncepció meggyőző módon teszi a mobilitást örömtelivé, megfizethetővé, felelősségteljessé és sokoldalúvá.

AMBÍCIÓ
A kisebb súly és a kevésbé bonyolult felépítés, az újrahasznosított és újrahasznosítható alapanyagok, valamint a megfizethetőség, a tartósság és a hosszú élettartam révén az oli „best-in-class” életciklus-értékelésre (LCA) törekszik.


A „kerekeken guruló labor” optimista hozzáállásával a jövőbe látó intelligens ötletek tárháza.


1000 kg körüli céltömeg, 400 km hatótávolság, maximális hatékonyságot és 10 kWh/100 km fogyasztást biztosító 110 km/h végsebesség, 23 perc alatt 20%-ról 80%-os töltésszint.


Új megközelítésre ösztönöz a Citroën elektromos járművekkel kapcsolatos ügyfélszolgáltatásokra és a márkával való együttműködésre vonatkozóan.

INVENCIÓ
Az oli nem autó, hanem multifunkcionális eszköz, mely akkor is ugyanolyan hasznos, amikor éppen nem vezetjük.
Egy új életstílus kiszolgálója: intelligens V2G és V2L képességgel rendelkező elektromos eszköz, mely biztosítja a vezetés és az élet élvezetéhez szükséges energiát.


Rendhagyó sziluettje a funkcionalitásnak, a hatékonyságnak és a tartósságnak alárendelt őszinte esztétikai hozzáállást képvisel.
Karakteres személyisége intelligens ipari terméktervezési megközelítést tükröz, mely a sokoldalúságot helyezi előtérbe.
Egyforma első ajtók, hatékony lökhárítók és karosszériavédő elemek, sík panelek és üvegfelületek, könnyű alapanyagok
Újrahasznosított, méhsejt-szerkezetű hullámpapír panelekből készült erős és lapos motorháztető, tető és pick up plató (amelyekre akár rá is állhatunk)


Egyedi acél/alumínium hibrid keréktárcsák fenntartható és intelligens Goodyear Eagle GO koncepcióabroncsokkal
Tágas, innovatív beltér speciális műszerfallal, „Smartband” HMI kivetítővel és saját eszközre épülő infotainment rendszerrel
Irodai stílusú, hálós háttámlájú kényelmes ülések, mosható padló és könnyű, újrahasznosítható anyagok Körkörös életút több tulajdonossal: a jármű felújítható, korszerűsíthető és újrahasznosított alkatrészekkel javítható.

KÜLDETÉS
Az oli annak a küldetésnek a jelképe, melynek keretében a Citroën a lehető legkisebb környezeti terhelés mellett mindenki számára elérhetővé igyekszik tenni az egyszerű és tisztán elektromos közlekedést, hogy ezzel is javítsa az emberek életminőségét.
A későbbi modelleknél alkalmazandó megújult Citroën-logó és új márkaarculat szimbolikus bevezetése. Az olin kikísérletezett új ötletek, stíluselemek és belső megoldások visszaköszönnek a majdani szériamodelleken.

A Citroën megszállottan kutatja a megfizethető személyi mobilitás jövőjét, és az AMI sikere kellő ösztönzést adott arra, hogy az oli koncepcióval még messzebb menjen a szokatlan megoldások terén.


Az újító szellemű AMI jól példázza, mennyire merészen gondolkodik a Citroën, ha arról van szó, hogy vállalásához híven mindenki számára elérhetővé tegye a tisztán elektromos közlekedést. Ez adta az ösztönzést az oli névre keresztelt, meghökkentő és innovatív „kerekeken guruló labor” koncepciójához is, amely a nehezebb, komplexebb és drágább elektromos autók képviselte trenddel szemben még radikálisabb megoldást képvisel a családi mobilitás terén.


„Részben az AMI-ra utalva, részben mert tökéletesen kifejezi a jármű lényegét, olinak neveztük el a projektet. Újabb bizonyíték ez arra, hogy csak a Citroën képes a legkülönbözőbb emberek tisztán elektromos (ALL-Electric) mobilitásra vonatkozó igényeit rendhagyó, felelősségteljes és kifizetődő módon kielégíteni” – nyilatkozta Vincent Cobée, a Citroën vezérigazgatója.Az oli irányt mutat: okos és megvalósítható ötletek kísérletező kedvű és sokoldalú manifesztuma, mely a minél nagyobb hatékonyság, sokoldalúság és hozzáférhetőség érdekében a jármű súlyának és bonyolultságának csökkentésére összpontosít. Egy olyan végcél, ahol a „többre” irányuló tendenciát felváltja a konstruktívabb „elég” (csak amennyire szükség van) gondolata.
Az olin bemutatott koncepciók és innovatív megoldások közül várhatóan sokat viszontláthatunk majd a Citroën eljövendő elektromos családi modelljein.


A szavak tettekre váltása terén az AMI szó szerint csak egy kis lépés volt, az oli viszont hatalmas ugrás. Egy 2500 kilós, képernyőkkel és kütyükkel teletömött „kerekeken guruló palotával” ellentétben az oli azt bizonyítja, hogy a vásárlók igényeinek éppen megfelelő mennyiségű szolgáltatással, valamint felelős anyagok kreatív felhasználásával és fenntartható gyártási folyamatokkal kielégíthető az olcsó, ugyanakkor vonzó, többféle életmódnak megfelelő, nulla károsanyag-kibocsátású mobilitás iránt mutatkozó társadalmi igény.
Vincent Cobée-től megtudhatjuk, miért van itt az oli ideje: „Jelenleg egyszerre három dolog áll konfliktusban egymással. Az első a mobilitás növekvő értéke és a tőle való függés, a második a gazdasági kényszerek és az erőforrásokat övező bizonytalanság, a harmadik pedig a felelősségteljes és pozitív jövőre irányuló vágy egyre erőteljesebb megnyilatkozása. A fogyasztók kezdik érezni, hogy a bőség kora véget érhet, illetve, hogy az egyre szigorúbb szabályozás és a növekvő költségek korlátozhatják a szabad mozgás lehetőségét. És mivel egyre inkább tudatában vagyunk annak, hogy fel kell gyorsítani az éghajlatváltozás ellenében tett erőfeszítéseinket, környezettudatosabbakká és megfontoltabbakká is váltunk.”


„A 70-es évek közepén egy tipikus családi autó súlya kb. 800 kg, hossza és szélessége 3,7, illetve 1,6 m volt. Egy hasonló autó ma több mint 1200 kg-ot nyom, legalább 4,3 m hosszú és 1,8 m széles. Némelyik modell súlya a 2500 kg-ot is meghaladja. Ez részben a törvényi és biztonsági előírások következménye, de ha folytatódik ez a trend, és ezek a járművek a nap 95%-ában továbbra is csak állnak, illetve az utak 80%-ában csak egy személy ül bennük, a bolygó védelme és a fenntartható elektromos mobilitás ígérete között feszülő ellentét nem egykönnyen lesz feloldható.”


„A Citroën szerint a villamosítás nem jelenthet kívülről jövő kényszert, a környezettudatosság pedig nem lehet egyenértékű az olyan büntető jellegű intézkedésekkel, mint a mobilitás korlátozása vagy a gépjárműhasználat kevésbé vonzóvá tétele. Meg kell fordítani a trendet, könnyebb és megfizethetőbb járműveket kell készíteni, és meg kell találni a maximális kihasználás módját. Máskülönben a családok le kell, hogy mondjanak a közlekedés szabadságáról, ha már csak tisztán elektromos járművek állnak majd rendelkezésre. Az oli egyértelműen bizonyítja, hogy a Citroën nyíltan és optimistán néz szembe ezekkel az ellentmondásokkal.”

Laurence Hansen, a Citroën termékfejlesztési igazgatója és Laurent Barria, a márka marketing és kommunikációs igazgatója számára az oli a Citroënnek az elektromos autózás demokratizálására és egyben minél élvezetesebbé tételére irányuló törekvését testesíti meg.
A Citroën szerint itt az ideje, hogy megálljt parancsoljunk a túlzásra és a felesleges kiadásokra épülő trendnek, és helyette könnyebb, kevésbé bonyolult és valóban megfizethető, ugyanakkor ötletes és optimista kisugárzású járműveket gyártsunk.


A rendhagyó és csöppet sem bonyolult AMI fontos lépés volt ebben az irányban, míg az olyan részben vagy teljesen elektromos modelleknek hála, mint az ë-C4 és az új ë-C4-X, a kishaszonjárművek közül pedig az ë-Berlingo és az ë-Jumpy, a Citroëntől elvárt kényelem, egyedi karakter és igényesség mellett már most részesülhetünk a villanyautózás előnyeiben.


A családi mobilitást illetően az olival a Citroën merészen tovább emeli a tétet, és minden részletet újragondol az erőforrások és a nyersanyagok mennyiségének csökkentése érdekében. A cél olyan megfelelő hatótávval rendelkező, vonzó járművek gyártása, melyek könnyebben kiismerhetők, megfizethetőbbek és sokoldalúbbak.


„Az oli egyfajta munkaplatform, mely lehetőséget ad a későbbi gyártás szempontjából megvalósítható kreatív ötletek átgondolására – nyilatkozza Laurence Hansen. – Ezek nem egyszerre és nem is az itt látott formában valósulnak majd meg, de az általuk képviselt magas fokú innováció mindenképp ösztönzőleg hat a későbbi Citroën modellekre.”