Citroen OLI [all-ë] (3.)

Copyright Arnaud TAQUET @ Continental Productions

A FUNKCIÓNAK ALÁRENDELT DESIGN
A tagadhatatlanul feltűnő és meglepő oli szokatlan sziluettje karakteres személyiségről, teljesítőképességről és pozitív hozzáállásról árulkodik. A 4,2 m hosszú, 1,65 m magas és 1,9 m széles jármű ökológiai lábnyoma egy kompakt SUV-éhoz mérhető.
A járműre nem illenek a hagyományos címkék. Az oli igénytől függően bármi lehet: családi autó, városi jármű, kalandautó, munkatárs, vagy akár az otthonunk meghosszabbítása, mely gondoskodik a mindennapi berendezések áramellátásáról, segít egy esetleges áramkimaradás idején, vagy akár ablaktisztításhoz is használható emelvényként szolgál.
Pierre Leclercq, a Citroën designigazgatója szerint az oli egyszerűségével és közvetlenségével az olyan családokat célozza meg, akik számára az autó nem státuszszimbólum, és akik nem törődnek a sztereotípiákkal: „A Citroënt mindig is az egyszerűség jellemezte, egy olyanfajta tisztaság, ami a többi márkából hiányzik. Sokkal nagyobb kihívás egy olyan tárgyat tervezni, amelyik úgy egyedi, hogy egyszerű, mint túlbonyolítani valamit, aztán megpróbálni egyedivé tenni. Elég, ha az olyan legendás járművekre gondolunk, mint az új Ami vagy a 2CV, amelyekről messziről látszik, hogy Citroën modellek, és amelyek gyakorlatias szellemüknek köszönhetően hosszabb életűek is egyben.”
Az oli tervezői szándékosan eltúlozták az esztétikai szempontokat, hogy ezzel is a funkcionalitást és a sokoldalúságot szolgálják. Az Amihoz hasonlóan az oli is bátran vállalja a rá jellemző egyszerű és intuitív megközelítést, és játékos színfoltjaival, világos kárpitjaival és élénk mintáival tűnik ki, melyek gazdag személyre szabási lehetőségeket hordoznak magukban.
„Nem félünk megmutatni, miből áll egy autó, ezért például kereteket, csavarokat és zsanérokat is láthatunk. Az egyszerűség elve lehetővé teszi, hogy a megszokottól eltérő módon tervezzünk, és mindent megkérdőjelezzünk. Olyan ez egy kicsit, mintha a mára elterjedt digitális technológiák helyett visszafordulnánk az analóg megközelítéshez – folytatja Leclerq. – Ez az oka annak, hogy az oli tervezésekor nem tipikusan autós szemléletet követtünk, és ez a fajta tisztaság és kreativitás jövendő modelljeink formatervezési nyelvezetére is hatással lesz.”
A gépjárműtervezés előtt Leclerq ipari designt tanult, ami megmagyarázza az irányultságát: „Az ipari design egyik fő tanítása, hogy egy tárgynak elsősorban nem szépnek, hanem funkcionálisnak kell lennie, ezért amikor elkezdtünk az olin dolgozni, fokozottan figyeltünk rá, hogy a formai szempontok csak a funkcionális szempontok után következzenek, ahogy az a háztartási készülékektől a haszongépjárművekig mindenhol megszokott. Egy gépjármű
külseje a belső felépítésen alapul – ez rendkívül fontos, hiszen nem lehet úgy valami kívülről vonzó, hogy közben nem vesszük figyelembe, milyen élményt szeretnénk nyújtani benne az embereknek.”
A tervezőcsapat az oli minden egyes elemét alaposan átgondolta, mégpedig olyan követelmények alapján, mint a többféle funkció biztosítása, a súly és a komplexitás csökkentése kevesebb vagy közös alkatrészek felhasználásával és – ahol csak lehet – újrahasznosított vagy újrahasznosítható anyagok felelős használata.
Pierre Sabas, a Citroën kiemelt formatervezési és tanulmányautókért felelős igazgatója a következőket nyilatkozta: „Nagyratörő célokat tűztünk ki magunk elé, és folyamatában közelítettük meg a tervezést: ahelyett, hogy elképzeltünk volna egy formát, és megpróbáltuk volna megtalálni a megvalósítás módját, a kívánt funkciókból indultunk ki. Ezután mindent leegyszerűsítettünk, és ahogy haladtunk előre, a súlycsökkentés és a költségek leszorítása érdekében intelligens és felelős alapanyagokat kerestünk. Majd megint elölről kezdtük az egészet.”


SOKOLDALÚ PLATFORM
Hiába tűnik úgy, hogy egy hagyományos autón a motorháztető, a csomagtartó vagy a tető kiváló szolgálatot tehet egyes ház körüli munkák – például a kerti fák megmetszése – során, a valóságban csak nagyon kevés autó rendelkezik ilyen jellemzőkkel. Nem úgy az oli esetében. A lapos motorháztetőt, a tetőt és a hátsó platót alkotó panelek kiválasztásakor a különleges sziluett mellett az alacsony tömeg, a nagy szilárdság és a tartósság is alapszempontok voltak.
A BASF-fel közösen tervezett táblák újrahasznosított hullámpapírból készültek, melyek üvegszálas merevítőlemezek közé helyezve egyfajta méhsejt-szerkezetes szendvicspanelt képeznek. Az így készült elemeket Elastoflex® poliuretán műgyanta bevonat, illetve – tipikusan parkolóházakban és rakodórámpákon használt – erős, texturált Elastocoat® védőréteg borítja. Erre jön az innovatív, vizes bázisú BASF R-M Agilis® festék.
A táblák nagyon merevek, könnyűek és erősek, olyannyira, hogy egy felnőtt súlyát is elbírják. Ugyanakkor fele olyan nehezek, mint egy acélból készült hasonló tetőszerkezet. Sokoldalúságuknak és tartósságuknak köszönhetően a lehetőségek egész tárháza nyílik meg a tulajdonosok előtt, akár munkavégzésről, akár szabadidős tevékenységről legyen szó.
Bármire is használjuk a járművet – létra helyett vagy sátor felállítására stb. –, az a kialakításra nézve nem jár súlytöbblettel vagy drága, exotikus anyagok használatával. Nehéz elhinni, hogy egy mindössze 6 kilós panel elbírja egy felnőtt ember súlyát, és közben még jól is néz ki, a tartósságról nem is beszélve. De ez a helyzet.
A szállítókapacitás sem szenved csorbát, mivel a tetőelem két oldalán futó sínekre különböző tartozékok – kerékpártartók vagy a családi nyaralásokhoz nélkülözhetetlen tetőboxok – erősíthetők, a motorháztető alatt pedig számos praktikusan kialakított tárolóhely található a töltőkábelek, a személyes tárgyak vagy az elsősegélynyújtó felszerelés számára.


VÍZSZINTES ÉS FÜGGŐLEGES SÍKOK JÁTÉKA
Az, hogy az erőforrás- és anyaghasználatra vonatkozó célkitűzések elérése érdekében a tervezőcsapat tudatosan a sík felületek mellett döntött, egyben a vízszintes és függőleges designelemek (pl. üvegfelületek és lámpatestek) közötti kontraszttal való kísérletezést is lehetővé tette.

„Az összes fontos designelem tökéletesen vízszintes vagy függőleges, mi pedig szerettük volna kihasználni az ebben rejlő lehetőségeket – mondja Leclercq. – A szokásos megközelítés a dinamikus vonalvezetést választaná, és más autógyártók nem is mernének arra vállalkozni, amit mi tettünk, de mi a formanyelvben is őszinteségre és hatékonyságra törekszünk.”
A szélvédő teljesen függőleges lett, mert így biztosítható a legrövidebb távolság az alja és a teteje között, és ehhez kell a legkevesebb üveg. Az alacsonyabb tömeg és a kevésbé bonyolult kialakítás mellett a kisebb szélvédő gyártása és cseréje is olcsóbb, és a napfénynek is kevésbé vannak kitéve a járműben ülők. Ráadásul a becslések szerint az oli szerény klímája így 17%-kal kevesebb áramot fogyaszt.
„Mondhatjuk persze, hogy a függőleges szélvédő kevésbé aerodinamikus, de egy ilyen járművet senki nem fog 200 km/h-val vezetni. Az oli városi és elővárosi környezetben hasznos igazán, ahol az emberek kisebb sebességgel közlekednek, és tisztában vannak a mindennapi közlekedés környezeti és biztonsági szempontjaival. Éppen ezért a jármű maximális sebességét 110 km/h-ra korlátoztuk” – magyarázza Sabas.
Ezzel együtt a hatékonyság növelése érdekében az olin a motorháztető elülső része és a lapos felső panel közé egy kísérleti légcsatornás rendszer került beépítésre, mely levegőt fúj a szélvédőre, és a függönyhatásnak köszönhetően ettől a tető fölött egyenletes lesz a légáramlás.

A feltűnő szélvédőkeret fényes „infravörös” burkolattal van ellátva. Ez a jellegzetes szín is az új márkaarculat része lesz.
A vízszintes és függőleges síkok kontrasztja a racionálisan átgondolt oldalpanelek és ablakfelületek esetében még szembetűnőbb. Az első ajtók az AMI példáját követik: mindkét oldalon egyformák, noha másképp vannak felszerelve. Könnyebbek, de mégis erősek, és sokkal egyszerűbb a gyártásuk és a szerelésük.
Az egyszerűbb konstrukció ajtónként 20%-os súlymegtakarítást eredményezett egy tipikus családi ferdehátúhoz képest. Feleannyi alkatrészre van szükség, és ajtónként kb. 1,7 kg-ot lehetett megtakarítani a hangszóró, a hangszigetelő anyagok és az elektromos vezetékek kihagyásával.
Egyszerűbb a külső ajtótáblák préselése, a belsejükben pedig több tárolóhely található. A jármű két oldalán finoman ívelt vonalak futnak az oldalsó üvegpanel és a tető találkozásáig.
A nagy méretű vízszintes ablakok a napsugárzás elleni védekezésül enyhén meg vannak döntve, és hasonlóan az AMI-hoz, rendkívül egyszerűen, kézzel felfelé billentve nyithatók.
A keskenyebb hátsó ajtók zsanérjai a jármű hátsó részén találhatók, és a függőleges üvegek több fényt és jobb kilátást biztosítanak a hátsó utasoknak. Az első és hátsó ajtók formája közti különbségnek köszönhetően egy passzív légbeömlőt is be lehetett építeni, ami a hátsó üléssor szellőzéséről gondoskodik.
A tágas utastérbe a széles oldalajtókon keresztül kényelmes és akadálytalan a beszállás, és a nem egyszerre érkező családtagok is könnyen el tudnak helyezkedni.
Az első és hátsó lámpatestek sincsenek túlbonyolítva, mégis nagyon jellegzetesek, és két vízszintes vonal, valamint egy függőleges rész kontrasztjára építenek. Ez a megoldás továbbfejlesztett változatban a későbbi szériamodellekben mint Citroën-sajátosság jelenik majd meg.


TRÜKKÖS PICK-UP PLATÓ
A lépcsős-, illetve ferdehátú modellek csomagtartója helyett az oli egy szokatlan, de zseniális megoldással él, ami a praktikus terméktervezés jó példája.
„Amikor a praktikum és a sokoldalúság kerül szóba, különösen egy rendkívül felelősnek és hatékonynak tervezett kompakt jármű esetében, rendhagyó gondolkodásra van szükség. Sokan úgy találják, hogy a kis SUV-juk semmivel sem praktikusabb, mint egy kompakt ferdehátú. Az olin alkalmazott szokatlan pick-up plató és az alatta található csomagtartó a mi provokatív elképzelésünk arról, hogy hogyan lehet mindenből a legtöbbet kihozni” – tudjuk meg Leclercq-től.
A Citroën oli rendeltetése szerint meg kell, hogy könnyítse az életünket. Ezért függetlenül attól, hogy lapra szerelt bútort akarunk hazaszállítani, vagy SUP-okat és egy felnyitható tetősátort szeretnénk magunkkal vinni a tengerparti hétvégére, minden elfér a tágas pick-up platón és az alatta kialakított csomagtartóban, hála egy könnyen és gyorsan kivitelezhető trükknek.
A hátsó ülések fejtámlái a tetőbe simulnak, felnyílik a hátsó szélvédő, és a 994 mm széles, kivehető lapos rakfelület hossza egy szempillantás alatt 679 mm-ről 1050 mm-re nő.
Az oli a sokoldalúság mintaképe, és belepakolni is könnyű. Lenyílik a hátsó ajtó, és ha eltávolítjuk a raktérpanelt, akár 582 mm magas hely áll rendelkezésünkre a padló és a hátsó ablak között. Ha a helyén hagyjuk, alatta 330 mm magas, praktikus és biztonságos csomagtartóval számolhatunk. A kivehető panel könnyű és lapos, és ugyanúgy újrahasznosított hullámpapírból készül, mint a motorháztető és a tető.
A raktér két oldalán futó sínekre kampók és tartozékok erősíthetők, az oldalfalakon pedig további tárolódobozok találhatók, amelyek biztonságos, fedett tárolást tesznek lehetővé.
A jól kitalált lenyitható ajtó két részből áll: alul egy acéllemez van, középen a rendszámtáblának kialakított mélyedéssel, fölötte pedig egy fekete színű hálós rész, rajta a járművet követők, illetve – a visszapillantó tükörben – a vezető által is látható új felirattal: „Nothing moves you like Citroën”.


ÚJ, MÉGIS ISMERŐS LOGÓ
A hátsó ajtón olvasható ígéret mellett az oli a Citroën racionális mérnöki hagyományaira építve egy új, büszke márkaimázst is meghirdet.
Az oli formanyelve a vízszintest a függőlegessel, a gömbölydedet a lapossal szembeállítva funkcionalitásról, műszaki tudásról és intelligens ipari designról árulkodik. Ugyanez a helyzet a „lebegő” új márkaemblémával is. A címerpajzsot vízszintesen átszelő, nyílfogazású fogaskereket ábrázoló feltűnő márkajel a mérnöki tudást és a műszaki hatékonyságot szimbolizálja, míg az azt puhán körülölelő függőleges ovális keret azt a töretlen elkötelezettséget jelképezi, mellyel a márka ügyfelei jóllétét szolgálja.
Az új címerpajzs szándékosan idézi a márka eredeti 1919-es logóját, finoman újraértelmezve azt a jövőbeli Citroën járművek számára. Az új márkaarculat fokozatosan kerül majd bevezetésre a jövőben bemutatott termékeken, valamint a Citroën vállalati és márkakereskedői hálózataiban.